Māksla
08.01.2019

Parīzes svētais nimbs

Komentē
0
Saglabā

Gluži kā Ziedoņa epifānijā par svēto nimbu, allaž esmu jutusi dziļu pietāti pret māksliniekiem, kuri izvēlas respektēt skatītāja telpu un viedokli. "Nekāpt cita dvēselē" der par vērtīgu atgādinājumu ne vien cilvēcisko attiecību veidošanā, bet arī attīstot mehānismus, ar kā palīdzību mākslinieks dibina saikni ar savu skatītāju.

Šo robežu respektēšana un iekļaušana izstādes uzbūvē ir galvenais iemesls manai sajūsmai par Tomasa Saraceno (Tomás Saraceno) jaunāko izstādi On Air Tokijas pilī, Parīzē (tā bija skatāma līdz šī gada 6. janvārim).

1973. gadā dzimušais argentīniešu mākslinieks ir pazīstams ar sava darba vērienu un grūtībām tikt kategorizētam. Līdzīgi kā Saraceno formālā izglītība, kas ietver arhitektūras un mākslas studijas Buenosairesā, Frankfurtē un Venēcijā, arī paša autora māksla rotaļājas ar robežu jēdzienu, atbilstot terminam "starpdisciplinārs", – starp mākslu un aktīvismu, tēlniecību un jaunu apdzīvojamu ekosistēmu radīšanu. Saraceno izstādes apmeklējums ir kā iespēja uz mirkli pieskarties ambīciju tīrradnim, kura vīzija, atsaucoties uz izstādes nosaukumu, noteikti nav meklējama nekur uz zemes.

Tokijas pils māksliniekam ir piešķīrusi carte blanche, iespēju pilnībā pārņemt izstāžu zāles telpas savā varā, lai radītu ekosistēmu, kas kalpo par autora iztēlotās pasaules modeli. Izstādi atklāj tumsā grimstoša telpa ar pamīšus izkārtotiem metāla rāmjiem, kuros dažādu sugu zirnekļi radījuši tīklus. Mākslinieks nav vēlējies apgaismot konstrukciju kopumu, bet vērš skatītāja uzmanību uz atsevišķām detaļām un to amatniecisko perfekciju. Radīto tīklu veidols ir pilnībā atkarīgs ne vien no sugas individuālajām īpatnībām un tīklu aušanas tradīcijām, bet arī no ārvides apstākļiem – temperatūras, atmosfēras spiediena, mitruma u.c. –, kas arī izmantoti par pamatu izstādes saturiskajam vēstījumam. Nākamajā telpā tīkla satura šķetināšana turpinās un skatītājs tiek aicināts piedalīties muzikāla darba radīšanā kopā ar pieciem pāri visai telpai novilktiem zirnekļu tīkla pavedieniem, kas, telpā esošo apmeklētāju ierosināto gaisa svārstību iekustināti, rada melodiju, kuras skanējums ir pilnībā telpā notiekošā diktēts.

Minētie darbi kalpo par pierādījumu Saraceno ģenialitātei, kas slēpjas viņa spējā vērpt pavedienus starp disciplīnām, ko pierasts uzskatīt par nesavienojamām. Mākslinieks īstenojis projektus sadarbībā ar MIT, Maksa Planka Astronomijas institūtu, kā arī piedalījies NASA rīkotajā rezidencē. Saraceno darbība jau sen ir spērusi soli ārpus mākslas ierasti apcerīgās teritorijas, piedāvājot inovatīvus un praktiskus risinājumus ekoloģiskajai krīzei un dabas resursu pakāpeniskajam izsīkumam, kas ir galvenie mākslinieku nodarbinošie problēmjautājumi.

Par spīti māksliniekam pieejamajam informācijas apjomam par klimata krīzes apmēriem un potenciālajiem draudiem cilvēcei, izstādes kontekstā Saraceno šķiet vairāk ieinteresēts rotaļāties ar skatītāja uzmanību, to virzot sev saistošā virzienā. On Air ietvaros skatītājs ir aicināts gan apzināties sevi kā spēku, kas ietekmē jebkuru telpā esošo priekšmetu un parādību, kas pati ir vien savas vides produkts, – spēja mainīt mērogu un radīt saikni caur šiem dažādajiem kontekstiem un informācijas līmeņiem padara to par izstādi, kuras pēcgarša jūtama vēl ilgi pēc izstāžu zāles pamešanas un ļauj skatītājam rast paralēles gan savā personīgajā pieredzē, gan notikumos, kas skar visu civilizāciju.

