Kultūra
26.03.2013

Pārprastie revolucionāri – rastafarieši

Komentē
0

Publicējam rakstu no LU Teoloģijas fakultātes izdotā žurnāla teoloģijā, reliģijpētniecībā un kultūrvēsturē "Ceļš Nr. 62".

Viens no pazīstamākajiem rastafariešiem ir Roberts Nesta Mārlijs (Robert Nesta Marley), kurš plašāk pazīstams ar vārdu Bobs Mārlijs. Liela daļa šī mūziķa dziesmu tika veltītas imperatoram Tafari. Līdz ar Mārlija vēstījumu Jamaikā, Āfrikā un melnādaino diasporās daudzi sāka sevi asociēt ar rastafari kustību. Drīz vien ar Rastafari vārdu identificējās arī baltie Amerikā un Eiropā. Mārlijs un viņa mūzika jo īpaši uzrunāja trešo pasaules valstu iedzīvotājus un apspiestās sabiedrības šķiras.[1]

Nav šaubu, ka rastafarieši ir viena no pārprastākajām kustībām pasaulē. Lielākoties izplatīts priekšstats, ka rastafarietis obligāti valkā sarkandzelteni zaļu cepuri, audzē dredus, klausās regeja mūziku un smēķē kaņepes. Šīs klišejas iespējams "iegādāties" plašajā multikulturālisma tirgū.

Šajā rakstā autors sniegs nelielu ieskatu rastafari kustības tapšanā un tās attīstības gaitā, izklāstot svarīgākās rastafariešu idejas, kas saistāmas ar dažādiem kustības novirzieniem un to aizsācējiem. Tā kā rastafari kustība mūsdienās ir ļoti daudzveidīga, šis raksts  koncentrējas uz laika posmu no 19. gadsimta astoņdesmitajiem gadiem līdz 20. gadsimta astoņdesmitajiem, kas iezīmē svarīgākos notikumus rastafari kustības ideju tapšanā un attīstībā.

Pravietis Marks

Marks Gārvijs  (Marcus Garvey) dzimis 1887. gada 17. augustā Karību jūras salā Jamaikā. Marks uzauga ar lielu mīlestību pret grāmatām un jau deviņpadsmit gadu vecumā kļuva par kāda grāmatu iespiedēja mācekli. Piecus gadus vēlāk, kad Marks pārcēlās uz Jamaikas galvaspilsētu Kingstonu, lai strādātu par iespiedēju, viņš aktīvi darbojās iespiedēju apvienībā. Gārvijam bija tikai divdesmit viens gads, kad viņš sāka izdot savu pirmo laikrakstu. Tā mūžs nebija ilgs, un neilgi pēc tam viņš pameta Jamaiku un turpmākos gadus  pavadīja Kostarikā un Panamā, kur strādāja par laikrakstu redaktoru. 1912. gadā Gārvijs turpināja izglītoties Lielbritānijā  un atgriezās Jamaikā, iedvesmas pilns. Šī iedvesma, kā viņš pats norāda, nākusi no T. Vašingtona Būkera  (Taliaferro Washington Booker) autobiogrāfiskā darba "Attapties no verdzības" (Up from Slavery). Līdz ar šo grāmatu, kā saka Gārvijs, viņa "tika nolemts liktenis kļūt par rases līderi." Kingstonā Gārvijs nodibināja Vispasaules melnādaino asociāciju un afrikāņu kopienu (imperiālo) līgu ar mērķi apvienot pasaules melnādainos vienā lielā kopienā, kurai būtu pašai sava dzīvesvieta un valdība.[2]

Gārvija kustības būtība nemainījās arī pēc viņa nāves. Viņa filosofiju "Āfrika afrikāņiem, tiem, kuri mājās, un tiem, kuri ārpus tām" vēlāk pārņēma vairākas melnādaino kustības, tajā skaitā arī rastafari kustība Jamaikā. Rastafarieši bieži uzsver, ka 1916. gadā pirms došanās uz Amerikas Savienotajām Valstīm Marks atvadoties esot teicis: "Meklējiet melnā valdnieka kronēšanu Āfrikā, viņš arī būs tās atbrīvotājs." Rastafariešiem šis valdnieks ir Haile Selasijs I. [3]

