Foto: "Unsplash"
 
Komentārs
11.11.2019

Kā man skaidroja Satversmes preambulu

Komentē
8
Saglabā

Jāsāk ar to, ka es pilnībā pievienojos kādas 31. oktobrī notikušās diskusijas "Satversme. Vispārcilvēciskās un kristīgās vērtības" klausītājas izjustajiem pateicības vārdiem pasākuma rīkotājiem – Satversmes tiesai. Noskatoties video, uzzināju daudz jauna un guvu apstiprinājumu paša priekšstatiem. Lai nelaupītu portāla lasītājiem prieku pašiem izbaudīt diskusiju, minēšu vien trīs izskanējušās tēzes, kas te formulētas maksimāli pietuvināti runātāju paustajam.

Pilnīgi nepārprotami, ka pastāv "ideāli, kas šajā teritorijā atnākuši līdz ar kristietību, – alkas pēc patiesības, uzskats, ka ir jācīnās pret maldiem, taisnīgums". Man arī vienmēr ir licies, ka cilvēks, kurš nav saskāries ar kristietību, nevar alkt pēc patiesības, cīnīties pret maldiem un būt taisnīgs. "Baznīca cilvēces vēsturē ir vienīgā struktūra, kas divtūkstoš gadu garumā ir spējusi pastāvēt, ir spējusi pašattīrīties." Te vispār nav ko piebilst – katoļu baznīca ir visiem zināma čempione pašattīrīšanās aspektā. "Eiropas kultūrtelpu veido trīs vēsturiskie "ķieģelīši" – tā ir grieķu filozofija, tās ir romiešu tiesības, un tā ir ebreju morāle." Beidzot ir pielikts punkts izdomājumiem, ka islāms ir atstājis kādas pēdas, teiksim, Pireneju pussalā laika posmā no 711. līdz 1492. gadam vai Balkānu reģionā arī vairāku gadsimtu garumā. Vēl piebildīšu, ka pēc diskusijas noklausīšanās man atvērās acis uz to, cik aplami ir dažādu astrofiziķu un viņiem līdzīgo apgalvojumi par Visumu. Vēlreiz paldies.

Es diezgan ilgi lauzīju par galvu par to, kā vispār iesākt tekstu par šo diskusiju, un neko labāku nevarēju izdomāt par to, ko jūs izlasījāt. Problēma ir tā, ka tagad "jāpārslēdzas".

Viens no retajiem Krievijā palikušajiem jēdzīgajiem filozofijas žurnāliem, "Logoss", vienu no šā gada numuriem veltīja kara tēmai. Es mānītos, ja teiktu, ka juridiskā valoda, kādā daži autori raksta par, piemēram, t. s. taisnīga kara jēdzienu, man neapgrūtināja šo tekstu lasīšanu. Tomēr labāk tā, nekā dzirdēt juristus ar tik vieglu roku lietojam, piemēram, vārdkopu "ebreju morāle", kas, kā tika paskaidrots, esot Jaunā un Vecā Derība. Man nav tiesību (neesmu eksperts) mēģināt pierādīt, ka nedz jūdaisms, nedz, starp citu, arī islāms nav kaut kas viengabalains neatkarīgi no gadsimta, zemes un novirziena. Varu vienīgi piedāvāt bez maksas internetā palasīt, teiksim, jūdaisma tēmām veltītu starptautisku konferenču materiālus. Protams, jebkuru apkopojošu apzīmējumu var apšaubīt kā neprecīzu (piemēram, kas ir viduslaiki vai apgaismība?), bet kaut kādi vispārinājumi mums taču ir nepieciešami, lai uzturētu sarunu. Tomēr gadījumos, kad runa ir par reliģiskajiem priekšstatiem un praksēm, vajadzētu censties būt maksimāli precīziem.

Grūti bija nepamanīt, ka diskusijā tika pieminēti gan katoļi, gan protestanti Latvijā, par hernhūtiešiem vispār nerunājot, bet ne vārda par pareizticīgajiem. Man nav jāskaidro pareizticības un carisma (tostarp pārkrievošanas politikas) savstarpējā saikne Latvijas teritorijā, viss pareizi, tomēr es neredzu iemeslu, kādēļ mums, atvainojiet, kompleksaini vajadzētu ignorēt pareizticības (un vecticībnieku) vietu Latvijas kultūrtelpā vispār. Atkal varu tikai piedāvāt ieskatīties Filozofijas un socioloģijas institūta žurnālā (diemžēl pieejams tikai drukātā formā) "Pareizticība Baltijā", un mēs redzēsim, ka šīs konfesijas vēsture Latvijā ir daudz raibāka un interesantāka, nekā var šķist.

