Recenzija
26.04.2017

Divi vakari ar džezu

Komentē
0

Par konkursu "Riga Jazz Stage" un Latvijas Radio bigbenda koncertu ar Kurtu Rozenvinkelu

Nosacītā pavasara iestāšanās ar neparedzamajiem un mainīgajiem laikapstākļiem ļauj novērtēt stabilas un paliekošas vērtības, un tāds ir arī starptautiskais džeza mākslinieku konkurss "Riga Jazz Stage", kas ik aprīli vienkopus pulcē jaunus, trīsdesmit gadu vecumu nesasniegušus mūziķus, kuru koncertsniegumu vērtē starptautiski atzītu profesionāļu žūrija. Tradicionāla ir savstarpējā džeza vokālistu sacensība, bet instrumentālās kategorijas uzsvari tiek mainīti gadu no gada, šogad iespēju mēroties spēkiem dodot ģitāristiem.

Latvijas pārstāvjiem gandrīz vienmēr konkurss kopumā pagājis veiksmīgi, kaut gan tā mērogs tikai paplašinās, un līdz ar to ievērojami kāpj arī profesionālā latiņa. "Riga Jazz Stage" laureātu gods dažādos gados ticis dziedātājam Intaram Busulim, Ievai Kerēvicai, Evilenai Protektorei, Kristīnei Prauliņai un Daumantam Kalniņam. Tāpat godalgotas vietas konkursā guvuši mūziķi, bez kuriem mūsu džeza un populārās mūzikas vide šobrīd nebūtu iedomājama, – ģitāristi Mārcis Auziņš un Kaspars Ansons, pianisti Kristaps Vanadziņš, Toms Juhņēvičs un Artjoms Sarvi, bundzinieki Andris Buiķis un Rihards Fedotovs, saksofonisti Dāvis Jurka un Toms Rudzinskis, trompetists Oskars Ozoliņš. Arī šogad muzikālā sacensība kādam izrādījās vairāk, kādam mazāk veiksmīga, bet mūsu pārstāvji sevi pieteica spilgti un profesionāli, ļaujot priecāties par viņu priekšnesumiem un panākumiem. Protams, jebkurš konkurss gandrīz vienmēr rada atšķirīgu viedokļu sadursmi, kad kāds no dalībniekiem jūtas nenovērtēts, kāds tiek pārvērtēts utt., bet, apmeklējot "Riga Jazz Stage" finālu 7. aprīlī un uzzinot konkursa rezultātus nākamajā vakarā, grūti nepiekrist divpadsmit cilvēku kuplās žūrijas lēmumam par pirmo vietu ieguvējiem – latviešu ģitāristu Matīsu Čudaru un amerikāņu dziedātāju Šenelu Džonsu, kuri neapšaubāmi bija galvas tiesu pārāki par pārējiem dalībniekiem.

Abi mūziķi ir jau nobrieduši skatuves mākslinieki ar individuālu un izkoptu personību, un tas atspoguļojās arī viņu uzstāšanās laikā, ļaujot ne tikai pārliecināti un ar neierobežotu tehnisko brīvību atskaņot izvēlētos skaņdarbus, bet arī nepiespiesti komunicēt ar publiku. Klausoties Šeneli Džonsu, raisās attālas, bet skaidri nojaušamas asociācijas ar divām dziedātājām, kas aizvadītajā gadā viesojās Rīgā, – Daienu Rīvsu un Čainu Mozes. Džonsas muzikālā izpausme ir kā viņu abu šķietami neiespējams savienojums – Rīvsu atgādinošs dziļi piesātināts tembrs apvienojumā ar Mozes spridzeklīgo enerģiju. Konkursa uzvarētājai, protams, vēl priekšā karjeras un profesionālās attīstības ceļa līkloči un labirinti, bet, ja redzat viņas vārdu uz koncertu afišām, varat iegādāties biļetes un nebaidīties par sabojātu vakaru. Un varbūt šāda iespēja ilgi nemaz nebūs jāgaida, jo festivāls "Rīgas ritmi" uzaicinājis dziedātāju atkal atbraukt uz Rīgu 2018. gadā.

Matīsu Čudaru Latvijas publika jau pazīst, taču aizvien pārsteigumu un sajūsmu raisa viņa spēja vienlīdz kvalitatīvi darboties tik dažādās stilistikās un žanros. Brīvā improvizācija, eksperimentālas skaņu ainavas, muzikāli eklektiski sajaukumi un piejaukumi raksturo Čudaru, kurš pats sevi nemaz necenšas ietilpināt noteiktā, konkrētā kastītē. "Riga Jazz Stage" fināls un apbalvošanas koncerts pierādīja, ka arī džeza valodu Matīss pārvalda lieliski, bet pievieno tai savu akcentu, personisku pasaules skatījumu. Džeza standarts viņa interpretācijā iegūst pavisam citādu skanējumu, bet paša kompozīcijās iepriekš zināmie izteiksmes līdzekļi transformējas oriģinālā krāsu paletē. Aplūkojot ģitārista mājaslapā esošo kalendāru, redzams, ka tuvāko mēnešu laikā kopā ar dažādiem mūziķiem Matīss bieži būs dzirdams tepat Latvijā, tāpēc neko vairāk par "Aizejiet un paklausieties!" vairs nav jēgas teikt.