Vispasaules melnādaino asociāciju un afrikāņu kopienu (imperiālā) līga virzījās uz priekšu, izmantojot biblisku motīvu. Tika apgalvots, ka "prinči nāks no Ēģiptes; Etiopija drīz izstieps savas rokas pretī Dievam."[4] Šī motīva nozīme ietvēra gaidas, ka Āfrikā parādīsies imperators, kurš vedīs visus melnādainos pretim brīvībai. Gārvijs Kingstonā iestudēja lugu, kurā tika attēlota kāda Āfrikas imperatora kronēšana, savukārt tā rezultātā pēc tam, kad 1930. gadā avīžu pirmajās lappusēs bija redzams kronētā Etiopijas imperatora attēls, daudzi no Gārvija sekotājiem, kas Bībelē saskatīja specifisku vēstījumu, bija pārliecināti, ka imperators Haile Selasijs ir "Ķēniņu Ķēniņš" gan burtiskā, gan bibliskā nozīmē.[5]

Pirmie rastafarieši

Starp personām, kas uztvēra Etiopijas imperatora Tafari Makonena kronēšanu nopietni, bija Leonards Hovels (Leonard Howell), Žozefs Hiberts (Joseph Hibbert), Ārčibalds Danklijs (Archibald Dunkley) un Roberts Hindss (Robert Hinds). Visi četri bija atsevišķu grupu vadītāji un dibinātāji un apgalvoja, ka ir saņēmuši atklāsmi par to, ka nesen kronētais Etiopijas valdnieks ir mesija.[6]

Leonards Hovels, cilvēks, kurš ieņēma nozīmīgu lomu agrajā rastafari kustības attīstībā, savu misiju sāka rietumu Kingstonas graustu rajonā, kur nekavējoties ieguva sekotājus. Hiberts savu misiju sāka Sentendrjū pilsētas Benoa rajonā, taču vēlāk pārcēlās uz Kingstonu, kur atklāja, ka Hovels sludina tādu pašu doktrīnu kā viņš; Roberts Hindss bija viņa vietnieks. Ārčibalds Danklijs, Apvienoto augļu kompāniju nolīgts zvejnieks, savu misiju sāka Portantonio un ieradās Kingstonā vēlāk. Rastafari kustība radās Kingstonā un no turienes izplatījās pa visu salu. Ap 1934. gadu Hovela, Danklija un Hindsa vadībā Kingstonā izveidojās rastafari kustība, kura piesaistīja biedrus no bijušo Gārvija atbalstītāju vidus.[7]

Hovels staigāja apkārt, pārdodot Haile Selasija fotogrāfijas un uzsverot viņa dievišķo statusu, taču 1934. gadā viņš kopā ar Dankliju un Hibertu tika arestēts par musināšanu. Viņam tika piespriesti divi gadi ieslodzījumā. Kad Hovelu atbrīvoja, viņš nodibināja Etiopijas pestīšanas biedrību (Ethiopian Salvation Society) un ap 1940.  gadu, lai izvairītos no policijas, Senkatrīnas kalnos izveidoja kopienu.[8] Būdams izglītots un dedzīgs verdzības un pretošanās vēstures pētnieks, Hovels ļoti labi apzinājās sava gājiena simbolisko nozīmi, pārceļoties no kreisi noskaņotā politiķa Manlija un labēji tendētā politiķa Bustamantes politiskā cīņu lauka uz kalnaino lauku reģionu.[9]

Hovela organizāciju veidoja 1600 rastafariešu kustības biedru, ar kuru palīdzību viņš vēlējās izveidot kooperatīvu, kas pastāvētu ārpus koloniālās sabiedrības ekspluatējošajām saistībām. Vēsturiskās liecības par šo eksperimentu ir neskaidras, jo lielākā daļa ziņojumu par kopienu sekoja koloniālisma paraugam, kas uzskatīja rastafariešus par vardarbīgiem sektantiem, kuri traucē apkārtējo cilvēku dzīvi. Tieši šajā kopienā aizsākās marihuānas pīpēšana reliģiskajos rituālos, līdz ar to policijai bija iemesls iejaukties kopienas darbībā. Pateicoties Aizsardzības reglamentam, policijai tika piešķirta lielāka vara, un vairāk nekā 173 bruņotu policistu komisāra vadībā ielauzās kalna kopienā. Reida apraksti presē liecina par to, ka tas tika rīkota kā militāra operācija pret cilvēkiem, kas rosināja nabadzīgos iedzīvotājus nemaksāt nodokļus.[10]

Kopā ar vēl divdesmit astoņiem citiem līdzgaitniekiem Hovels tika apcietināts par gandžas[11] audzēšanu. No šī brīža kā ieroci pret rastafariešiem valdība izmantoja marihuānas kultivēšanas likumu. Kad Hovelu 1943. gadā atbrīvoja no cietuma, viņš atgriezās savā kooperatīvā, un ap šo laiku izkristalizējās dažas no rastafariešu raksturīgākajām iezīmēm. Lai gan pastāvēja vairākas grupas, kas sludināja monofizītismu[12], t. i.,  izpratni par Kristus dievišķumu un cilvēciskumu līdzīgā interpretācijā kā koptu baznīca[13], tieši šajā kalnu kopienā veidojās pretošanās simboli, kas raksturo rastafari kustību.[14]

