Komentārs
14.02.2013

Iepazīsimies internetā!?

Komentē
1
Saglabā

Augšupielādē bildi; atbildi uz jautājumiem par savu dzimumu, rasi, orientāciju un izglītību; pievieno aprakstus par saviem vaļaspriekiem un iecienītākajiem ēdieniem un grāmatām. Darīts? Īpašs algoritms aprēķinās saderības procentu ar jebkuru personu interneta iepazīšanās portālā, un viss ir lietotāju rokās – meklēt īsto pašam vai doties, piemēram, uz dubultaklo randiņu.

Domājams, iepazīšanās portāli internetā pēdējo desmit gadu laikā varētu būt mainījuši cilvēku ieradumus, kā iepazīties. Vēl ticamāk skan apgalvojums, ka pāri, kas iepazinušies internetā, ir citādi nekā t.s. tradicionālie pāri, kas iepazinušies skolā, ar draugu starpniecību vai klubā. Nesen veikta socioloģiskā aptauja ASV atklāj, ka šie pieņēmumi ir visai greizi.

Viens ir skaidrs – pateicoties tehnoloģijām, romantisku mīlestību iespējams iegūt un paturēt kibertelpā. Tomēr tās robežas pārsniedz datorekrānu, virtuālā realitāte ielaužas dzīves realitātē, abas telpas saplūst. Bet aizvien cilvēku attiecības paliek tradicionālas.

Pērn žurnālā "American Sociological Review" publicētajā pētījumā salīdzināta amerikāņu iepazīšanās paradumu maiņa saistībā ar interneta iepazīšanās portālu popularitātes pieaugumu. Aptauju Stenfordas Universitātes pētnieki veica reizi gadā no 2010. līdz 2012. gadam, aptaujājot 4 002 pieaugušos, no kuriem 3 009 bija laulātais vai partneris. Pētījuma rezultātā tika iegūti dati – gan kā respondenti satikušies, gan cik augsts šo trīs gadu laikā ir bijis šķiršanās līmenis katrā sociālajā grupā, kā arī citus jautājumus. Pētījumā galvenā uzmanība pievērsta tam, kur notika pirmā iepazīšanās ar nākamo dzīvesbiedru / dzīvesbiedreni. Nenoliedzami, interneta un "Google" priekšrocības retais neizmanto, taču, ja, piemēram, nākamo partneri uzrunāja sociālajā tīklā pēc tam, kad tā vārds un uzvārds uzzināts no kāda drauga, šī iepazīšanās klasificēta nevis kā iepazīšanās internetā, bet gan ar draugu palīdzību.

Galvenais pētījuma secinājums – veids, kā cilvēki iepazīstas (caur draugiem; bārā / restorānā; darba kolēģi; tikušies augstākās izglītības iestādē; kaimiņi; ģimene; baznīcā), nemaina rezultātu. Statistiski maznozīmīgs ir šķirto pāru īpatsvars starp tiem, kas iepazinušies internetā un tiem, kas izmantojuši t.s. "tradicionālos" iepazīšanās veidus. Savdabīgi, bet vislielākais šķirto pāru īpatsvars ir tiem, kas savu partneri atraduši ar draugu starpniecību.

Tomēr heteroseksuālām personām vispopulārākais ceļš partnera meklējumos joprojām ir un paliek draugi. Ņemot talkā iepriekš veiktus pētījumus, uzsvērts, ka šis mūsdienās it kā vispārzināmais iepazīšanās veids nebija pats populārākais pirms Otrā pasaules kara, kad visbiežāk nākamos preciniekus iepazīstināja ģimenes. Tomēr pēdējā desmitgadē samazinās draugu loma partneru meklējumos – un, kaut joprojām tas ir populārākais iepazīšanās veids (aptuveni 30%), iepazīšanās internetā ir kļuvusi tikpat populāra, cik bārā vai restorānā (aptuveni 20%).

Internetu nevajadzētu uzskatīt par brīvības un liberālisma karognesēju. Pētījums atklāj, ka interneta iepazīšanās veicina segregāciju, jo daudz retāk sastopamas jauktas rases. Vēl mazāk atšķiras vecums: visbiežāk interneta iepazīšanos izmanto 30 – 50 gadus vecas personas – tātad vidēja vecuma cilvēki. Izņēmums ir homoseksuāli pāri, taču šajās sabiedrības grupās iepazīšanās internetā ļoti būtiski pārspēj jebkuru citu iepazīšanās veidu – internetā mūsdienās iepazīstas gandrīz 70% homoseksuālo pāru.

