Recenzija
08.12.2015

Bez garlaikojoša politkorektuma

Komentē
0

Nekad nevajag iedomāties, ka pārzini savu nozari kaut vai lokālā mērogā. Vieni vienīgi maldi! Kad "Satori" lūdza, lai uzrakstu par etīžu teātri "Nerten", uzdevu sev jautājumu "Kas tas tāds?" un sāku drudžaini šķirstīt interneta lapas. Pārsteigta atklāju, ka radošā apvienība ar šādu nosaukumu divu jaunu cilvēku – dzejnieka un kritiķa Toma Treiberga un mākslinieka un literāta Svena Kuzmina – personā darbojas nu jau vienpadsmito gadu. Tiesa, pat zinātkāra cilvēka labākais draugs "Google" nespēja atbildēt uz jautājumu, kālab grupas nosaukums ir tieši tāds, kāds tas ir. Šis apstāklis joprojām liekas mazliet nervozējošs, bet, turpinot dalīties savos personiskajos atklājumos, kuri teātra "Nerten" pastāvīgajai publikai noteikti nav nekādi atklājumi, atļaujos piedāvāt iespaidus par izrādi, ar kuru "Nerten" sakās atzīmējam savu sešdesmit gadu jubileju. Cipars tapis, saskaitot kopā grupas dalībnieku gadus (katram pa trīsdesmit). Tā kā apskatniece, neko kopā neskaitot, var viena pati nodrošināt tādu pašu un vēl drusku lielāku ciparu, šis faktors, iespējams, apgrūtina viņas spēju ieinteresēti un pilnvērtīgi atsaukties visam, kas tiek pārraidīts no skatuves. Bet – uz priekšu!

Zirgu ielas mājīgā, bet skatītāju kvēles un ķermeņa siltuma pārlieku ātri uzkarsētā koncertzāle ir piepildīta ar Toma Treiberga un Svena Kuzmina vienaudžiem, kuri acīmredzami labi pazīst "Nerten" mākslinieciskās metodes un arī repertuāru, jo vairākām etīdēm uzgavilē neviltotā atpazīšanas priekā. Tomēr puiši, rēķinoties ar jaunu iesaukumu skatītāju rindās, pirms izrādes sākuma, pirmkārt, īsi paskaidro, kas ir etīde – īsa, nu ļoti īsa 2 līdz 8 minūšu izrāde –, otrkārt, norobežojas no improvizācijas teātra formām, paziņojot, ka visas etīdes ir rūpīgi iestudētas, treškārt, iepazīstina ar konkrētā vakara repertuāru. To veido jubilejas izlase no līdzšinējām programmām.

Uz skatuves atrodas vien divi krēsli. Svens Kuzmins un Toms Treibergs darbojas pilnīgi bez rekvizītiem, izpildot tā sauktās bezpriekšmetu etīdes. Pie vaiga katram pielīmēts mobilais mikrofons. Abi ģērbušies melnos T kreklos un biksēs, basām kājām. Kuzminam pusi sejas aizsedz bārda, otru pusi – brilles, bet uz pakauša rēgojas savīkstīti dredi, Treibergam ir ūsas un arī bārda, tikai krietni pieticīgāka, mati pavisam īsi. Jā, brilles uz deguna arī ir.

"Atbrīvošanās no visa liekā ir viens no svarīgākajiem "Nerten" mākslinieciskajiem atradumiem," vēstī mājaslapa, tādējādi pozicionējot abus etīžu praktizētājus kā Grotovska nabadzīgā teātra idejas mantiniekus. Ja gribam nodarboties ar klasifikāciju un ievietot "Nerten" priekšnesumus kādā konkrētā plauktiņā, vistuvāk tie šķiet esam kabarē teātra formātam. Gan tāpēc, ka lakoniski skeči tiek pasniegti cits pēc cita kā ēdieni (tikai ēdienkartes jeb programmas lapiņas nav), gan arī tāpēc, ka īsās ainiņas tematiski aptver ļoti plašu lauku – no cilvēka uzvedības stereotipiem līdz mediju kultūras tēlu parodijām, intelektuāliem jokiem un sociāli politiskām "špilkām". Pie galdiņiem publika nesēž, bet plastmasas glāzi ar vīnu vai citu dzērienu no bufetes ņemt līdzi arī izrādes laikā nav liegts.

"Nerten" ir mobils teātris. Spriežot pēc informācijas presē un citos plašsaziņas līdzekļos, puiši uzstājas ne tikai dažādos Rīgas spēles laukumos (Kaņepes Kultūras centrā vai klubā "Nabaklab"), bet labprāt brauc arī pa visu Latviju. Tomēr tas, kas "Nerten" patiešām atšķir no citiem alternatīviem projektiem, šķiet, ir intelektuālais potenciāls. Treibergs un Kuzmins uzstājas ne tikai kā iestudētāji, izpildītāji un spēles apstākļu nodrošinātāji, bet arī kā etīžu sacerētāji, pievēršoties tādiem tematiem, ko citu grupu repertuārā diez vai izdotos atrast. Kaut vai Sērena Kirkegora tējas tasīšu kolekcijai, ko pirmais eksistenciālisma filozofs sargā ar tik maniakālu neatlaidību, ka rokas, tēju dzerot, jātur aiz muguras vai virs galvas, lai trauslo porcelānu neapskādētu. Viena no jautrākajām izrādes epizodēm ir raitā angļu valodā imitētā  BBC intervija ar skandalozo kinorežisoru Kventinu Tarantīno, kurš iecerējis veidot Jāņa Streiča filmas "Limuzīns Jāņu nakts krāsā" rimeiku. Filmas tekstu un darbības personu angliskošana kļūst par bagātīgu komisma avotu, nerunājot nemaz par tām ainām, ko uzbur iztēle pēc paziņojuma, ka Lilitas Bērziņas atveidoto Mirttanti jeb the Dead Woman spēlēs Merila Strīpa, bet Ēvalda Valtera Pigalu Prīdi – Als Pačīno. Arī no publikas etīžu varoņu atpazīšana prasa zināšanas gan par latviešu un amerikāņu kino, gan, piemēram, par to, kas ir Dita Rietuma vai Aivars Garda, kura izsludinātajā eseju konkursā piedalījušās meitenes tēvs nav apmierināts ar meitas darba atstāšanu ārpus eseju krājuma.