Būtisks pavērsiens notika 1955. gadā, kad kāds no Etiopijas pasaules federācijas vadošajiem pārstāvjiem apmeklēja Jamaiku kādas nozīmīgas ziņas dēļ. Šis notikums ārkārtīgi rosināja rastafari kustību, un ziņa skanēja šādi: "Imperators [Haile Selasijs] pašlaik ir nodarbināts ar tirgotāju kuģu eskadra būvniecību. Un tas laiks nav tālu, kad kuģi no Adisabebas piestās Amerikas ostās. Iespējams, ka kādu dienu kuģi piestās arī šeit [Jamaikā]."[15]

Taču nozīmīgākā vēsts rastafariešus vēl tikai sagaidīja. Pēc Etiopijas pasaules federācijas pārstāvja Jamaikas apmeklējuma rastafarieši uzzināja, ka pats imperators piešķīris 200 hektārus zemes rietumos dzīvojošajiem melnādainajiem, kas, pēc Etiopijas pasaules federācijas domām, palīdzējuši Etiopijai tās nelaimēs. Bagātā un auglīgā zeme bija imperatora personīgais īpašums un tika piešķirta eksperimentālā kārtā. Ja tā tiktu izmantota lietderīgi, tai tiktu pievienots papildu zemes gabals. Vīzija par kuģiem un zemi Etiopijā rastafariešu vidū radīja sava veida reliģisku atklāsmi. Sektas pārstāvji skandēja lozungu: "Repatriācija – tagad!" Gan Etiopijas pasaules federācijai, gan rastafariešiem jaunu biedru piesaistīšana kļuva ārkārtīgi viegla, pateicoties ziņai par tūlītēju repatriāciju uz karalisko zemi Etiopiju, kas sirsnīgi sagaidīja svētceļniekus, kā arī ziņai par Viņa Majestātes kuģu būvniecību. Gandrīz vienas nakts laikā rastafari kustība acumirklī dubultoja savu biedru skaitu.[16]

Haile Selasijs I

Etiopijas  amharu valodas vārds "Ras" ir tituls, ko piešķir Etiopijas karaļa ģimenes locekļiem. Savukārt "Tafari" ir Etiopijas pēdējā imperatora uzvārds.[17] Rastafari (Ras Tafari) vārdā sevi sauc arī rastafarieši. Zināmā mērā tas saistīts ar rastafariešu konceptu "I&I," kas pārstāv uzskatu, ka katrā cilvēkā ir "dievišķā dzirksts" jeb "Es ("I") Esmu tāds pats Es ("I") kā Tu". Tādēļ rastafarietim nav problēmu saukt kādu svešinieku vai pat kustībai nepiederīgo par savu brāli vai Etiopijas imperatora Rastafari vārdā. Savukārt Haile Selasijs I ir Etiopijas imperatora Rastafari kronēšanas vārds, kas nozīmē "trīsvienības spēks." Vārdam "Rastafari" pēdējā skaņa "I" tiek īpaši uzsvērta, un līdzīgi arī vārdu "Haile Selasi I" lasa un izrunā nevis "Haile Selasijs pirmais", bet gan "I" izrunā kā angļu "Es."

"Te viens no vecajiem saka man: "Neraudi! Redzi, uzvarējis ir lauva no Jūdas cilts, Dāvida sakne, lai atvērtu grāmatu un tās septiņus zīmogus.""[18] Pēc etiopiešu tradīcijas Selasija dzimtas saknes sākās jau tad, kad tronī kāpa Sālamans, kura slava bija izplatījusies pa visu pasauli līdz pat Sābas ķēniņienei, kuras vārds bija Kandake – dienvidu ķēniņiene. Arī viņa ieradās, lai izrādītu cieņu valdniekam Sālamanam un uzturētu attiecības ar viņu. Rezultātā Kandake kļuva par Sālamana sievu, un viņiem piedzima dēls Meneliks I. Falašu[19] līnija tiek skaitīta no Menelika I līdz Menelikam Lieliskajam, kurš bija "lauva no Jūdas cilts"[20], Viņa Imperiālās Majestātes Haile Selasija I tēvocis.[21]

