hercle
pirms 2 gadiem
Paldies autoram par saturīgu komentāru par manu grāmatu! Patīkami lasīt gudrus tekstus.
Taču vēlos izteitk pāris savus komentārus par komentāru :)
1. Par cilvēku rīcības motivāciju: priekšvārda kontekstā es runāju vienīgi par vēsturiskās darbības motīviem un cēloņiem, un pamatoju tēzi par to, ka domāšana, nevis ekonomika ir galvenais faktors. Par individuālo psiholoģiju nerunāju, jo tā ir vispārzināma patiesība, ka indivīds savā izvēlē visbiežāk vadās no dažādiem zemapziņas impulsiem utt. Taču tā ir tikai viena medaļas puse, otrā puse ir tā, ka visus savus impulsīvi pieņemtos lēmumus normāls adekvāts cilvēks attaisno un pamato ar racionāliem argumentiem. Manā kontekstā pietiek ar šo konstatāciju. Starp citu, tas ir ļoti sens sižets: slavenais seno babiloniešu „Kunga un kalpa dialogs” atspoguļo šo kolīziju: kungs ir cilvēka griba, kas visu laiku maina savas vēlmes, bet kalps, t.i., prāts – vienmēr atrod attaisnojumu visam, ko saka griba (kungs ), lai gan tikko bija teicis pilnīgi pretējo, izdabājot kunga gribai… Vārdu sakot, es runāju par vēsturiskās rīcības racionāliem pamatojumiem.
2. Par Špengleru: a) šodien viņu parasti pārprot: viņš nesludināja apokalipsi – ar to slimo tieši mūsu laiks; b) arī es nerunāju par to, no Špenglera es paņēmu ideju par kultūru attīstības cikliem ( un arī to salīdzinājumu ar dzīvo organismu attīstības cikliem ). Mana galvenā koncepcija ir - idejas / ideāla nozīme kultūras dzīvē.
3. Par stilu un liekvārdību nestrīdēšos – tie ir gaumes jautājumi. Taču piebildīšu, ka tādas frāzītes, ka minētais citāts par Sokrātu, man ir svarīgas, jo: a) tās „atsvaidzina” tekstu, ļaujot mazliet atpūsties pēc nopietniem tekstiem, un vienlaicīgi skaņo lasītāju nākamajam tekstam, un b) tajās es izsaku kādu domiņu, kas man liekas aktuāla un būtiska – šajā gadījumā tas ir atgādinājums par mūsu izglītības „reformām” un to virzību. Domāju, nekad nav lieki par to atgādināt. Ja izmestu šādas atkāpes darbs paliktu tikai par kādām 10 lpp. plānāks un noteikti – sausāks. Cita lieta, ka es dažreiz atkārtojos, taču tam arī ir pamatojums: man bija svarīgi apskatīt problēmu no visām pusēm un visiem aspektiem, tā kā gadījumā, ja Latvijā kādreiz radīsies vēl kāds antīkās vēstures speciālists, viņš nevarētu teikt, ka viņa priekšgājējs ir izlaidis to un to… Pie tam es grasos šo darbu tulkot, tātad tekstam jābūt gatavam stāties speciālistu priekšā…
4. Kopš prof. Felsberga laikiem tomēr ir sasniegts progress: latviešu valodā ir tapusi lielā monogrāfija šajā nozarē… 

dzimmijs13
pirms 2 gadiem
Jā, esmu ticis līdz Lelantas karam - bet šāda aristokrātiskais sacensības tipa karš taču iespējams vien tad, ja pretinieki savā starpā var kontaktēties (tipa, runā vienā valodā). Protams, var "estētiski" vīpsnāt - aristokrātiskās divcīņas, bet uzvarētājs noķellējies ar zaudētāja zarnu trakta saturu (īpaši, ja izmanto ko līdzīgu "romiešu leģionāru paņēmienam"), bet protams, doma skaidra.
Pārdomas - līdz šim bija mīkla, kāpēc inki, kurus dēvēja par ļoti kareivīgiem, kā ieročus izmantoja pamatā salīdzinoši smieklīgu nūju ar apaļu akmentiņu galā (pat loka šāvēji viņiem neesot bijuši, sacelšanās pret jau uzvarējušajiem konkistadoriem kā locinieki viņiem bija džungļu ļaudis). Ok, labi, actekiem un maijiem galvenais bija pretiniekus sagūstīt upurēšanai, tam arī meksoamerikāņiem bija pakļauta kaujas mākslas attīstība, bet par peruāņiem kas tāds nav lasīts. Vai varētu būt ka arī inkiem bijis kāds līdzīgs princips kā "Lelantas bruņiniekiem"? Tiesa, viņi atšķirībā no Lelantas cīnītājiem tomēr bija iekarotāji, apkārtējo zemju pakļāvēji, tad it kā sacensība tā ka nebūtu primārā.
Protams, šāds "aristokrātiskais karošanas veids" sabrūk zem iznīcināšanas mašīnas. Diemžēl.

