kolibri
pirms 1 gada
paradīzes identitāte varbūt arī tiek atmaskota, taču, kāpēc autore nevar izkāpt pati no savas koloniālās domāšanas par to, ka kaut kādai "dabai", tāpat kā "kultūrai" ir jāsaglabājas nemainīgai, dzintarā iekausētai, tieši tādai pašai, kā brīdī, kad to ierauga atklājējs (kolonizators)? Ir tik ērti pašam ceļot pa pasauli apkārt, runāt vairākās valodās, ēst, ģērbties etc. sveštautu darinājumos, taču no atsevišķām vietām, vidēm, cilvēkiem paģērēt palikšanu "dabīgam" (lasi - arhaiskam).

Arī bez cilvēka ir notikušas un turpina notikt krasas un neatgriezeniskas izmaiņas (kaut vai tepat, Latvijā, kur atsevišķos novados starp 13 un 17 gs. ir pilnīgi tukšs kultūrslānis, jo starp agrākiem un vēlākiem kultivējamas zemes slāņiem, ir tīra smilts - tātad, ekoloģiska katastrofa attiecīgajā laikā attiecīgajā vietā dzīvojušajiem cilvēkiem/dzīvniekiem/augiem), kur vaininieks ir pati "daba". vai tas ir labāk? vai tas ir "normāli"? vai tas ir tikpat "slikti"?
tas pats arī attiecībā uz līdzcilvēkiem - ļaudīm, tāpat kā ekosistēmai kopumā - ir brīnišķīga spēja pielāgoties (ne vienmēr labvēlīgi tiem, kuri ietekmē, bet tomēr). Mēģinājums to noturēt nemainīgu ir vienlīdzīgs tā iebāšanai geto, kolonizēšanai.

romanovska.irina
pirms 1 gada
Paldies, ļoti laba lasāmviela! Interesanti, ka lai gan šķietami atmasko "paradīzes identitāti", raksts pats atstāj ne mazāk teiksmainu iespaidu un "paradīze" ir tieši tas, kas aizķeras un paliek prātā.

dzimmijs13
pirms 1 gada
"Tā kā šī vieta ir visjaunākā no cilvēka skartajām, pastāv īpaši liels kārdinājums arī tās neseno (maoru) pagātni idealizēt" - Jā, interesanti, bērnībā par maoriem zināju vien no Žila Verna "Kapteiņa Granta bērniem", un primārā viņu īpašība pēc tās asociējās ar "mežoņi, cilvēkēdāji, uz saviem žogiem sprauda cilvēku galvas". Tad vēl nezināju, ka arī mūsu senči dzēruši medalu no nogalināto ienaidnieku galvaskausiem...
Šobrīd, šķiet, atkal raksturīga tendence kanibālismu vispār noklusēt. Bet principā, ja pieiet no pozīcijas - "mitoloģijā nepastāv nodalījuma starp cilvēkiem, zemi, dzīviem un nedzīviem organismiem un dabas parādībām, jo visā mīt tā pati dzīvība, viss ir savienots" - tad principā, lai cik tas neskanētu vulgāri, ja jau var ēst nomedītu cūku, tad kāpēc nevar ēst ienaidnieku?
Bet rāmis ainavai vispār kolosāls - atgādina skatu no vecas itāļu filmas "Sinjors Robinsons", kur ierāmēja jūras ainavu, lai skatītos "kino". Jā, par kino, vai minētā filma "Utu" ir kādā onlaina saitā?

dzimmijs13
pirms 1 gada
Paldies autorei par lielisko rakstu!
 ATGRIEZTIES UZ RAKSTU

PĒC TĒMAS SAISTĪTI RAKSTI

Satori

PIESAKIES SATORI JAUNUMIEM!



Satori

Pievienojies Satori un izmanto reģistrēta lasītāja priekšrocības - vērtē, komentē un veido rakstu arhīvu!

Satori
Satori
Ielogojies

Sveiks, Satori lasītāj!

Neuzbāzīgu reklāmu izvietošana palīdz Satori iegūt papildu līdzekļus satura radīšanai un dažādo mūsu finanšu avotus, sniedzot lielāku neatkarību, tādēļ priecāsimies, ja šeit atspējosi savu reklāmas bloķēšanas programmu.

Paldies!