Video

Kristians Volfs: Mūzika ir tiešāka par runu

Kristians Volfs ir amerikāņu eksperimentālās mūzikas komponists, dzimis 1934. gadā vācu izdevēju Helēnas un Kurta Volfu ģimenē. Volfi izdeva Franca Kafkas, Roberta Mūzila un Valtera Benjamina darbus, nākot pie varas nacistiem, emigrēja un 1941. gadā pārcēlās uz Ņujorku, kur sekmēja tulkotās literatūras izdošanu, tai skaitā – publicēja ķīniešu Pārvērtību grāmatas angļu versiju, kas atstāja lielu iespaidu uz Džonu Keidžu. Sešpadsmit gadu vecumā Kristians Volfs iepazinās ar Keidžu un drīz vien kļuva par vienu no viņa domubiedriem līdz ar Ērlu Braunu, Mortonu Feldmanu un Mērsu Kaningemu. Lai arī Volfa pamatprofesija bija klasiskās literatūras pasniedzējs, viņš ir kļuvis par nozīmīgu figūru 20. gadsimta eksperimentālās mūzikas jomā, viņš ir radījis jaunas mūzikas pieraksta sistēmas, atstājis lielu iespaidu uz klusuma izmantošanu mūzikā. Mēs satikām Kristianu Volfu Rīgā, kur viņš bija ieradies, lai piedalītos festivālā "Skaņu mežs" un pasniegtu meistarklases jaunajiem mūziķiem un komponistiem Latvijas Mūzikas akadēmijā. Ar Kristianu Volfu sarunājās Ilmārs Šlāpins. Video – Ģirts Raģelis.

Kā jums šķiet, vai ir iespējama jauna revolūcija mūzikā?

Es neesmu par to daudz domājis. Es esmu pārāk vecs, lai domātu par kaut ko tādu. Jā, es uzskatu, ka tāda iespējamība pastāv. Savā ziņā tāda jau notikusi pēdējos 20 gados. Tehnoloģisko pārmaiņu dēļ. Tu nekad nevari zināt, kas notiks tālāk tehnoloģijā, kas vienmēr ietekmē mākslu tādā vai citā veidā. Tagad tu vari ielādēt mūziku datorā, ir pagājuši tikai desmit gadu, kopš kaut kas tāds ir iespējams. Tas lielā mērā var ietekmēt to, kā komponisti domā par mūzikas komponēšanu, kā viņi to nodod. Kas zina, kas notiks tālāk.

Ko jūs teiktu jaunajiem mūziķiem, ja viņi jautātu, kas mūzikā ir vissvarīgākais?

Vispirms ir jābūt drošam par to, ka tu esi mūziķis. Tev ir jābūt pilnīgi pārliecinātam par to, kas tev jādara. Nedari to, ja neesi drošs par to, vai tu esi mūziķis vai ne. Un, ja tas ir kaut kas, kas tev jādara un bez kā tu nevari dzīvot, tad visdrīzāk ar tevi viss būs labi. Tu atradīsi veidu, kā to darīt.  Citādi man nav nekādu padomu par stilu vai to, kā strādāt. Ir jāiemācās disciplīna. Tā ir otra svarīgākā lieta. Taču, ja tu patiešām esi nodevies mūzikai, tad pārējais atnāks. Vēl viens padoms – ja esi komponists un vari izpildīt mūziku, dari to. Ja esi mācījies spēlēt kādu instrumentu, nepamet to novārtā. Uzturi šīs iemaņas. Tev vienmēr jābūt spējīgam piedalīties un izpildīt vismaz savu mūziku. Tas, manuprāt, ir nozīmīgi. Plaisai starp komponēšanu un izpildīšanu vajadzētu būt pēc iespējas mazākai.

