Bibliotēka
22.11.2005

Šausmu ķivere

Komentē
0

Ariadna
Man bija salmu cepurīte ar apaļu virsu, un uz tās malām bija divi mazi maijpuķīšu pušķīši, nostiprināti aizmugurē. Cepurītei bija blīvs mežģīņu plīvurs ar apaļiem caurumiņiem, aiz tā nemaz nevarēja redzēt seju. Tas viss izskatījās ļoti skaisti, bet es nezin kāpēc satraucos. Es nespēju saprast, kāpēc, bet tad piepeši saskatīju savā atspulgā šo bronzas masku, nobijos, un sapnis uzreiz beidzās. Viss, es eju.

Organizm(-:
Es jau pašā sākumā nodomāju, ka šis maita staigā virtuālajā ķiverē. Goda vārds.

Nutscracker
Kāds tam sakars ar virtuālo ķiveri? Tā nav nekāda virtuālā ķivere, bet ātrvārāmais kastrolis. Bērnu spēlītes. Es jau gan zinu, kā darbojas virtuālā ķivere, kad to lieto pieauguši cilvēki. Nekā tamlīdzīga.

Organizm(-:
Un kā tā darbojas?

Nutscracker
Es varbūt diez cik labi nepārzinu, kur plūst un par ko pārvēršas strāva, taču lieliski zinu, ko cilvēks šādā ķiverē redz un domā, jo es ar to esmu profesionāli nodarbojies. Pētīju izvēles problēmu interaktīvā vidē. Mēs tur ar šīm ķiverēm vien strādājām.

Organizm(-:
Nekad par tādu problēmu neesmu dzirdējis. Kas tā ir?

Nutscracker
Iedomājies, ka tu skaties trilleri un pats izspried, kurš kuru nošaus. Ja tu izvēlēsies, lai galveno varoni nogalina jau pirmajā apšaudē, kas notiks ar sižetu? Ja tev patiešām būtu īsta izvēles brīvība, tad sekas varētu būt neparedzamas. Turpretim mākslas uzdevums ir sagādāt prieku, nevis skumdināt.

Monstradamus
Tas tiesa. Un, pat ja māksla mūs skumdina, arī šo skumju uzdevums ir sagādāt mums prieku.

Nutscracker
Tieši tā. Tāpēc īstenībā nekādas interaktivitātes nav — tā ir šķietama. Vai, teiksim, pieļaujama šaurajā joslā, kur jebkāda izvēle lietas būtību neizmainīs. Galvenā problēma ir iznīcināt izvēles brīvību, precīzi un nesaudzīgi pamudinot tevi pieņemt vajadzīgo lēmumu, atstājot pārliecību, ka esi brīvi izvēlējies. Zinātniskā valodā to dēvē par piespiedu orientēšanu.

UGLI 666
Kas tā tāda?

Nutscracker
Ilgi jāstāsta.

Organizm(-:
Mums tāpat nekā īpaša nav, ko darīt.

Monstradamus
Pareizi, Riekstkodi, pastāsti. Jāatpūtina smadzenes.

Nutscracker
Es domāju, ka nav vajadzības paskaidrot, ko redz Ķiverdžeks.

Organizm(-:
Kas?

Nutscracker
Profesionālā žargonā tā sauc cilvēku ar virtuālo ķiveri. Ķiverdžeks ir tas, kurš atrodas un pārvietojas mākslīgā dimensijā, kas pilnībā izolē viņu no reālās pasaules, pareizāk sakot, viņš tikai domā, ka pārvietojas. Pieņemsim, ka šī dimensija ir laukums, kurā novietotas trīs vienādas marmora vāzes. Lai sižets attīstītos vajadzīgajā virzienā, mūsu uzdevums ir panākt, lai Ķiverdžeks pieietu pie vidējās vāzes.

Organizm(-:
Trīs vienādas marmora vāzes. Un tāpēc bija jāuzliek ķivere.

Nutscracker
Tikpat labi tur var būt durvis, krustceles, vienalga kādas izvēles iespējas. Nav svarīgi. Ja visu, ko redz virtuālajā ķiverē, izskaitļo speciāla programma, šo programmu var noregulēt tā, ka Ķiverdžeks katru reizi izvēlēsies tieši to, ko pirms tam esam izvēlējušies mēs.

