Ilustratīvs attēls. Autors: hotblack. Avots: "morgueFile"
 
Redzējumi
29.10.2015

Domāt par politiku

Komentē
5
Saglabā

Komentāri (sociālajos tīklos) par manu iepriekšējo tekstu portālā "Satori.lv" ("Ušakova fenomens") bija visnotaļ interesanti, jo labi ilustrēja plaši izplatītu veidu, kādā mēs domājam un runājam par politiku. Manuprāt, mēs jaucam kopā divas darbības. Pirmā izpaužas brīdī, kad mēs kā vēlētāji izdarām savu izvēli. Otra izpaužas tad, kad mēs mēģinām izprast politiku (varu) kā tādu.

""Saskaņa" nav un nebūs LV partija. Tas ir pārejas perioda veidojums, kas pārstāv LV sabraukušos PRSR pilsoņus." – "Nav jāmāca Kremli, kā dzīvot, un pie iespējas tas jāpadzen." – "Apzināti atstātie padomju krievvalodīgie migranti ar savu frakciju. Nez kāpēc gan viņi te tika atstāti?" – "Ko par sūdu daudz domāt?" Un līdzīgi.

Interneta labā iezīme ir tā, ka kurš katrs var pārliecināties par autora politiskajām simpātijām, līdz ar to man atkrīt nepieciešamība skaidroties. Bet – tas, ka autors regulāri (nepiederu tai grupai, kas dalību vēlēšanās uzskata par bezjēdzīgu) veic pirmo darbību, manuprāt, nav iemesls necensties aprakstīt politisko kopainu. Arī tās šīs kopainas sadaļas, kas autoram kā vēlētājam nav simpātiskas.

Kāpēc, manuprāt, šāda aprakstīšana ir nepieciešama? Lietošu mazliet riskantu salīdzinājumu. Nepietiek ar to, ka noteikts cilvēku daudzums (pieņemsim, ka vairākums) definē, ka Ādolfs Hitlers bija Ļaunums. Ir jāmēģina saprast, kā šim cilvēkam un viņa līdzgaitniekiem izdevās atbilstoši noskaņot miljonus vāciešu (starp citu, ne tikai). Garīguma kūtruma (atvainojos) pazīme ir pielikt punktu pēc paziņojuma "Putins ir diktators". Vai pēc maldinoši izskaidrojoša vēl viena teikuma "krieviem raksturīga impēriska domāšana un pakļaušanās stingrai varai". Ja mēs šādi liekam punktus, mēs neko nesapratīsim. Un, ja nesapratīsim, mums nebūs arī versiju par to, kā šādām parādībām pretoties, kā uz tām adekvāti reaģēt.

Skaidrs, ka Ušakovs nav salīdzināms ar kādu no pieminētajiem kungiem, bet tas nemaina uzstādījumu. Ir nejēdzīgi ignorēt, pasludināt kā pārejošu ļaunumu un veikt līdzvērtīgas maģiskas darbības attiecībā uz to, kas mums nepatīk. Tas pats, starp citu, attiecas ne tikai uz noteiktas Latvijas sabiedrības daļas attieksmi pret "Saskaņu". Pilnīgi leģitīmas ir t.s. liberāļu un t.s. nacionāļu savstarpējās pretenzijas ("t.s." lietoju nevis ironiskā nozīmē, bet tāpēc, ka šie apzīmējumi man liekas pārāk izplūduši). Bet – ja abām grupām piederošu cilvēku intelektuālā piepūle aprobežojas ar frāzēm "margināļi", "ekstrēmisti", "sorosīti" un līdzīgi, tad mēs runājam nevis par politiku, bet gan paši par sevi. Respektīvi, kārtējo reizi paužam, ka esam "mēs", kuriem tā vai citādi ir taisnība, un kaut kādi "viņi", kuriem taisnības nav, un mēs par "viņiem" vispār negribam runāt.

Mēģināšu argumentēt, kādēļ mana pozīcija nav tikai intelektuāla konstrukcija (salīdzināma, piemēram, ar tēzi, ka vēsturniekiem, kuri patiešām vēlas izprast renesanses kultūru, jālasa arī par alķīmiju, astroloģiju un katoļu teoloģiju), bet pragmatiska nostāja.