Atklājot papildu skatupunktus ikdienišķā uztveršanai, skatītājam tiek piedāvāts aktīvi piedalīties mākslinieka iesāktā stāsta veidošanā, vienlaikus atstājot arī iespēju tajā nepiedalīties. Zālē esošā zirnekļa austais tīkls veidojas mijiedarbībā ar telpu, kurā tas atrodas; mākslinieka iniciētās komūnas Aerocene radītās alternatīvās transporta iekārtas un nākotnes celtnes darbojas saistībā ar saules radīto siltumu un zemes virsmas izdalīto infrasarkano starojumu – mākslinieks skatītājam piedāvā iespēju būt pasaulē, ko pārvalda savstarpēja sadarbība un pielāgošanās, taču tikai ja skatītājs pats to vēlas. Neatkarīgi no tā, par ko būtu runa – par zirnekļiem, kuriem Saraceno sniedz rāmi savas dzīves telpas radīšanai, vai cilvēkiem, kuriem mākslinieks projektē levitējošas ēkas, – pietāte, ar kādu autors attiecas pret šīm radībām, vieš pārliecību par Saraceno nolūkiem. Mākslinieks necenšas kontrolēt darba protagonistu un likt tam realizēt savas ieceres, bet piedāvā kontrolētu vidi, kurā eksistēt, lai skatītājam no malas pašam piedāvātu iespēju atbildēt uz jautājumiem, kas saistīti ar vides un tās apdzīvotāju attiecībām.

Aerocene, launches in White Sands (NM, United States), 2015.

On Air kontekstā īpaši izceļama arī unikālā sadarbība, kas veidojusies starp Saraceno un izstādes kuratori Rebecca Lamarche-Vadel. Atsakoties no iespējas pasniegt Saraceno pētījumus kā didaktisku vēstījumu par nepieciešamību ieviest pārmaiņas savā dzīves stilā ekoloģisko pārmaiņu seku reducēšanai, izstāde nepārtraukti uzdod jautājumu par skatītāja naratīvu un tādējādi izaicina vērotāju atkāpties no pasaules izpratnes, kas izriet no skatītāja personīgās prizmas, – pieredze, kas ļauj padziļināti izprast kā jautājumus, kas saistīti tā ar ekoloģijas problēmām, tā vispārinājumus teju jebkuru attiecību izpratnē. Vārdos sarežģīti ietērpjama pieredze iegūst loģiskus apveidus un jēgu pārdomātā izstādes uzbūvē. Izstādi atklāj darbi, kas aicina skatītāju pierast pie regulāras perspektīvas maiņas, saskatot mākslinieka piedāvāto darbu izstāžu telpas kontekstā, taču izstādes beigās aplūkojams Saraceno visambiciozākais projekts – Aerocene, alternatīvā lidaparāta pirmā ceļojuma dokumentācija kā pierādījums faktam, ka pat visneiedomājamākās ieceres ir iespējams īstenot.

Šis prasmīgais, taču vienlaicīgi iejūtīgais stāstījums noveda mani līdz tam, ka pēc izstādes apmeklējuma jau bez iekšēja pārsteiguma vai pieticības pieķēru sevi, cenšoties rast atbildi uz jautājumu – kā būtu, ja mēs visi dzīvotu kaut kur gaisā?

Tēmas

Megija Mīlberga

Megija Mīlberga ir Rīgas Ekonomikas Augstskolas absolvente, šobrīd strādā kā kuratora asistente mākslinieku rezidencē Rupert Viļņā, rakstījusi recenzijas žurnālam "Studija".

autora profils...

Patika šī publikācija? Atbalsti interneta žurnālu “Satori” un ziedo tā darbībai!

SAISTĪTI RAKSTI

Satori

PIESAKIES SATORI JAUNUMIEM!



Satori

Pievienojies Satori un izmanto reģistrēta lasītāja priekšrocības - vērtē, komentē un veido rakstu arhīvu!

Satori
Satori
Pieraksties!
Komentē
0

Sveiks, Satori lasītāj!

Neuzbāzīgu reklāmu izvietošana palīdz Satori iegūt papildu līdzekļus satura radīšanai un dažādo mūsu finanšu avotus, sniedzot lielāku neatkarību, tādēļ priecāsimies, ja šeit atspējosi savu reklāmas bloķēšanas programmu.

Paldies!