Organizm(-:
Noregulēt var programmu, nevis izmēģinājuma objektu. Viņam sava programma.

Nutscracker
Tur jau tas āķis. Kad ķivere un Ķiverdžeks saplūst vienā veselā, ir iespējams rediģēt ne tikai, ja tā var teikt, grāmatu, bet arī tās lasītāju. Tāpēc mēs sakām, ka pastāv iekšējās un ārējās rediģēšanas tehnoloģijas. Kaut gan starp tām, protams, nav stingru robežu.

Organizm(-:
Saprotamāk nevar?

Nutscracker
Ārējās tehnoloģijas iedarbojas uz to, ko mēs redzam, bet iekšējās uz to, ko mēs domājam.

Organizm(-:
Piemēriņu?

Nutscracker
Visvienkāršākais ārējais redaktors ir “Lipīgā Acs” — ja, pagriežot galvu, kāda no vāzēm it kā pielīp redzeslaukam un atrodas tajā ilgāk, nekā vajadzētu.

Monstradamus
Bet kā tad abas pārējās vāzes? Tās taču ir blakus. Perspektīvas likumi…

Nutscracker
Kāda ķiverē būs perspektīva, izlemjam mēs ar pasūtītāju. Citu metodi sauc “Atsvars”. Kad Ķiverdžeks mēģina izvairīties no mūsu vāzes, programma piebremzē viņa kustības. Toties, kad viņš tai tuvojas, programma viņu paātrina. Mēs it kā piekarinām viņa kājai matemātisku atsvaru, kas izgaist un parādās. Tāpēc ir vieglāk pārvietoties izvēlētās vāzes virzienā, un haotiskas pārvietošanās gadījumā Ķiverdžeks pie tās nonāks diezgan ātri.

Organizm(-:
Matemātisks atsvars. Skaisti.

Nutscracker
Nākamā tehnoloģija - “Pavlova Kuce”, tas ir starpposma redaktors, nosacīti refleksīvs.

Organizm(-:
Nosaukts tā krievu zinātnieka vārdā, kurš pamanīja, ka viņam izdalās kuņģa sula, ja zvana telefons?

UGLI 666
Nē taču, viņš vienkārši pētīja nosacītos refleksus, izmantojot suņus.

Nutscracker
Nosaukumus neizdomāju es. Kad jūs skatāties uz vāzēm, kuras mēs gribam izsvītrot no saraksta, jums acīs sāk ņirbēt, ausīs nepatīkami dūc, vai pat saņemat elektriskās strāvas triecienu. Tāpēc jums uz tām vairs negribēsies skatīties.

UGLI 666
To taču uzreiz var ievērot.

Nutscracker
Mēs arī gribam, lai uzreiz ievērotu, izdarītu secinājumus un turpmāk skatītos tur, kur vajadzīgs. Tā ir lēta tehnoloģija, kas paredzēta trešās pasaules valstīm. Taču, ja atļauj budžets, var izmantot, piemēram, infraskaņu. Tad Ķiverdžeks neko nepamanīs, taču sāks izjust drūmas, mistiskas bailes no visām vāzēm, izņemot vajadzīgo. Reversīvā metode — baudas centra stimulācija pareizās izvēles gadījumā. Agrāk iedzīvināja elektrodus, tagad to panāk ar farmakoloģiskām metodēm vai pieskaņojoties smadzeņu delta ritmiem.

Organizm(-:
Tu tikai padomā. Bet pag, kad skatāmies interaktīvu kino, ar mums izdarās tāpat?

Nutscracker
Nedomāju. Šīs tehnoloģijas nav paredzētas filmām. Un pat ne virtuālajai telpai. Tās tur tikai modelēja. Visas šīs izstrādnes plašākai publikai nav pieejamas. Taču arī mēs visi esam nepieejami, un es domāju, ka nekas briesmīgs nenotiks, ja izstāstīšu.

Organizm(-:
Bet kas tie par iekšējiem redaktoriem?