Segregācija interneta iepazīšanās portālos neapšaubāmi saistāma ar izvērstās meklēšanas un vizuālā materiāla pieejamību. Tāpēc, ja vēlaties patiesi brīvas attiecības no aizspriedumiem par rasi, dzimumu, tautību vai jebkādu citu pazīmi, vienīgais ceļš ir virtuālās kopienas. Viena no pēdējās desmitgades populārākajām kopienām ir "Second Life". Dzīvi šajā portālā, kur katrs, līdzīgi kā Kamerona "Avatarā", var izveidot savu tēlu un ar to dzīvot otro dzīvi, aprakstījis antropologs Toms Boellstorfs (Tom Boellstorff). Viņaprāt, virtuālajā pasaulē var ne tikai transformēt reālās pasaules intimitāti, bet arī radīt jaunas tiešsaistes intīmformas, kas ir tikpat reālas kā tās, kas ārpus datora.

Pētījuma laikā T. Boellstorfa izveidotais avatars satika daudzus pārus un piedalījās daudzās kāzās. Kopienas "Second Life" dalībniekiem tā nebija spēle, bet nopietnas, intīmas attiecības. Kaut avatari bija izkopuši veidus, kā virtuāli nodarboties ar seksu, lielākoties virtuālās kopienas dalībnieki augstu vērtēja savstarpējās attiecības, jo tās balstījās domās un iztēlē, nevis fiziskā iekārē. Kaut fiziski tālu, virtuālajā vidē būsiet tuvu viens otram, pārskatot līdzšinējos pieņēmumus par laiku, telpu un varbūt arī mīlestību.

Protams, iepazīšanās portāliem un internetam ir savas blaknes, kuras nebūtu pieklājīgi slēpt pat Valentīndienā. It īpaši tāpēc, ka, tāpat kā šī diena, arī neērtības lielākoties saistītas ar komerciju. Iepazīšanās portālos (visbiežāk, bet ne tikai) sievietēm jāiztur paaugstināta un nenovēršama uzmanība no dažādiem tradicionāliem un ne tik tradicionāliem seksuālajiem piedāvājumiem. Neceriet, ka portālu kompānijas būs naskas mēstuļu filtru uzstādīšanai – tieši šie vēstuļu sūtītāji ir gatavi visvairāk maksāt, lai iegūtu pēc iespējas lielāku auditoriju, ko uzrunāt. Un arī virtuālajās kopienās no uzbāzīgiem pielūdzējiem neizbēgt. Bet jebkurā brīdī virtuālās realitātes profilu taču var dzēst – un vai kaut kas tādēļ zūd arī īstajā realitātē?


Izmantotā literatūra:

Boellstorff, T. (2009). Coming of Age in Second Life: An Anthropologist Explores the Virtually Human. Princeton: Princeton University Press. 336 p.

Rosenfeld, M. J., Thomas, R. J. (2012). Searching for a mate: The rise of the internet as a social intermediary. American Sociological Review. 77 (4): 523-547.

Tēmas

Andris Saulītis

Andris Saulītis ir sociālantropologs, ar Fulbraita stipendijas atbalstu studējis The New School universitātē Ņujorkā, ASV. Šobrīd ir doktorants Eiropas Universitātes Institūtā Itālijā. Interesē ekonom...

autora profils...

Patika šī publikācija? Atbalsti interneta žurnālu “Satori” un ziedo tā darbībai!

SAISTĪTI RAKSTI

Satori

PIESAKIES SATORI JAUNUMIEM!



Satori

Pievienojies Satori un izmanto reģistrēta lasītāja priekšrocības - vērtē, komentē un veido rakstu arhīvu!

Satori
Satori
Pieraksties!
Komentē
1

Sveiks, Satori lasītāj!

Neuzbāzīgu reklāmu izvietošana palīdz Satori iegūt papildu līdzekļus satura radīšanai un dažādo mūsu finanšu avotus, sniedzot lielāku neatkarību, tādēļ priecāsimies, ja šeit atspējosi savu reklāmas bloķēšanas programmu.

Paldies!