Notikums
28
Apr
13:00

RPFF: Aivara Freimaņa filmu programma

Komentē
0
Atgādināt

Pasaules filmu festivāla ietvaros sestdien, 28. aprīlī, "Kino Bizē" tiks izrādītas mūžībā aizgājušā Aivara Freimaņa īsfilmas "Dzintara latvietis 87" (1987) un "Hepenings ar M.Z." (1987), kā arī filmu-mozaīka ar Kuldīgas dzīves ainiņām "Kuldīgas freskas" (1966).

Plkst. 13.00:

"Dzintara latvietis 87" (1987)

Dzīvespriecīga, humoristiska un mazliet arī ironiska reportāža par notikumiem Padomju Latvijā 1987. gadā, dažādās vietās un sabiedrībās meklējot atbildi uz jautājumu, kāds ir īstenais latvietis.

"Hepenings ar M.Z." (1987)

Hepenings ar PSRS Tautas mākslinieku komponistu un rakstnieku Marģeri Zariņu. [Marģeris Zariņš filmēšanai nav piekritis, tādēļ filmā piedalās tēls "Marģeris Zariņš".]

Plkst. 14.30

"Kuldīgas freskas" (1966)

Pirmā un gandrīz vienīgā dokumentālā filma Latvijas kino vēsturē, kuras ideja balstās uz formu – īsas noveles ar atsevišķiem nosaukumiem; filma-mozaīka, kurā savirknētas apmēram 20 dažādas Kuldīgas dzīves ainiņas 1966. gada vasarā. Autori atceras, ka bijis ārkārtīgi grūti saņemt atļauju sākt filmēt bez iepriekš apstiprināta scenārija, taču fresku forma darba procesā ļāva operatīvi reaģēt uz visu, ko dzīve piedāvā. Rezultātā filmu Kuldīgas freskas var uzskatīt par īstenu kolektīvās daiļrades paraugu, jo idejas filmēšanai piedāvāja visi grupas dalībnieki, asistentus un gaismotājus ieskaitot.

Ivars Seleckis atceras: „Kā mēs strādājām? Katru dienu ņēmām kameru un staigājām pa pilsētu. (..) Fresku forma mums atbrīvoja rokas – filmējām, cik gribējām, viena freska vairāk vai mazāk – kurš to zinās. (..) Kaut kas bija iepriekš izdomāts, kaut kas veidojās turpat uz vietas. Vienudien mums, piemēram, trāpījās ugunsgrēks. (..) Idejas piedāvāja visi. Kinogrupa maziņa, un katrs krāmē visu, kas ienāk prātā, tajā kopējā katlā. Veidojas domino princips – kāds iekustina vienu kauliņu, tad otru, trešo, un beidzot „sakrīt" kaut kas neparedzēts. Asociācijas nostrādā, un grupa nonāk pie interesantiem secinājumiem." (Ingas Jērumas grāmatā "Maija un Ivars. 100 gadi dokumentālajā kino", apgāds "Neputns", 2009).

Savam laikam drosmīgs ir eksperiments ar filmas skaņu celiņu – aizkadrā nav skaidrojoša diktora teksta, nav arī nekādu apzināti ierakstītu sinhronu (ja par tādu neuzskata, piemēram, dusmīgas tantiņas lamāšanos uz skārda bruņinieku). Turklāt komponists Ļudgards Gedravičs filmas mūzikā ļoti veiksmīgi izmantojis dabas skaņas (ūdens plunkšķi, bērnu smiekli, ugunsdzēsēju mašīnas sirēna, čuksti utt.), arī tehnisku paņēmienu – skaņas paātrinājumu.

Vairāk informācijas šeit.

Filmas īpaši šim seansam digitalizētas Latvijas Valsts kinofotofonodokumentu arhīva ERAF projekta "Kultūras mantojuma satura digitalizācija" ietvaros.

Tēmas
 

Patika šī publikācija? Atbalsti interneta žurnālu “Satori” un ziedo tā darbībai!

SAISTĪTI RAKSTI

Satori

PIESAKIES SATORI JAUNUMIEM!



Satori

Pievienojies Satori - interesantākajam interneta žurnālam pasaulē.

Satori
Satori
Ielogojies
Komentē
0

Sveiks, Satori lasītāj!

Neuzbāzīgu reklāmu izvietošana palīdz Satori iegūt papildu līdzekļus satura radīšanai un dažādo mūsu finanšu avotus, sniedzot lielāku neatkarību, tādēļ priecāsimies, ja šeit atspējosi savu reklāmas bloķēšanas programmu.

Paldies!