Ja mēs noraidām sarunu par "citiem" politikā, mēs atsakāmies saprast kaut ko ļoti būtisku par sevi kā nāciju. Kāpēc arī latvieši balso par "Saskaņu"? Viņi esot "paslinki vietējie", "pārdod sirdsapziņu par lētāku tramvaja biļeti" utt. Pat ja tas tā būtu – lai gan, manuprāt, ir virkne citu interpretāciju –, tad nepietiek ar šādu apzīmējumu paušanu. Kāpēc tā notiek? Ko tas potenciāli nozīmē? Pretējs piemērs: t.s. liberāļu, ja tā var teikt, antivaronis, nacionāļu politiķis Jānis Iesalnieks, nav tikai fiziska persona, kura kā tāda nolamājama vai apsmejama. Protams, minētais kungs rūpējas par savu paša atpazīstamību, tomēr viņš pilnīgi noteikti atspoguļo noteiktā latviešu daļā iesakņojušos priekšstatus. Liberālis var attraukt, ka šie priekšstati ir vienkārši nejēdzīgi, bet tad tas arī nozīmē, ka liberālis atsakās strādāt politikā ārpus savu domubiedru loka. Un otrādi.

Atļaušos apgalvot, ka tik mazā populācijā kā mūsu tā nevar. Ja mēs ignorējam politikā "citus", tas nozīmē, ka tad, ja pie varas ir "citi", nevis "mūsējie", mēs distancējamies, mazgājam rokas nevainībā un varbūt pat nonākam līdz apburošajai tēzei "jo sliktāk, jo labāk" (ātrāk "citi" varu zaudēs). Tas nav racionāli! Pat tik lielā populācijā kā amerikāņi, kur šādi rīkoties var it kā nesodītāk, republikāņu destrukcija (neesmu Obamas fans), piemēram, budžeta jautājumos varēja radīt ļoti nopietnas problēmas visai populācijai.

Labi, bet ko šī teksta autors saprot ar "citu" neignorēšanu, mēģināšanu izprast? Ļoti vienkārši. Ja es neatgaiņājos no politiskā spēka x (par kuru es nebalsošu), tad man vismaz ir priekšstats, ar ko šis x nodarbojas. Ja man ir šāds priekšstats, man ar x pārstāvi ir par ko runāt ārpus klišejām "jūs esat naciķi, piektā kolonna utt.". Ja mēs vispār spējam uzturēt sarunu, tad potenciāli kaut kādos jautājumos varam vienoties. Deviņos nevaram, vienā varam. Arī labi.

Šāda argumentācija var likties pārāk samiernieciska un piezemēti pragmatiska. Labi. Tomēr jebkurā gadījumā, ja mēs vispār gribam saprast, kā funkcionē politika, vara (kaut apzīmējot to par "kaitīgu", "netīru" utt.), tad mēs to nevaram, ja ignorējam (izlīdzamies ar lakoniskiem saukļiem) tās kopuma sastāvdaļas, kas mums personīgi riebjas. Cita sfēra – mēs nekad nesapratīsim, kā funkcionē birokrātiskais aparāts, ja apmierināsimies ar tēzi "visi ierēdņi ir slaisti!". Pat ja tas tā būtu – lai gan nav –, ir jāsaprot, kāpēc tas ir iespējams, kas to nodrošina, jo tikai tad mēs varam arī runāt par iespējām kaut ko mainīt.

Ja mēs sajaucam divas "lietas" – mūsu kā indivīdu uzskatus un izpratni par sistēmu –, tad lieki ir vaimanāt, ka sistēma ar mums manipulē, ir biedējoša, un nekas cits neatliek, kā tai ļauties.

Tēmas

Māris Zanders

Māris Zanders ir ilggadējs politisko procesu komentētājs. Studējis vēsturi, pēdējos gados dīvainā kārtā pievērsies "life sciences". Ikdienas ieradumos prognozējams līdz nelabumam – ja devies ārpus Lat...

autora profils...

Patika šī publikācija? Atbalsti interneta žurnālu “Satori” un ziedo tā darbībai!

SAISTĪTI RAKSTI

Satori

PIESAKIES SATORI JAUNUMIEM!



Satori

Pievienojies Satori un izmanto reģistrēta lasītāja priekšrocības - vērtē, komentē un veido rakstu arhīvu!

Satori
Satori
Pieraksties!
Komentē
5

Sveiks, Satori lasītāj!

Neuzbāzīgu reklāmu izvietošana palīdz Satori iegūt papildu līdzekļus satura radīšanai un dažādo mūsu finanšu avotus, sniedzot lielāku neatkarību, tādēļ priecāsimies, ja šeit atspējosi savu reklāmas bloķēšanas programmu.

Paldies!