 



Piedalies diskusijā

Lai komentētu, lūdzu, autorizējieties!
Reģistrēties  |  Aizmirsu paroli
Ienāc ar
FB Twitter



Pēdējie komentāri

  • VĀRDS UZVĀRDS  

    2012. gada 7. oktobrī, plkst. 21:40

    Lielākoties es klausos vecu mūziku
    ----------------
    JATĀJUMS PAR KO SAVĀDĀKU IR LIEKS
    nemūzika, tas IR kas cits

  • Re:runcis  

    2012. gada 5. oktobrī, plkst. 16:58

    ..vārds jau arī ir mūzika. Piem., manas "pelītes" čuksti, kāda tā ir simfonija :)

Parakstīties uz Satori jaunumiem

Dienas citāts

  • Nevienam idiotam nepatīk, ja viņu nosauc par idiotu.

    Džeroms D. Selindžers

Iesakām

  • 2016. gada 8. maijā, plkst. 23:59

    Māris Zanders: 9. maijs (1)

    Lai cik bieži mēs apgalvotu, ka 9. maijs "uz mums neattiecas", mēs to tik saasināti uztveram tieši tāpēc, ka tas saistās ar mūsu vēsturisko atmiņu. Ja Pārdaugavā kaut kādus "komunistu svētkus" skaļi svinētu vietējie ķīnieši, reakcija būtu daudz vienaldzīgāka.

  • 2015. gada 12. februārī, plkst. 6:02

    Dāvis Kaņepe: Mēs spējam ietekmēt procesus

    Mēs tikāmies ar Kaņepes kultūras centra dibinātāju Dāvi Kaņepi, lai parunātu par trīs gadu laikā piedzīvoto, izcīnīto un radīto pamestā koka mājā Rīgas centrā, kurā izdevies iekopt neformālu kultūras namu.

  • 2013. gada 13. jūnijā, plkst. 7:06

    Katrīna Rudzīte: Starp sapni un izvēli (1)

    Romānā ir daudz nāves, kas kaut kādā mērā ir ārkārtīgi iederīgi un iedarbīgi, nāve, jo īpaši tāda, kas ir slepkavības vai pašnāvības rezultāts uztur spriegumu un pasvītro nepieciešamību un grūtības kļūt par sevi.

  • 2014. gada 10. janvārī, plkst. 7:01

    Andris Saulītis: Kredītsabiedrība (22)

    Svarīgākais, lai parādnieks pēc iespējas ilgāk maksātu kredītprocentus. Parādnieks var pat bankrotēt bez lieliem kredītdevēja sirdsēstiem, ja vien no viņa ir izspiesti pilnīgi visi "sviedri" un klients ir pilnīgi sauss.

  • 2012. gada 30. maijā, plkst. 10:05

    Lord Byron: Don Leon

  • 2014. gada 19. martā, plkst. 3:03

    AK: Mēles melš II (1)

    Dons bija maksimālists, un viņam vajadzēja klasiķi. Tikai dzīvu. Gūglējot par reliģiju vēsturi, viņš bija uzdūries tādam Uldim Bērziņam, kurš zina daudz valodu un tulkojot Korānu. Par to, kā atrast Bērziņu, Dons apvaicājās vairākiem nejauši satiktiem kolēģiem...

  • 2012. gada 2. jūlijā, plkst. 9:05

    Ilmārs Šlāpins: Vasaras atvaļinājuma mūzikas tops (49)

    Pareiza atvaļinājuma pavadīšana ir māksla, kas tiek izkopta, rūpīgi tam sagatavojoties, taču patiesa pieredze atnāk tikai ar laiku. Viens no veiksmīgi izmantotas vasaras palīglīdzekļiem ir ideālais skaņu celiņš.

  • 2013. gada 18. aprīlī, plkst. 8:04

    Guna Leiškalne-Roka: 80 minūtes Lielajā ģildē

    Sofija ir ļoti pateicīgs skatītājs un jebkura veida priekšnesumus uztver ar interesi un pateicību, ja vien runa nav par filmu ar 3D brillēm, līdz šim tikai vienreiz ir izdevies viņu pierunāt tās uzvilkt – lai noskatītos "Pī dzīvi". Arī šoreiz man daudz sliktāk sanāca nodoties notiekošajam uz skatuves nekā viņai.



Kultūras Ministrija
vkkf