Imants Tillers
 
Notikums
07
Jul
12:00

Tikšanās ar mākslinieku Imantu Tilleru un galeristu, kuratoru, mākslinieku Mihaelu Īteru

Komentē
0
Atgādināt

Sestdien, 7. jūlijā, plkst. 12.00 Latvijas Nacionālais mākslas muzejs (Rīgā, Jaņa Rozentāla laukumā 1) aicina uz tikšanos ar ievērojamo Austrālijas mākslinieku Imantu Tilleru, kura vērienīgā personālizstāde "Ceļojums uz nekurieni" no 7. jūlija skatāma LNMM galvenās ēkas Lielajā zālē. "Sarunā muzejā" piedalīsies arī mākslas galerijas "FireWorks Gallery" vadītājs Mihaels Īters (Austrālija) un mākslas zinātnieks Eduards Dorofejevs.

Imants Tillers ir viens no pasaulē zināmākajiem Austrālijas laikmetīgās mākslas scēnas pārstāvjiem. Šī "domāt provocējošā mākslinieka" daiļrade ir intelektuāla un balstās apropriācijas metodē. Tillers nekad nav baidījies pārņemt tēlus: citu autoru radīti darbi un teksti meistaram ir konceptuāla bāze, uz kā attīstīt personisku vēstījumu. Autora gleznojumi ietver atsauces uz pasaules kultūru, Rietumu mākslas vēsturi, 20. gadsimta Eiropas literatūru un filozofiju, īpaša vieta tajos atvēlēta Austrālijas iedzimto iedzīvotāju kultūrai.

Taču mākslinieka piedalīšanās 1986. gada Sidnejas biennālē izraisīja skandālu. Savā kompozīcijā "Deviņi kadri" ("The Nine Shots") Tillers izmantojis tēlus no Austrālijas aborigēnu mākslinieka Maikla Nelsona Džagamaras (Michael Nelson Tjakamarra) darba "Pieci sapņojumi" ("Five Dreamings"). Tillers tika apsūdzēts autortiesību pārkāpšanā. Šis notikums uz mākslinieku atstāja lielu iespaidu, kā rezultātā viņš atteicās atkārtoti pievērsties aborigēnu tēmai.

Pēc vairākiem gadiem notika pavērsiens – Imants Tillers ar "FireWorks Gallery" vadītāja Mihaela Ītera (Michael Eather) palīdzību kļuva par sadarbības partneri iepriekš skandālā iesaistītajam Džagamaram. Abus vienoja vēlme paplašināt glezniecības robežas, tādēļ mākslinieki sāka kopīgi veidot no atsevišķiem audekla paneļiem savienotas lielformāta kompozīcijas, kas vizuāli atgādina puzli. Kopš 2001. gada autori radījuši 24 darbus. Tagad minētais "puzles efekts" ir Imanta Tillera stila zīme.

Kāda ir Tillera mākslas koncepcija un biežāk izmantotie tēli? Vai un kādā veidā latviskā identitāte izpaužas gleznotāja daiļradē? Uz šiem un daudziem citiem jautājumiem meklēsim atbildes tikšanās laikā, kad meistars skatītājiem plašāk stāstīs par sevi un savu radošo darbību, komentējot izstādē redzamo. Kopumā Imanta Tillera retrospekcijā LNMM eksponēti 64 darbi, kas atklāj meistara rokraksta evolūciju vairāk nekā 40 gadu garumā, aptverot periodu no 1975. līdz 2017. gadam.

Uz "Sarunu" ar Imantu Tilleru Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā atnāks arī Mihaels Īters – gleznotājs, tēlnieks, rakstnieks, kurators, universitātes pasniedzējs un dažādu projektu konsultants, mākslas galerijas "FireWorks Gallery" direktors, kurš ir speciāli ieradies no Austrālijas uz izstādes atklāšanu. Mihaels Īters sniegs ieskatu starpkultūru mākslas projektu organizēšanā, īpaši izceļot pieredzi mākslinieku Imanta Tillera un Maikla Nelsona Džagamaras sadarbības sekmēšanā.