Tiktāl kvalitatīvā diskusijā ieinteresēta cilvēka piezīmes par dzirdētā saturu. Tomēr vēl jāmin problēma, kas nav saistāma ar kādu konkrētu runātāju. Apspriešanas vērti ir iemesli, kādēļ diskusijā, kas veltīta "vispārcilvēciskajām un kristīgajām vērtībām", dalībnieku vidū dominē vienas pozīcijas (šķiet, nav jāsaka, kādas) atbalstītāji. No pieciem runātājiem (diskusijas vadītāju ieskaitot) četri faktiski papildināja un atbalstīja viens otru. Varbūt atšķirīgu viedokļu paudējiem pašiem nav bijis intereses piedalīties, un tad neko rīkotājiem pārmest nevar. Tikpat labi var gadīties, ka runa ir nevis par sakritību, bet par apzinātu atlasi. Ja patur prātā, ka diskusijas rīkotājs ir Satversmes tiesa, tas nav triviāls jautājums. Formulēšu citādi. Man nav problēmu atzīt, ka pret reliģiju vispār un kristīgajām konfesijām konkrēti izteiktās pretenzijas publiskajā telpā (gan Latvijā, gan ārpus tās) nereti ir paviršas un pat stulbas. Es tikai vēlētos būt drošs, ka Satversmes tiesa ir neitrāla tādā izpratnē, ka aizstāv arī to Latvijas iedzīvotāju intereses, kuri nebija stāvā sajūsmā par jēdziena "kristīgās vērtības" iekļaušanu Satversmes preambulā. Vai par šādu preambulu vispār. Būtu pārsteidzīgi izdarīt secinājumus pēc vienas diskusijas, tomēr, kā dažkārt saka, paliku domīgs. Viens no runātājiem, arhibīskaps Zbigņevs Stankevičs, apgalvoja, ka "kristīgās vērtības stāv vispārcilvēcisko vērtību sardzē, pasargājot tās no subjektīviem izkropļojumiem". Kurš būs tas, kas izlems, kas ir "subjektīvi izkropļojumi"?

Jāpiezīmē, ka nekas labs nav arī pirmās hipotēzes gadījumā: proti, ja atšķirīgu viedokļu paudēji neuzskata par jēdzīgu uz šādām diskusijām ierasties vai izteikties. (Arvīda Dravnieka un Leona Taivāna iestarpinājumi bija saturīgi, bet vairāk saistīti ar abu kungu profesionālo interesi un kompetenci – es runāju par cilvēkiem, kas ar jurisprudenci un reliģiju vēsturi nav saistīti.) Rodas kārdinājums teikt: lai gan preambulā blakus sadzīvo "vispārcilvēciskās", "kristīgās vērtības", "latviskā dzīvesziņa" un kas tik vēl ne, mēs turpinām dzīvot sev saprotamos un ērtos "burbuļos", jo negribam bojāt sev nervus, runājot ar citiem "burbuļiem". Runāt, nebojājot nervus, mēs acīmredzot nemākam.

Māris Zanders

Māris Zanders ir ilggadējs politisko procesu komentētājs. Studējis vēsturi, pēdējos gados dīvainā kārtā pievērsies "life sciences". Ikdienas ieradumos prognozējams līdz nelabumam – ja devies ārpus Lat...

autora profils...

Patika šī publikācija? Atbalsti interneta žurnālu “Satori” un ziedo tā darbībai!

SAISTĪTI RAKSTI

Satori

PIESAKIES SATORI JAUNUMIEM!



Satori

Pievienojies Satori un izmanto reģistrēta lasītāja priekšrocības - vērtē, komentē un veido rakstu arhīvu!

Satori
Satori
Pieraksties!
Komentē
8

Sveiks, Satori lasītāj!

Neuzbāzīgu reklāmu izvietošana palīdz Satori iegūt papildu līdzekļus satura radīšanai un dažādo mūsu finanšu avotus, sniedzot lielāku neatkarību, tādēļ priecāsimies, ja šeit atspējosi savu reklāmas bloķēšanas programmu.

Paldies!