Skats no filmas "Novembris"
 
Aktualitātes
11.09.2017

"Satori" iesaka: 11 filmas, kas jāredz "Riga IFF"

Komentē
0

No 7. līdz 17. septembrīm galvaspilsētā norisinās gada lielākais Latvijas kino notikums – Rīgas Starptautiskais kinofestivāls jeb "Riga IFF", kura 9 programmās iespējams noskatīties vairāk nekā 120 filmas, tikties ar to veidotājiem un piedalīties diskusijās par redzēto. Lai palīdzētu mūsu lasītājiem orientēties plašajā programmā, "Satori" piedāvā izlasi ar 11 vērtīgiem kinodarbiem – gan mākslas, gan dokumentālajām filmām – ko iesakām nepalaist garām festivālā.

  1. "Nebeidzamā dzeja", rež. Alehandro Hodorovskis (2016)

11. un 17. septembrī plkst. 21:30 "Splendid Palace" Lielajā zālē

Kinorežisora, dzejnieka un mūziķa Alehandro Hodorovska darbs "Nebeidzamā dzeja" ir turpinājums autobiogrāfiskajam stāstam, kas aizsākās filmā "Realitātes deja" (2013). Jaunākās filmas darbība risinās pagājušā gadsimta 40. gados, kad, par spīti tēva iebildumiem, Hodorovskis pamet mājas, lai īstenotu sapni kļūt par dzejnieku. Viņš iepazīstas ar tobrīd vēl jauniem māksliniekiem, kas reiz kļūs par literatūras dižgariem. Ieslīguši poētisku eksperimentu pasaulē, viņi visi dzīvo jutekliski, autentiski, brīvi un traki. Sirreālā vizuālajā valodā pasniegtā filma ir oda skaistuma un iekšējās patiesības meklējumiem.

  1. "Zirneklis", rež. Vasīlijs Mass (1992)

Otrdien, 12. septembrī, plkst. 20:00 kinoteātrī "K.Suns".

"Zirneklis", kas uzņemta pēc Vladimira Kaijaka stāsta motīviem, ir Latvijas vēsturē pirmā un pagaidām vienīgā erotiskā šausmu filma, kā arī aktrises Aurēlijas Anužītes debijas darbs. Mākslinieks Alberts ir izvēlējies skaisto Vitu kā modeli Jaunavas Marijas portretam. Jau pēc pirmajiem pozēšanas seansiem jaunajai sievietei sāk rādīties dīvaini sapņi, kuros viņu vajā šausminošs zirneklis. Neapzinātās seksuālās tieksmes raisa bailes un bezpalīdzības sajūtu, līdz patiesas mīlestības gaisma kliedē mistiskos tīklus.

  1. "Kailā dzīvība", rež. Darja Hrenova (2016)

Otrdien, 12. septembrī, plkst. 20:30 "Splendid Palace" Mazajā zālē.

Dokumentālās filmas "Kailā dzīvība" galvenais varonis ir Pjotrs Pavļenskis – pašlaik radikālākais mākslinieks Krievijā. Pavļenska asiņainās un izaicinošās performances sakropļo viņa paša ķermeni – viņš aizšuj lūpas, kails ietinas dzeloņstiepļu "kokonā" pie Sanktpēterburgas Likumdošanas sapulces ēkas, pienaglo savus dzimumorgānus pie Sarkanā laukuma bruģa, nojaucot robežu starp dzīvi un mākslu.

  1. "Pasaka par tukšo telpu", rež. Krista Burāne (2017)

Trešdien, 13. septembrī, plkst. 19:00 "Splendid Palace" Lielajā zālē.

"Pasaka par tukšo telpu", kas "Riga IFF" piedzīvos pirmizrādi, turpina filmu ciklu par trīs izcilām Latvijas teātra personībām – režisoriem Oļģertu Kroderu ("Piektais Hamlets" (2007), Māru Ķimeli ("Māra" (2014) un visbeidzot – scenogrāfu Andri Freibergu, kurš filmā savu pašportretu rada kā izrādes "Andris Freibergs" scenogrāfiju.

 

  1. "Lēdija Makbeta", rež. Viljams Oldroids (2016)

Trešdien, 13. septembrī, plkst. 21:30 "Splendid Palace" Lielajā zālē un svētdien, 17. septembrī, plkst. 20:30 kino "K.Suns".

Filma tapusi pēc Nikolaja Ļeskova noveles "Mcenskas apriņķa lēdija Makbeta", pārnesot darbību no Krievijas uz 19. gadsimta Anglijas muižu, kur kaislības un vājprātu sedz stingra etiķetes virskārta. Sākotnēji filma liek izjust empātiju pret nepieredzējušo meiteni, par kuru ciniski ņirgājas viņas vīrs, bet jau drīz – būt lieciniekiem slepkavībai, ko varone iesāk emociju uzplūdā, bet pabeidz ar vēsu prātu.

  1. "Novembris", rež. Rainers Sarnets (2017)

13. un 16. septembrī plkst. 18:00 "Splendid Palace" Mazajā zālē.

Kinodarba "Novembris" scenārijs balstīts latviešu lasītājiem labi pazīstamā igauņu autora Andrusa Kivirehka romānā "Rijkuris" jeb "Novembris". Filmas centrā ir kāds pagānisks ciems, kura iedzīvotāju galvenās raizes saistās ar izdzīvošanu aukstajā, tumšajā ziemā. Tā vārdā ir pieņemams it viss, arī zagšana, kas nemitējas pat tad, ja škūņi jau plīst vai pušu, un pamazām kļūst līdzīga apmātībai.

