Kultūra
29.02.2016

Filma "Es esmu šeit"

Komentē
0

Renāra Vimbas filma "Es esmu šeit" Berlīnes Starptautiskajā filmu festivālā piesaistījusi arī ārvalstu žurnālistu un kritiķu uzmanību. Daudzviet publicētas filmas anotācijas un apraksti, paredzot tai panākumus ne vienā vien pasaules filmu festivālā. Mēs ielūkojāmies dažās recenzijās, lai noskaidrotu, ko šajā filmā saskatījuši un novērtējuši profesionāļi no citām pasaules malām.

"The Hollywood Reporter" autors Stīvens Daltons raksta: "Ironiski, bet, izmantojot potenciāli aizraujošu tēmu ar tik apburošu atturību, šis pieaugšanas stāsts var izrādīties pārāk gaumīgs, lai izraisītu starptautisku saviļņošanos, taču tam ir pietiekams augstās mākslas slīpējums, lai to pamanītu arī citos festivālos, kur tas kalpos kā Vimbas un viņa klusi fascinējošās jaunās zvaigznes Elīnas Vaskas vizītkarte.

Būdama debitante uz lielā ekrāna, Vaska spēlē Raju, neapmierinātu septiņpadsmitgadīgu pusaudzi, kas kopā ar jaunāko brāli Robi dzīvo vecmāmiņas Olgas lauku mājā. Viņas tēvs ir nesen miris un māte noslēpumaini pazudusi Londonā, bet mūsu hormonu pārpilnā varone ir tendēta uz nikniem strīdiem ar skolotājiem, kaimiņiem un sociālajiem darbiniekiem. Kad Olga piepeši nomirst, Raja izmanto šo zaudējumu kā negaidītu iespēju, slepus aprokot līķi, nevis ziņojot par to varas iestādēm, tad nozogot vecmammas pensiju un uzņemoties mātes lomu pār aizvien kaprīzāko Robi.

Raja arī cenšas mainīt savu reputāciju skolā, lai tiktu uz nacionālo angļu valodas eksāmenu un iegūtu galveno balvu – ceļojumu uz Londonu, kur viņa cer sameklēt savu māti. Tas noved pie ciešākām attiecībām ar pievilcīgo jauno skolotāju, izraisot neizbēgamu seksuālas tieksmes izvirdumu. Nepieskatīta un pieaugušo neatbalstīta pusaudze, izsalkusi pēc mīlestības un jaunas pieredzes, metas neatļautā mīlas dēkā. Mazliet shematiskākā scenārijā šo dramatisko pagriezienu varētu izmantot maksimāli šokējošam efektam, taču Vimbam tas ir tikai daļa no Rajas emocionālā ceļojuma pretim saldi rūgtajam atrisinājumam finālā.

"Es esmu šeit" ir izsmalcināta drāma par izmisuma pilnu dzīves posmu, jūtīgi pasniegta, tiesa, vietām tā varēja būt skaidrāka un jaudīgāka. Lai arī tā ir viņa debijas filma, Vimba pārvalda nobriedušu vizuālo valodu, bieži virzot filmas darbību uz priekšu ar graciozu, klusējošu ainu palīdzību. Viņa divas jaunās zvaigznes ir satriecošas, it īpaši Vaska, kas veiksmīgi nospēlē trauslu dziļumu, kas slēpjas aiz nepakļāvīgās skolnieces nekaunības. Miglainās, rudenīgās Latvijas lauku ainavas ir vēl viena filmas rozīnīte, tāpat kā eleganti lakoniskā kora mūzika, ko rakstījis latviešu komponists Ēriks Ešenvalds."

Davids Gonsaless no portāla "Cineuropa" savu recenziju nosaucis "Pārcirstās saites", atzīmējot: "Tā ir viena no pāris filmām, kas ik gadu nāk no Latvijas un nokļūst uz kāda no pasaules kinofestivālu ekrāniem." Filmas norises vietu viņš apraksta, lietodams vārdus "būdiņa Dieva aizmirstā Latvijas mežā", bet anglisko nosaukumu "Mellow Mud" attiecina "ne tikai uz Latvijas lauku dūksnāju, kurā attīstās notikumi, bet arī uz slīkšņu, kurā stagnē galveno varoņu dzīves". "Tieši tik netīra, nodevīga un nestabila ir augsne, kurā filma iekrīt kā ar seju dubļos." Arī viņš lasītājam izstāsta galvenos sižeta pieturas punktus, aizrādot vien to, ka mīlas dēka starp skolnieci un skolotāju tiek attēlota, "šo ētisko dilemmu pasniedzot visvienkāršākajā veidā, īsti to pat neuzdodot kā jautājumu, lai arī te bija iespēja ievest skatītāju jaunā un mulsinošā teritorijā". Tā vietā Vimba esot izvēlējies izvairīties no skaudra reālisma un nonācis tādā kā nekurienē, lai arī filma būtu tikai ieguvusi no tiešākas un atklātākas valodas. "Filma spēlējas ar elipsēm un pussoļiem, kas galu galā precīzi attēlo elipses un pussoļus, ko piedzīvo galvenā varone, atrodot spēku atgriezties pie sevis brīdī, kad visas emocionālās saites, kas viņu turējušas iepriekš, ir pārcirstas."