Nutscracker
Nu, piemēram, “Saulainais Skūpsts”. Izmantojot vispārpieņemtos estētiskos kodus, vāze, kas mums jāizvēlas, tiek emocionāli raksturota labvēlīgi, proti, tai it kā tiek piešķirts pozitīvs iekšējais saturs.

UGLI 666
Iekšējais saturs ir iekšā vāzē vai skatītājā?

Nutscracker
Sarežģīts jautājums. Varētu teikt — ķiverē. Bet tie ir tikai vārdi. Es labāk paskaidrošu, kā to dara. Teiksim, kad tavs skatiens pievēršas mūsu izvēlētajai vāzei, to apspīd saules stars vai arī jūs izdzirdat sirdi aizgrābjošu melodiju. Reversīvā tehnika — “Migla un Tumsa”. Piemēram, ja tu skaties uz vāzi, kas mums nepatīk, saule paslēpjas mākoņos, sabiezē pelēka migla, dzirdamas nepatīkamas skaņas.

Organizm(-:
Tā, tā. Un vēl?

Nutscracker
Vēl ir tehnika ar nosaukumu “Septītais Zīmogs”. Vajadzīgajai vāzei tiek pievērsta uzmanība, izmantojot noslēpumainus simbolus, kas rosina interesi un iztēli. Tas var būt jebkas — plaukstas nospiedums uz vāzes virsmas, smiltīs ievilktas bultiņas, kas norāda uz vāzi, uz tās malas apsēdies balts balodis, noslēpumains grafiti un viss pārējais. Reversīvā metode — Le Pen Club. Tās vāzes, ko gribam izslēgt, izrādās no vienas vietas aprakstītas ar vistrakākajām rupjībām, turklāt iespēju robežās izmantojot nevis krāsu, bet xxx. Virtuālos, skaidra lieta.

Organizm(-:
Un Ķiverdžeks neko nepamana?

Nutscracker
Jebkuru tehniku, ja to pielieto atsevišķi, var ļoti viegli atklāt. Turpretī, ja tās pielieto kombinācijās, un to dara smalki, tā, ka dažādas metodes pastāvīgi nomaina cita citu un to intensitāte visu laiku nepārkāpj uztveres robežas, objektam nav ne mazākās nojausmas, ka uz viņu iedarbojas, un vienlaikus tiek panākta gandrīz simtprocentīga manipulāciju precizitāte.

Organizm(-:
Saprotu. Gluži kā aziātu dzelzceļa stacijā. Pasažieris domā, ka viņu grasās piemānīt tas, kurš rīkojas ar uzpirksteni, bet patiesībā krāpnieki ir visi tie, kuri piedalās spēlē, kaut arī nemitīgi savā starpā strīdas un pat kaujas.

Nutscracker
Precīzi. Tikai mūsu gadījumā krāpnieki ir pilnīgi viss, kas atrodas stacijā, ieskaitot atlantus virs ieejas durvīm.

Ariadna
Cik tu esi gudrs, Riekstkodi. Es tevī paklausījos un sacerēju dzejolīti. Veltīts tev, Romeo, un Izoldei. Nolasīt?

Nutscracker
Klāj vaļā.

Ariadna
Ir Skatiens Lipīgs Pavlovam un Kucei,
Tas cauri Miglai, cauri Tumsai slīd.
Ak, Minotaur, nāc, nopūt liesmu svecei,
Tavs kailums aicina, kas manā sapnī mīt.

Nutscracker
Kā vienmēr, spēcīgi. Daļu tavas vēlēšanās viņš jau ir izpildījis. Noņēma ķiveri, zem kuras nav galvas. Manuprāt, nav iespējams atkailināties vēl nekaunīgāk.

UGLI 666
Riekstkodi, es tavā stāstā nesapratu vienu. Kā var nemanāmi samainīt to, kas cilvēkam atrodas acu priekšā? Iznāk, ka viņš skatās uz vienu vietu, bet redz citu un neko nemana?

Nutscracker
Es arī sākumā to nespēju saprast. Bet Ķiverdžekam šis “samainīt” neko nenozīmē. Dzīvē to, ko jūs redzat, nosaka tas, kurp vērsts jūsu skatiens. Bet, kad jums galvā virtuālā ķivere, viss ir otrādi — to, kurp vērsts jūsu skatiens, nosaka tas, ko jūs redzat. Skaidrs?