  1. "Cīsiņsuns", rež. Tods Solondzs (2016)

Ceturtdien, 14. septembrī, plkst. 16:30 un piektdien, 17. septembrī, plkst. 20:30 "Splendid Palace".

"Laimes" (1998) un "Palindromu" (2004) autora Toda Solondza jaunāko filmu veido četri stāsti, kurus vieno cilvēcība, absurds, Amerika, ironija, neveiklība, mīla, nāve un… takšu šķirnes kucīte. "Protams, lai arī centrā ir suns, "Cīsiņsuns", kā visas Solondza filmas, nemainīgi ir par cilvēkiem un viņu vientulību. Šunelis klejo no viena īpašnieka pie nākamā, uz mirkli skaudri atsedzot viņu mazās, smieklīgās, traģiskās sāpes, lai atkal aizvērtu priekškaru un bez liekām emocijām pārvietotos tālāk," recenzijā par filmu raksta Alise Zariņa.

 

  1. "Deju laikmets", rež. Viktors Buda (2017)

Ceturtdien, 14. septembrī, plkst. 19:00 "Splendid Palace" Lielajā zālē

"Riga IFF" pirmizrādi Latvijā pieredzēs četrus gadus tapušais žurnālista Viktora Budas dokumentālais projekts "Deju laikmets", kas vēsta par Vācijas latvieti, multimediju mākslinieku Induli Bilzēnu. Viņa vārds plašākai publikai līdz šim bijis nezināms, taču tieši Latvijas elektroniskās deju mūzikas pionieris Bilzēns astoņdesmito gadu otrajā pusē panāca pārmaiņas, kas joprojām ietekmē Latvijas urbāno kultūrtelpu. Laikmeta liecinieki, kuri filmā dalās ar savu pieredzi, ir ne tikai pats Indulis Bilzēns, bet arī Vācijas reivu kultūras pionieris Masimilians Lencs, kurš visā pasaulē pazīstams ar skatuves vārdu Westbam, Roberts Gobziņš jeb Eastbam, ievērojamais kultūras pētnieks un mūzikas kritiķis Artēmijs Troickis, arī Latvijai unikālās lenšu magnetafonu didžejošanas izgudrotāji Jānis Krauklis un Uģis Polis, leģendārais Detroitā dzimušā elektroniskās deju mūzikas žanra "tehno" pionieris Deriks Mejs, un daudzi citi.

 

  1. "Lēnprātīgā", rež. Sergejs Lozņica (2017)

Piektdien, 15. septembrī, plkst. 19:00 "Splendid Palace" Lielajā zālē.

Latvijā uzņemtās filmas scenāriju iedvesmojis gan krievu rakstnieka Fjodora Dostojevska stāsts, gan Gogoļa un Saltikova-Ščedrina darbi. Sieviete dodas tālā ceļā uz cietumu, kur ieslodzīts viņas vīrs, lai noskaidrotu, kāpēc atsūtīts atpakaļ viņam nosūtītais sainītis. Tā sākas stāsts par cīņu ar neieņemamu cietoksni. Stoiskā varone, kuras sejā nekad neparādās smaids, neizkļūst no savas upura lomas, kaut visiem spēkiem cenšas panākt taisnīgumu. Režisora skatījumā šī ir metafora videi, kurā cilvēki paraduši būt cits pret citu cietsirdīgi un varmācīgi visdažādākajos veidos.

 

  1. "Acis bez sejas", rež. Žoržs Franžū (1960)

Sestdien, 16. septembrī, plkst. 18:30 kinoteātrī "K.Suns".

Šīs poētiskās šausmu filmas centrā ir plastikas ķirurgs Žensjē, kurš dara visu iespējamo, lai mīļotā meita atgūtu paša izraisītā autoavārijā sakropļotās sejas agrāko izskatu, taču ādas pārstādīšanas operācijām nepieciešami upuri… Filma citēta un interpretēta daudzos kino darbos, un tieši no tās Billijs Aidols pasmēlās ideju dziesmai "Eyes Without Face", savukārt filmas režisora ievērojamākais veikums ir Francijas sinematēkas dibināšana kopā ar leģendāro Anrī Langluā.

 

  1. "Cerības otra puse", rež. Aki Kaurismeki (2016)

Svētdien, 17. septembrī, plkst. 16:30 "Splendid Palace" Lielajā zālē

"Cerības otra puse" ir Kaurismeki bēgļu triloģijas otrā daļa (pirmā – traģikomēdija "Havra", 2011). Kad varas iestādes sīrietim Hāledam nepiešķir bēgļa statusu un sūta atpakaļ uz Alepo drupām, viņš nolemj palikt Helsinkos nelegāli. Puisis sastopas gan ar rasisma izpausmēm, gan ar necerētu labestību. "Mēs dzīvojam baiļu propagandas laikmetā, kad Kaurismeki sludinātā iecietība, labsirdība un vispārēja cilvēkmīlestība var šķist realitātē nesasniedzams ideāls, bet režisora tieksme sekot cildeniem paraugiem – somu klasiķa patvērums melanholijā. Un tomēr Kaurismeki talants ir spēja iedvest ticību šo optimistisko scenāriju iespējamībai," raksta kino pētniece Zane Timoņina.

 

 

Vēlies atbalstīt interneta žurnāla Satori.lv darbību? Ziedo skaistākai nākotnei! Un sirdij silti!

SAISTĪTI RAKSTI

Satori

PIESAKIES SATORI JAUNUMIEM!



Satori

Pievienojies Satori - interesantākajam interneta žurnālam pasaulē.

Satori
Satori
Ielogojies
Komentē
0