Fragments no Miķeļa Fisera darba izstādē "Netaisnība", ka s vēl joprojām apskatāma P. Stradiņa Medicīnas vēstures muzejā
 
Aktualitātes
09.12.2014

Paziņoti "Purvīša balvas 2015" pēdējie nominanti – Miķelis Fišers un Artūrs Riņķis

Komentē
0

Izvērtējot 2014. gada ceturtā ceturkšņa (oktobris – 1. decembris) izstādes un mākslinieku darbus, nākamajai Purvīša balvai, kura tiks pasniegta 2015. gada februārī, neatkarīgo ekspertu darba grupa nominējusi divus autorus – Miķeli Fišeru un Artūru Riņķi.

Miķelis Fišers nominēts par izstādi "Netaisnība" Paula Stradiņa Medicīnas vēstures muzejā (28.11.2014–18.01.2015). Nominācijas pamatojums: "Izstādi veido melni dēlīši ar kokdzeluma tehnikā izgrebtiem sižetiem, kas balstās uz sazvērestības teorijām, idejām par pasauli pārvaldošu reptiloīdu rasi, NLO, citplanētiešiem un cilvēkiem viņu gūstā. Traģikomiskie sižeti, protams, ir viena liela metafora, tā izsaka cilvēces neapmierinātību ar to, kā viss notiek. Tā ir tā lielā netaisnība. Šo kolekciju var uzlūkot kā ļoti oriģinālu tehnisku atradumu, perfekti izpildītu un sižetiski politisku. Tomēr izstādē ir kaut kas dziļāks. Tas parādās divos psiholoģiskos videodarbos. Vienā no tām autors ar valodas intonāciju demonstrē grūti izturamu mentālu spiedienu, kādu, zināms, mums diktē situācijas noteicēji, piemēram, bankas, valdības un sazin vēl kas. Otrā notiek koncentrēšanās, lai "šo visu sviestu" vispār izturētu. Un to autors dara pa īstam, te nekādu joku vairs nav. Viņš sagatavojas un iet pāri kvēlojošām oglēm," uzskata mākslas zinātniece Elita Ansone.

Miķelis Fišers, kokgriezums izstādē "Netaisnība"

"Nebaidīšanās no materiāla, nebaidīšanās no stāsta, nebaidīšanās no idiosinkrētisma un ļoti savdabīgas pārliecības paušanas – tas ir Fišera lielais spēks iepretim tradicionālistu atsvešinātajai ironijai. Lai gan naivistu cienīgais liecinājums, ka reptiļi ir katrā no mums, un jāatrod veids, kā ar tiem cīnīties, šķiet, ir tikai konceptuāls triks, lai iegūtu zināmu visatļautību strādāt ar īpatnēju materiālu – koka dēlīšiem specifiskā tehnikā – to grebumā, izstāde liek autoram patiesi noticēt. Miķelis Fišers, turpinot jau agrāko pievēršanos pseidomītiskai tradīcijai, kuras ezotērais, sakrālais vai privātais saturs nav skaidri definējams, patiesībā rezonē vesela laikmeta nenoteiktību, domu eklektiku un maldus, bet vienlaikus tieksmi pēc izskaidrojuma," ekspertu izvēli komentē kinorežisors un teorētiķis Dāvis Sīmanis.

Artūrs Riņķis nominēts par darbu "Pulsārs Q 19" izstādē "Saules sistēmas perspektīva" Latvijas Nacionālā mākslas muzeja izstāžu zālē "Arsenāls" (14.11.2014–25.01.2015) un pēdējo divu gadu radošo darbību mākslas dārzā "Nekurienes vidū". Nominācijas pamatojums: "Artūra Riņķa objekti iekļaujas postindustriālo parādību lokā gan ar savu attieksmi pret formu, gan ar filozofiju. Tie ir spilgti piemēri stilam, kas 80. gadu beigās ieguva amerikāņu zinātniskās fantastikas rakstnieku darinātu apzīmējumu "steampunk", latviski to varētu pārfrāzēt kā tvaika nolaišanas stilu, atvadoties no industriālās ēras. Būdami reizē dizaina priekšmeti un mākslas darbi, funkcionāli rīki un kosmisku fantāziju iemiesojumi, Artūra Riņķa objekti virtuozi sakausē vienmēr līdzās pastāvošās rietumnieciskās utopijas: romantiskas ilgas aizbēgt no īstenības un tikpat dedzīgu apņemšanos radīt supertehnoloģijas, kas ļautu izzināt īstenību," savu viedokli pauž mākslas zinātniece un kuratore Inga Šteimane.

Artūrs Riņķis, "Pulsārs Q 19" izstādē "Saules sistēmas perspektīva" 

Kopumā eksperti šajā periodā nominācijām izvirzīja deviņus vizuālās mākslas notikumus, tostarp: Krišu Salmani par darbu "104 simfonijas" izstādē "100 grāmatas, ko nevajag paspēt izlasīt", kim? Laikmetīgās mākslas centrā (21.11.–24.12.2014); Kristianu Brekti par personālizstādi "Beigts nav miris" galerijā "Alma" (24.11.2014–09.01.2015); Reini Virtmani par darbiem "Ilustrācijas neuzrakstītai grāmatai" izstādē "Oktobris un Novembris" Kalnciema kvartāla galerijā (15.10.–04.11.2014); Jāni Filipoviču par izstādi "Pčelokev" Laikmetīgās mākslas centra Ofisa galerijā (20.11.–18.12.2014); Ēriku Apaļo par personālizstādi "Zari" LNMM izstāžu zāles "Arsenāls" Radošajā darbnīcā (10.10.–02.11.2014); Ojāru Pētersonu par darbu "Lielā vāze" pilsētvidē pie Latvijas Nacionālās bibliotēkas (no 10.11.2014); Rasu Jansoni par izstādi "Barošanas migla" Rīgas Mākslas telpas Intro zālē (04.10.–26.10.2014).