dzimmijs13
pirms 2 gadiem
Jā, lasu, gan vēl sākumu par Homēru, un liekas aizraujoši! Interesanti par "lauvas" un "vilku" simbolismu, lauvas kā basileji (starp citu, iepriekš nebiju sastapies ka šo vārdu attiecina uz Homēra varoņiem, to lasīju vien Umberto Eko "Bodolīno", un kaut kā iebraucu ka tas ir vien Bizantijas kristīgo valdnieku tituls), savukārt vilki kā ierindas kareivji, respektīvi "kaujas ratu divcīņu" laikmetā ne tik cēli. Un - romiešu leģionā atkal vilka simbols bija vadošais, zīmes nesējs pat bija ar vilka kapuci. Loģiski, "lauvas" vairs nebija nepieciešamas, leģiona kaujas mašīnā "vilki" samala lupatās "lauvas".

dzimmijs13
pirms 2 gadiem
"Platona dialogā "Lahēts", kas savā ziņā veltīts tik laikmetīgam jautājumam kā militārā apmācība augstskolās, runa galvenokārt būtu par vīrišķību, drosmi, varonību un, piemēram, to, vai īstam varonim vai drosminiekam kaujā piedien valkāt bruņas." - hmn, interesants jautājums, ņemot vērā ka pat "varoņa paraugs" Ahilejs knašais (Ģiezena pirmais tulkojums, vēlāk aizstāts ar "veiklo", gan ne tik interesants kā Govsaces Hēras aizstāšana ar Lielacu Hēru), bez bruņām vispār neizgāja cīņa pret trojiešiem, tikai pagrozījās, sevi parādīja no attāluma. Starp citu, kad pusaudža gados to lasīju, neskaidrs palika jautājums - a kāda mārutka pēc Ahilejam vispār bija vajadzīgas bruņas, ja jau viņš, lūk bija neievainojams, vien papēdis bija palicis caursitams... nemaz nerunājot par vēlāko, kā Parids varēja viņu nogalināt, iešaujot bultu papēdī?! Nu labi, sadragāt kaulu, sakropļot, bet "varonis ar spalvainajām krūtīm" uzreiz beigts!
Kaut kas neloģisks visā tajā Ahileja padarīšanā. Nu jā, bet ja jau pat neievainojams visu varoņu paraugs kustējās tikai tad kad Hēfaists viņam izkala tās glaunās bruņas ar bukoliskajām sadzīves ainām, tad kāda vēl varēja būt runa par vēlākajiem, Akadēmijas laiku varoņiem?
Nu labi, jāizlasa grāmata. Varbūt būs arī atbildes uz šiem ar Ahileju saistītajām neskaidrībām, bet arī bez tā ceru ka būs saistoša lasāmviela.
 ATGRIEZTIES UZ RAKSTU

PĒC TĒMAS SAISTĪTI RAKSTI

Satori

PIESAKIES SATORI JAUNUMIEM!



Satori

Pievienojies Satori un izmanto reģistrēta lasītāja priekšrocības - vērtē, komentē un veido rakstu arhīvu!

Satori
Satori
Pieraksties!

Sveiks, Satori lasītāj!

Neuzbāzīgu reklāmu izvietošana palīdz Satori iegūt papildu līdzekļus satura radīšanai un dažādo mūsu finanšu avotus, sniedzot lielāku neatkarību, tādēļ priecāsimies, ja šeit atspējosi savu reklāmas bloķēšanas programmu.

Paldies!