Imants Tillers (1950) dzimis latviešu trimdinieku ģimenē Sidnejā, Sidnejas Universitātē ieguvis arhitektūras bakalaura grādu (1972). Viņa interese par laikmetīgās mākslas procesiem aizsākās studiju laikā, kā brīvprātīgajam palīgam iesaistoties Kristo (Christo) un Žannas Klodas (Jeanne-Claude) Sidnejas Mazā līča ietīšanā (1969).

Imants Tillers pārstāvējis Austrāliju Sanpaulu biennālē (1975), "Documenta 7" (1982) un 42. Venēcijas mākslas biennālē (1986). Autoram bijušas personālizstādes Mūsdienu mākslas institūtā Londonā (1988), Nacionālajā mākslas galerijā Velingtonā (1989), Austrālijas Nacionālajā galerijā Kanberā (2006). Starptautisku reputāciju Tillers ieguvis, piedaloties grupu izstādēs Gugenheima muzejā Ņujorkā, Osakas glezniecības triennālē (1990), Stedelijka muzejā Amsterdamā. Viņš regulāri piedalās Sidnejas mākslas biennālēs (1979, 1986, 1988, 2006). Saņēmis nozīmīgas mākslas balvas: Osakas triennāles balvas (zeltu – 1993, bronzu – 1996, sudrabu – 2001), Beidžinas mākslas biennālē (2003) un galveno Austrālijas mākslas balvu ainavu glezniecībā – Vinna balvu (Wynne Prize, 2012, 2013).

Mihaels Īters (Michael Eather) uzauga un skolojās Tasmānijā, no kurienes pēc mākslas bakalaura iegūšanas 1984. gadā viņš devās uz Maningridu, vienu no lielākajām aborigēnu pilsētām Austrālijas ziemeļu daļā. Tur Īters apmetās uz ilgāku laiku, iemācījās vietējo valodu un dibināja ģimeni.

1990. gadā Brisbenā kopā ar mākslinieku Māršalu Bellu (Marshall Bell) nodibinājis "Campfire Consultancy", kas palīdzēja vairākiem Austrālijas aborigēnu māksliniekiem risināt dažādus kuratoriālus jautājumus. 1992. gadā tika organizēta "Campfire Group Artists" – apvienība, kuras ideja dzimusi jau 80. gadu beigās Brisbenā, mēģinot meklēt veidus, kā, kur un kad runāt par pirmiedzīvotājiem un viņu mākslu, veicināt dialogu starp aborigēnu un neaborigēnu māksliniekiem. Kā turpinājums šīs grupas panākumiem 1993. gadā sekoja Brisbenas "FireWorks Gallery" dibināšana. Tas bija komerciāls projekts, kura darbība tika balstīta uz ideju, ka ir iespējams strādāt vidē, kur, pēc paša Ītera teiktā, pastāv "atšķirības starp kultūrām un nepilnības tirgū".

Dalības maksa: pieaugušajiem – 3,50 EUR, skolēniem, studentiem, pensionāriem – 2,00 EUR. Iepriekšēja pieteikšanās nav nepieciešama.

Izstāde būs atvērta līdz 30. septembrim.

Tēmas
 

Patika šī publikācija? Atbalsti interneta žurnālu “Satori” un ziedo tā darbībai!

SAISTĪTI RAKSTI

Satori

PIESAKIES SATORI JAUNUMIEM!



Satori

Pievienojies Satori - interesantākajam interneta žurnālam pasaulē.

Satori
Satori
Ielogojies
Komentē
0

Sveiks, Satori lasītāj!

Neuzbāzīgu reklāmu izvietošana palīdz Satori iegūt papildu līdzekļus satura radīšanai un dažādo mūsu finanšu avotus, sniedzot lielāku neatkarību, tādēļ priecāsimies, ja šeit atspējosi savu reklāmas bloķēšanas programmu.

Paldies!