Ekspertu darba grupa nominantus balvai izvirza reizi ceturksnī. Nākamā Purvīša balva tiks pasniegta 2015. gada februārī – līdz šim tai jau ir nominēti: Ilmārs Blumbergs par instalāciju "Iekāpusi pienā", gleznu "Gaisma uz sienas, uz kuras uzgleznota mazā papīra lidmašīna" un gleznu ciklu "Visu laiku snieg" izstādē "Es nemiršu" LNMM izstāžu zālē "Arsenāls" (15.08.–06.10.2013), Aleksejs Naumovs par gleznām "Jumti Sicīlijā. Triptihs", "Rīga. Lāčplēša un Skolas ielas stūris", "Parīze II", "Krīpēni I" un "Pekina. Sarkanais mūris" izstādē "Pasaules pilsētas" Valmieras muzeja izstāžu zālē (05.04.–04.05.2013); Māris Maskalāns par izstādi "Nagļi. LV-4631" Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā (27.04.–26.05.2013); Kristaps Ģelzis par darbiem "Karogs" un "Zirga deķis" izstādē "2013" galerijā "Māksla XO" (18.07.–13.08.2013); Daiga Krūze par personālizstādi "Slēpnis" galerijā "Alma" (11.02.–02.04.2013); Ivars Drulle par darbu "Un tomēr viņi visi ir savienoti..." izstādes "Vasaras lasījumi" ietvaros Mākslas festivālā "Cēsis 2013" (28.06.–31.07.2013); Ivars Drulle par personālizstādi "Jums tūlīt atlaidīs" galerijā "Alma", īpaši izceļot darbu "Dainu skapis" (22.11.2013–24.01.2014); Henrijs Preiss par izstādi "Artefakti" LNMM izstāžu zālēs "Arsenāls" Radošajā darbnīcā (21.02.–28.03.2013); Kristaps Ģelzis un Ģirts Bišs par darbu "Kancele" "Mans Doms" Rīgas Doma dārza galerijā (24.10.–24.11.2013); Ģirts Muižnieks par personālizstādi "5.7.32.34" Mūkusalas Mākslas salonā (04.12.2013.–18.01.2014); Ginters Krumholcs par personālizstādi "Kāpēc tu mani nepamodināji" LNMM izstāžu zāles "Arsenāls" Radošajā darbnīcā (15.11.–08.12.2013); Andris Breže par darbu "Ieskats putnkopībā (Miera balodis)" LNMM izstādē "1914" izstāžu zālē "Arsenāls" (18.01.–20.04.2014); Kaspars Teodors Brambergs par personālizstādi "Dynamis" peldošajā mākslas galerijā "Noass" (17.05.–05.06.2014); Ivars Grāvlejs par darbu "Informatīvi-muzikāls, vizuāls un interaktīvs ieskats dažu Latvijas fotogrāfu daiļradē"; Tekstgrupa "Orbīta" par darbu "Shēma A. Shēma B." izstādē "Draudzības (re)konstrukcija" projektā "Stūra māja. Lieta Nr. 1914/2014" Brīvības ielā 61 (01.05.–19.10.2014); Gints Gabrāns par darbu "Ne no kurienes" izstādē "Vizionārās struktūras. No Johansona līdz Johansonam" Latvijas Nacionālajā bibliotēkā (02.07.–06.08.2014); mākslinieku pāris Katrīna Neiburga un Andris Eglītis nominēti  par darbu "Bez nosaukuma" festivālā "Survival Kit 6. Utopiskā pilsēta".

Laika posmā no 2012. gada 15. decembra līdz 2014. gada decembrim Purvīša balvas neatkarīgo ekspertu darba grupā darbojas LNMM 20. gs. 2. puses–21. gs. kolekciju un zinātniskās izpētes nodaļas "Arsenāls" vadītāja Elita Ansone, mākslas zinātniece, kuratore, kritiķe Ieva Kalniņa, mākslas zinātniece Stella Pelše, mākslas zinātniece, LNMM Laikmetīgās mākslas kolekcijas glabātāja Astrīda Rogule, kinorežisors, teorētiķis Dāvis Sīmanis, mākslas un kultūras interneta portāla "Arterritory.com" krievu redakcijas galvenais redaktors Sergejs Timofejevs, mākslas zinātniece un kuratore Inga Šteimane.

 

Patika šī publikācija? Atbalsti interneta žurnālu “Satori” un ziedo tā darbībai!

SAISTĪTI RAKSTI

Satori

PIESAKIES SATORI JAUNUMIEM!



Satori

Pievienojies Satori - interesantākajam interneta žurnālam pasaulē.

Satori
Satori
Ielogojies
Komentē
0

Sveiks, Satori lasītāj!

Neuzbāzīgu reklāmu izvietošana palīdz Satori iegūt papildu līdzekļus satura radīšanai un dažādo mūsu finanšu avotus, sniedzot lielāku neatkarību, tādēļ priecāsimies, ja šeit atspējosi savu reklāmas bloķēšanas programmu.

Paldies!