Toms Treibergs un Svens Kuzmins nevairās no "sensitīviem" tematiem un bez garlaikojoša politkorektuma apcer tādas situācijas kā dāvanas iesaiņošana transpersonai vai lidmašīnas pasažiera mēģinājums iznest cauri bagāžas kontrolei maisiņu ar... praidu. Absurdi smieklīga ir aina tetovēšanas salonā, kur dāma paģērē, lai viņai uz sejas uztetovē picu. Protams, neiztrūkstošas ir arī televīzijas reklāmu parodijas.

Foto - Oskars Upenieks

Dažas epizodes puiši komentē, pastāstot par to tapšanas vēsturi un apstākļiem, citas nospēlē tāpat bez pieteikšanas. Mākslinieciskās iedvesmas avoti atpazīstami bez piepūles, pat neieskatoties mājaslapā. Viens no tiem ir katra joku mīļotāja pielūgsmes objekts – britu komiķu grupa "Monty Python", kura 60. gadu beigās un 70. gados radīja absurdu televīzijas skeču šovu, būtiski paplašinot šāda veida priekšnesumu tematu un izteiksmes līdzekļu spektru. Otrs – avangarda performances. Tāpat kā futūristi savās suarejās vai dadaisti savās akcijās, Treibergs un Kuzmins nepūlas pārtapt par atveidojamiem tēliem, viņi ir Toms Treibergs un Svens Kuzmins – divi puiši, kuri pauž savu viedokli par dažādiem jautājumiem un šajā nolūkā vienkārši marķē darbības personu konkrētās izpausmes. Tiesa gan, to, kas tieši notiek un kāda darbība mums tiek rādīta, ne vienmēr var nojaust, jo bezpriekšmetu etīde prasa ļoti lielu izpausmju precizitāti, un reizēm sanāk vien tāds mēmais šovs, kur publikai nākas minēt, ko tieši nozīmē abu mākslinieku enerģiskā grābstīšanās pa gaisu.

Pirms un pēc izrādes, kā arī starpbrīdī skan fona mūzika, bet etīžu skaņu partitūru sarūpē paši dalībnieki, izmantojot gan bītboksa paņēmienus, gan savus vokālos dotumus. Galvenokārt puiši runā latviešu valodā, bet neizpaliek arī angļu un pat izdomāta valoda – tā kā itāļu, tā kā spāņu. Tiem, kuri atceras pagājušo gadsimtu, šī svešvalodas imitācija, iespējams, atsauks prātā vienu no Edgara Liepiņa izpildītajiem hitiem "Lora, o, Lora...".

Izrāde ilgst krietnas divas stundas ar starpbrīdi. Starpbrīdī atmosfēra ir "atlaidināta" – abi performatori kādu laiku klīst pa skatītāju zāli, kontaktējoties ar draugiem, kolēģiem vai paziņām, tad pazūd aiz mākslinieku ģērbtuves durvīm. Kad priekšnesumi atsākas, skatītāju zāle atkal piepildās, bet ne vairs gluži līdz galam. Nedaudzos projāmgājējus var saprast – ja neizdodas "pieslēgties" tematam, uzmācas miegs. Turklāt dažas epizodes ir asprātīgas, dažas – ne tik asprātīgas. Kad pulksteņa rādītāji tuvojas pusdesmitiem, publikai tiek paskaidrots, ka "Nerten" repertuārā ir vēl daudz etīžu, bet – pienācis laiks paklanīties un iet mājās.

"Nerten" ir piemērs ne tikai alternatīvai, no pamatplūsmas neatkarīgai teātra formai, bet arī postmodernā laika iedibinātajai tolerancei, kas katram, kurš vēlas, paredz tiesības izpausties. Toms Treibergs un Svens Kuzmins to vēlas, viņiem ir, ko teikt, un tāpēc viņi ņem sev gan laiku, gan telpu. Turklāt – šķiet, ka "Nerten" piesaista tādu publiku, kādu t.s. institucionālajos teātros neredzēt gan biļešu dārdzības, gan dažkārt, iespējams, arī konservatīvisma dēļ.

Valda Čakare

Valda Čakare dzīvo Rīgā, strādā Latvijas Kultūras akadēmijā un katru dienu runā par teātri. Reizēm arī kaut ko uzraksta.

autora profils...

Patika šī publikācija? Atbalsti interneta žurnālu “Satori” un ziedo tā darbībai!

SAISTĪTI RAKSTI

Satori

PIESAKIES SATORI JAUNUMIEM!



Satori

Pievienojies Satori - interesantākajam interneta žurnālam pasaulē.

Satori
Satori
Ielogojies
Komentē
0

Sveiks, Satori lasītāj!

Neuzbāzīgu reklāmu izvietošana palīdz Satori iegūt papildu līdzekļus satura radīšanai un dažādo mūsu finanšu avotus, sniedzot lielāku neatkarību, tādēļ priecāsimies, ja šeit atspējosi savu reklāmas bloķēšanas programmu.

Paldies!