UGLI 666
Ne gluži.

Nutscracker
Reālajā dzīvē jūs redzēsiet to, kas atrodas jūsu acu priekšā, lai kā arī grozītu pakaļu. Bet virtuālajā pasaulē jūs redzēsiet to, kas atrodas jūsu acu priekšā, lai kā arī grozītu galvu. Divas milzīgas atšķirības, kā mēdza teikt pie mums xxx, kaut arī izklausās līdzīgi. Jums nav nekādas neatkarīgas koordinātu sistēmas, un visu, ko jūs redzat, nosakām mēs. Tāpēc jūs neko pat nenojaušat. Un realitāte jums vairs nav tā, kas īstenībā, bet gan tā, ko jums rāda. Jums šķiet, ka pavisam dabiski skatāties uz visām pusēm, bet īstenībā jūs gandrīz nemitīgi skatāties uz mūsu kandidātu, proti, mūsu vāzi, un nezin kāpēc jums ap sirdi ir viegli un patīkami. Taču jūs neuzdodat jautājumu, kāpēc tas tā ir, gluži tāpat kā izpaliek jautājums, kāpēc šodien ir saulaina diena.

Organizm(-:
Laba atruna, tik tiešām.

Nutscracker
Bet, ja klients pagriezīsies pārāk strauji — tā, ka “Lipīgā Acs” un “Saulainais Skūpsts” vairs nedarbosies, — nekavējoties ieslēgsies “Migla un Tumsa” un “Atsvars”.

Organizm(-:
Jā, Riekstkodi, tagad ir skaidrs, ar ko tu nodarbojies. Saki — bet vai tev, profesionālim, nav sajūta, ka šeit mūs apstrādā ar kādu līdzīgu metodi?

Nutscracker
Jāpadomā.

UGLI 666
Es jau sen pamanīju, ka ateistiem konspiroloģija aizstāj reliģiju. Viņiem visu laiku šķiet, ka ar viņiem kāds manipulē, kāds viņus hipnotizē, padara par zombijiem, noklausās, okšķerē. Bet šis kāds vienkārši ir sātans, un viss. Ateismu no šizofrēnijas šķir viens solis, un vairumā gadījumu tas jau ir sperts. Kaut vai tu, Organism. Vai tev šķiet, ka ar tevi kāds manipulē?

Organizm(-:
Godīgi runājot, jā.

UGLI 666
Un kā šī manipulēšana izpaužas?

Organizm(-:
Nu, piemēram, tādējādi, ka esmu šeit iesprostots. Vai arī tādējādi, ka otro dienu baro ar pankūkām.

UGLI 666
Ā, tādā ziņā. Bet tā nav manipulēšana, tas ir Dieva sods.

Organizm(-:
Es tev tūlīt paskaidrošu, Ugli, kādā veidā ar mums šeit manipulē. Pieņemsim, ka tā cepure uz Asteriska galvas tomēr ir virtuālā ķivere.

No krievu valodas tulkojis Arvis Kolmanis.

Viktors Peļevins

Viens no krievu literatūras pēdējās desmitgades spožākajiem prozaiķiem, kura vārdu min kopā ar Borisu Grebenščikovu, viņus abus saistot ar postmodernās literatūras aizsākšanu Krievijā. Viktors Peļevin...

autora profils...

Patika šī publikācija? Atbalsti interneta žurnālu “Satori” un ziedo tā darbībai!

SAISTĪTI RAKSTI

Satori

PIESAKIES SATORI JAUNUMIEM!



Satori

Pievienojies Satori - interesantākajam interneta žurnālam pasaulē.

Satori
Satori
Ielogojies
Komentē
0

Sveiks, Satori lasītāj!

Neuzbāzīgu reklāmu izvietošana palīdz Satori iegūt papildu līdzekļus satura radīšanai un dažādo mūsu finanšu avotus, sniedzot lielāku neatkarību, tādēļ priecāsimies, ja šeit atspējosi savu reklāmas bloķēšanas programmu.

Paldies!