hercle
pirms 6 gadiem
Taču vēlos izteitk pāris savus komentārus par komentāru :)
1. Par cilvēku rīcības motivāciju: priekšvārda kontekstā es runāju vienīgi par vēsturiskās darbības motīviem un cēloņiem, un pamatoju tēzi par to, ka domāšana, nevis ekonomika ir galvenais faktors. Par individuālo psiholoģiju nerunāju, jo tā ir vispārzināma patiesība, ka indivīds savā izvēlē visbiežāk vadās no dažādiem zemapziņas impulsiem utt. Taču tā ir tikai viena medaļas puse, otrā puse ir tā, ka visus savus impulsīvi pieņemtos lēmumus normāls adekvāts cilvēks attaisno un pamato ar racionāliem argumentiem. Manā kontekstā pietiek ar šo konstatāciju. Starp citu, tas ir ļoti sens sižets: slavenais seno babiloniešu „Kunga un kalpa dialogs” atspoguļo šo kolīziju: kungs ir cilvēka griba, kas visu laiku maina savas vēlmes, bet kalps, t.i., prāts – vienmēr atrod attaisnojumu visam, ko saka griba (kungs ), lai gan tikko bija teicis pilnīgi pretējo, izdabājot kunga gribai… Vārdu sakot, es runāju par vēsturiskās rīcības racionāliem pamatojumiem.
2. Par Špengleru: a) šodien viņu parasti pārprot: viņš nesludināja apokalipsi – ar to slimo tieši mūsu laiks; b) arī es nerunāju par to, no Špenglera es paņēmu ideju par kultūru attīstības cikliem ( un arī to salīdzinājumu ar dzīvo organismu attīstības cikliem ). Mana galvenā koncepcija ir - idejas / ideāla nozīme kultūras dzīvē.
3. Par stilu un liekvārdību nestrīdēšos – tie ir gaumes jautājumi. Taču piebildīšu, ka tādas frāzītes, ka minētais citāts par Sokrātu, man ir svarīgas, jo: a) tās „atsvaidzina” tekstu, ļaujot mazliet atpūsties pēc nopietniem tekstiem, un vienlaicīgi skaņo lasītāju nākamajam tekstam, un b) tajās es izsaku kādu domiņu, kas man liekas aktuāla un būtiska – šajā gadījumā tas ir atgādinājums par mūsu izglītības „reformām” un to virzību. Domāju, nekad nav lieki par to atgādināt. Ja izmestu šādas atkāpes darbs paliktu tikai par kādām 10 lpp. plānāks un noteikti – sausāks. Cita lieta, ka es dažreiz atkārtojos, taču tam arī ir pamatojums: man bija svarīgi apskatīt problēmu no visām pusēm un visiem aspektiem, tā kā gadījumā, ja Latvijā kādreiz radīsies vēl kāds antīkās vēstures speciālists, viņš nevarētu teikt, ka viņa priekšgājējs ir izlaidis to un to… Pie tam es grasos šo darbu tulkot, tātad tekstam jābūt gatavam stāties speciālistu priekšā…
4. Kopš prof. Felsberga laikiem tomēr ir sasniegts progress: latviešu valodā ir tapusi lielā monogrāfija šajā nozarē…
dzimmijs13
pirms 6 gadiem
Pārdomas - līdz šim bija mīkla, kāpēc inki, kurus dēvēja par ļoti kareivīgiem, kā ieročus izmantoja pamatā salīdzinoši smieklīgu nūju ar apaļu akmentiņu galā (pat loka šāvēji viņiem neesot bijuši, sacelšanās pret jau uzvarējušajiem konkistadoriem kā locinieki viņiem bija džungļu ļaudis). Ok, labi, actekiem un maijiem galvenais bija pretiniekus sagūstīt upurēšanai, tam arī meksoamerikāņiem bija pakļauta kaujas mākslas attīstība, bet par peruāņiem kas tāds nav lasīts. Vai varētu būt ka arī inkiem bijis kāds līdzīgs princips kā "Lelantas bruņiniekiem"? Tiesa, viņi atšķirībā no Lelantas cīnītājiem tomēr bija iekarotāji, apkārtējo zemju pakļāvēji, tad it kā sacensība tā ka nebūtu primārā.
Protams, šāds "aristokrātiskais karošanas veids" sabrūk zem iznīcināšanas mašīnas. Diemžēl.
dzimmijs13
pirms 6 gadiem
dzimmijs13
pirms 6 gadiem
Kaut kas neloģisks visā tajā Ahileja padarīšanā. Nu jā, bet ja jau pat neievainojams visu varoņu paraugs kustējās tikai tad kad Hēfaists viņam izkala tās glaunās bruņas ar bukoliskajām sadzīves ainām, tad kāda vēl varēja būt runa par vēlākajiem, Akadēmijas laiku varoņiem?
Nu labi, jāizlasa grāmata. Varbūt būs arī atbildes uz šiem ar Ahileju saistītajām neskaidrībām, bet arī bez tā ceru ka būs saistoša lasāmviela.
PĒC TĒMAS SAISTĪTI RAKSTI
Artis Svece
0Noziegums un skaitļu maģija
Kurzemes rajona tiesa apsūdzētajam piespriedusi 9 gadus cietumsoda par 10,9 gramu amfetamīna un 1,3 gramu marihuānas iegādi. Kā to salīdzināt ar 8 gadiem cietumā par vairākām bruņotām laupīšanām vai 10 gadiem par paziņas nožņaugšanu? Kā salīdzināt ar 90 stundām piespiedu darba par 1 grama amfetamīna iegādi?
Recenzija
31.03.2015
4
Varoņu augšāmcelšana