Kategorijas "Džeza vokāls" otrās vietas ieguvēja Anastasija Volokitina (Krievija) izcēlās ar priekšnesumu, kas ieturēts etnodžeza stilistikā, radot emocionāli spēcīgu iespaidu, ko pamanīja arī Raimonds Pauls, piešķirot dziedātājai savu speciālbalvu. Trešās vietas ieguvēja, igauniete Susanna Aleksandra Veldi, tāpat kā ģitāristu kategorijas otrās vietas ieguvējs Luka Dzenaro (Itālija), ar neko spilgtu atmiņā gan neiespiedās, ko apliecināja arī salīdzinoši nelielais piedāvājumu skaits no dažādu festivālu pārstāvjiem, kas bija ieradušies uz konkursu. Varam priecāties par ģitāristu, trešās godalgas saņēmēju Jāni Bērziņu, kurš sola savas muzikālās idejas attīstīt un drīzumā izdot oriģinālkompozīciju albumu, kā arī par "Tele2"un "Riga Jazz Stage" mājaslapas balsojuma favorīta balvu ieguvēju, dziedātāju Kārli Mangulsonu, kuru klausoties rodas cerība, ka drīz vien šobrīd šķietami vienīgajam Latvijas džeza dziedātājam vīrietim, visur (un par daudz) esošajam Daumantam Kalniņam, blakus parādīsies jauna zvaigzne, radot tik nepieciešamo veselīgo konkurenci.

8. aprīļa apbalvošanas ceremonijas otrajā daļā džeza mīļotājiem bija iespēja dzirdēt Latvijas Radio bigbenda saspēli ar žūrijas locekli, amerikāņu ģitāristu Kurtu Rozenvinkelu. Atskaņojot oriģinālkompozīcijas no dažādos laikos tapušiem albumiem, mūziķis apliecināja īsta virtuoza meistarību un spēju augstākajā līmenī pārvaldīt savu instrumentu, tādēļ viņš pamatoti tiek uzskatīts par vienu no vadošajiem savas paaudzes džeza ģitāristiem. Rozenvinkels jau vairākus gadus dzīvo Berlīnē un regulāri dodas koncertbraucienos pa visu pasauli, viņa improvizācijas māksla un brīvība apbur kā vienkāršus klausītājus, tā nozares profesionāļus. Tomēr nevarētu teikt, ka kinoteātra "Splendid Palace" zālē dzirdētais sniegums aizrāva un pārņēma pilnībā. Dažbrīd šķita, ka divas augstas klases vienības iet uz vienu un to pašu mērķi, bet izvēlas atšķirīgus ceļus. Varbūt pie vainas iepriekšējo dienu nogurums, pavadot konkursā divus muzikāli piepildītus vakarus, varbūt bijis neliels laika trūkums kopīgas, vienotas interpretācijas radīšanai. Tāpat iespējams, ka nākamā vakara koncerts Liepājas "Lielajā dzintarā" bija enerģiski uzlādētāks un iespaidīgāks. Lai nu kā, novērtējot kā Rozenvinkela, tā bigbenda profesionālo līmeni, viņu sadarbību Rīgā par pilnībā izdevušos nosaukt nevar. Muzikālais materiāls ierindojams visai klasiskā 21. gadsimta modernā amerikāņu džeza bigbendu skanējuma kategorijā, brīžiem raisot fantāzijas, vai nebūtu interesanti ieplānot kādu Radio bigbenda programmu ar Matīsa Čudara savdabīgi individuālo skaņu valodu.

"Riga Jazz Stage" finālā dzirdot kopumā divpadsmit dalībniekus, kā arī klausoties Rozenvinkela un Radio bigbenda programmu, var tikai atkal pārliecināties par to, ka džezs, tāpat kā akadēmiskā mūzika, mūsdienās ir ļoti ietilpīgs un stilistiski plašs jēdziens, kas sevī ietver gan visiem zināmu standartu klasiskākas vai mūsdienīgākas interpretācijas, gan dažādu tautu tradicionālās mūzikas iedvesmotus skaniskus meklējumus, gan džeza sajaukumu ar rokmūziku un popmūziku, gan pavisam personisku, individuālā skaņu laboratorijā radītu mūziku ar vairāk vai mazāk izteiktiem džeza mūzikas akcentiem. Tas viss veido pasaules–un nu jau pavisam aktīvi arī Latvijas –džeza telpu, mūziķiem un klausītājiem atliek tikai izvēlēties sev tuvāko virzienu. Vēl neizlēmušajiem iesaku to izdarīt līdz 30. aprīlim, kad Rīgā un citviet Latvijā tiks svinēta UNESCO atzītā Starptautiskā džeza diena, ļaujot iegrimt improvizāciju inspirētos muzikālos ceļojumos.

Tēmas

Anete Ašmane

Anete Ašmane studē klavierspēli un muzikoloģiju Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijā. Regulāri veido raidījumus Latvijas Radio 3 "Klasika", publikācijas žurnālā "Mūzikas Saule" un citur.

autora profils...

Patika šī publikācija? Atbalsti interneta žurnālu “Satori” un ziedo tā darbībai!

SAISTĪTI RAKSTI

Satori

PIESAKIES SATORI JAUNUMIEM!



Satori

Pievienojies Satori - interesantākajam interneta žurnālam pasaulē.

Satori
Satori
Ielogojies
Komentē
0

Sveiks, Satori lasītāj!

Neuzbāzīgu reklāmu izvietošana palīdz Satori iegūt papildu līdzekļus satura radīšanai un dažādo mūsu finanšu avotus, sniedzot lielāku neatkarību, tādēļ priecāsimies, ja šeit atspējosi savu reklāmas bloķēšanas programmu.

Paldies!