"Skarba apstākļu sakritība piespiež apņēmības pilnu latviešu skuķi kļūt vecākai par saviem gadiem," par filmu "Es esmu šeit" raksta žurnāla "Variety" kritiķe Alise Saimona. "Lai arī filmu par labāko nodēvēja jaunatnes žūrija Berlīnes filmu festivāla sekcijā "Generation 14plus", to spēs novērtēt jebkura vecuma arthouse kino fani un blīvs festivālu apceļošanas grafiks tai ir garantēts." Arī viņa augstu novērtē Elīnas Vaskas tēlojumu, nodēvējot to par "satriecošu". "Savas varones izjūtas – dusmas, pamestību, atbildību un pirmo mīlestību – viņa ataino ar pārliecību un autentiskumu." Par režisora Renāra Vimbas sniegumu Alise raksta: "Pierādījis sevi kā jūtīgu režisoru, kam piemīt izsmalcināts vizuālais stils, Vimba parāda darbību no Rajas skatu punkta, izmantodams retinātu dialogu un iespaidīgu attēlu. Mēs varam sajust viņas lepnumu, kad viņa, piesarkusi un pārēdusies cepumus, kārto angļu valodas pārbaudījumu, mēs jūtam viņas sāpes, kad viņa to visu izvemj tualetē. Lai cik nepieņemamas būtu viņas attiecības ar skolotāju, mēs redzam, kā viņa top par pārliecinātu un pievilcīgu jaunu sievieti, un vēlam viņai laimi, pat ja tai nav lemts ilgs mūžs. Tas, kas notiek gandrīz bez vārdiem izspēlētajā ainā Londonā, ir kaut kas īpašs, jo balstās praktiski tikai aktieru acu un ķermeņa valodā. Fenomenālā Vaska, kas šobrīd mācās audiovizuālo un skatuves mākslu Latvijas Kultūras akadēmijā, ir ievērojams atradums un noteikti būs pieprasīta gan mājās, gan ārzemēs. Operatora Arnara Torisona intīmais kadrējums parāda viņu visdažādākajos noskaņojumos un izskatos, no brutāla puiciskuma līdz smeldzīgi piemīlīgai jaunai sievietei." Filma tiek piedēvēta žanram, ko iedibinājis Fransuā Trifo ar saviem "400 sitieniem", taču tiek izteikts pārmetums par neko neizsakošo anglisko nosaukumu ("Mellow Mud" latviski būtu tulkojams kā "Valgie dubļi"). "Pat latviskā nosaukuma tulkojums "I'm Here" būtu daudz labāks galvenās varones dzīvesspēka atspoguļojums."

Vendija Aida no žurnāla "Screen Daily" salīdzina Renāra Vimbas filmu ar beļģu režisoru Žana Pjēra un Lika Dardēnu darbiem, ar kuriem to saista ne tikai tematiska, bet arī stilistiska līdzība. "Šai filmai piemīt reti sastopams skaistums. To rada liesais, ekonomiskais sižets, kurā nav nevienas liekas ainas, un iespaidīgās iesācējas Vaskas drošais sniegums, kā arī neviltots emocionāls dziļums. Filma ir saņēmusi jauniešu žūrijas piešķirto Kristāla lāci Berlīnes "Generation 14plus" sekcijā, un diez vai tā būs vienīgā balva paredzamajā festivālu karjerā." Aprakstot filmas sižetu, Vendija pievēršas kādai ainai, kurā Raja un angļu valodas skolotājs redzami gultā pēc dzimumakta, – skolotājs smagi nopūšas, un Rajas smaids tajā brīdī sastingst un tikko manāmi aizslīd prom. "Šajā vienā ainā sasummējas viss, kas jaunā režisora Vimbas metodē ir tik iespaidīgs – viņš neko nepasaka līdz galam, taču pievērš skatienu tām detaļām, kas spēj izteikt daudz vairāk." Raksta noslēgumā kritiķe sasaista šīgada Berlīnes festivāla galveno tēmu ar Vimbas filmu, sakot: "Migrantu plūsma pār Eiropas valstu viegli šķērsojamajām robežām ir devusi iedvesmu daudzu kinorežisoru darbiem, taču tikai daži ir tik artikulēti pievērsušies tiem cilvēkiem, kas palikuši uz vietas, tiem, kas samaksājuši cenu par iespēju citiem sākt jaunu dzīvi jaunā valstī."

Ārzemju preses apskats

autora profils...

Patika šī publikācija? Atbalsti interneta žurnālu “Satori” un ziedo tā darbībai!

SAISTĪTI RAKSTI

Satori

PIESAKIES SATORI JAUNUMIEM!



Satori

Pievienojies Satori - interesantākajam interneta žurnālam pasaulē.

Satori
Satori
Ielogojies
Komentē
0

Sveiks, Satori lasītāj!

Neuzbāzīgu reklāmu izvietošana palīdz Satori iegūt papildu līdzekļus satura radīšanai un dažādo mūsu finanšu avotus, sniedzot lielāku neatkarību, tādēļ priecāsimies, ja šeit atspējosi savu reklāmas bloķēšanas programmu.

Paldies!