Rastafariešu vidū īpaša nozīme ir Jāņa Atklāsmes grāmatai, kura, pēc rastafariešu domām, satur pravietojumus, kas attiecināmi gan uz cilvēci kopumā, gan īpaši uz pašiem rastafariešiem, un jo sevišķi uz Haile Selasiju I. Saskaņā ar rastafariešu uzskatu, Jāņa Atklāsmes grāmata satur svēto pravietojumu par imperatoru un ir kļuvusi par kustības centrālo tekstu. Šajā grāmatā var atrast imperatora dižos titulus: "Valdnieku valdnieks un Kungu Kungs, Iekarojošā lauva no Jūdas cilts, Dieva Izraudzītais un Pasaules Gaisma."[22]

1936. gadā imperatora uzruna "Tautu Savienībai" pievērsa Eiropas un pasaules politiķu uzmanību imperatoram un Etiopijai. Runā viņš norādīja, ka vairākas reizes vērsies pēc palīdzības, lai atvairītu itāļu fašistu iebrukumus Etiopijā. Imperatora lūgums tika atbalstīts vāji, kā rezultātā ar pāvesta svētību senā Etiopijas karaļvalsts tika okupēta un pakļauta Itālijas varai.[23] Rastafariešu interpretācijā tas nozīmēja vienu: pāvests ir antikrists, kas vēršas pret Dieva pravieti, pret Kristu, kurš ieradies imperatora veidā. Šis notikums saskanēja ar melnādaino centieniem cīņā ar segregāciju un diskrimināciju. Daudzu Ziemeļamerikas un Dienvidamerikas melnādaino acīs Etiopijas imperators bija melnās rases aizstāvis cīņā pret netaisnību.

Princis Emanuels un Boboašanti

Prinča Edvarda Emanuēla aizgādībā un vadībā tika sasaukta 1958. gada Najabingi[24] sanāksme, kas ir viena no lielākajām rastafariešu vecajo sanāksmēm, kurās notiek spriešana (reasoning), t. i., brāļu savstarpēja diskusija par dažādiem aktuāliem jautājumiem. Emanuēls ir viens no pirmajiem rastafari līderiem jau kopš 1935. gada un darbojas kopš Leonarda Hovela laikiem, turklāt ir piedalījies gandrīz visās konfrontācijās ar valdību attiecībā uz repatriācijas jautājumu. Kādā intervijā viņš apgalvoja, ka uz zemes viņš parādījies 1915. gadā Seintelizabetes piepilsētā un, gluži kā Melhisedeks,[25] ir bez mātes un tēva. 1930. gadā viņš ieradās Kingstonā un bija viens no tiem, kuram bija iespēja redzēt Marku Gārviju.[26]

Boboašanti jeb Etiopijas Nacionālā kongresa (Ethiopian National Congress) nometne atrodas Jamaikā, vietā, ko sauc par Ciānas kalnu (Mount Zion). Nometne atrodas pie pašas kalna malas ar skatu uz jūru, aptuveni sešsimt metru virs jūras līmeņa un trīs kilometru attālumā no galvenā ceļa. Tā aizņem trīs hektārus zemes, uz kuras atrodas liels tabernākuls[27], skola rastafari kustības jauniešiem, divas nojumes – slotu un sandaļu pagatavošanai, prinča dzīvojamā ēka,  apmēram deviņas sekotāju ēkas un vēl dažas citas ēkas. Nometne ir iežogota un ieiet tajā var caur lieliem vārtiem, kuri ir apsargāti. Lai iekļūtu teritorijā, visi pasaulīgie priekšmeti un instrumenti ir jāatstāj pie vārtu sarga.[28]

Prinča Emanuēla grupa pārstāv rastafari kustības reliģisko spārnu. Grupas locekļi nēsā neparastu apģērbu – tas sastāv no turbāna, kas ir pārveidota Etiopijas Ortodoksālās baznīcas turbāna versija, krītošas mantijas, kurā var redzēt sarkanu, melnu un zaļu krāsu,[29] kā arī rastafariešu sandalēm. Hierarhijas virsotnē ir pats princis, kurš apgalvo, ka ir priesteris pēc Melhisedeka kārtas un viņu godina kā vienu no trīsvienības. Šī trīsvienība sastāv no Haile Selasija I – Dievs Tēvs, kuram pieder vara pār visu un kurš sagaidīs savus bērnus apsolītajā zemē, – Marka Gārvija, pravieša ar  brīvības redzējumu, un Prinča Emanuēla, Dieva Dēla, kurš ir gans un ap sevi pulcina savu ganāmpulku. Prinča sieva tiek saukta par imperatori, un viņas pārziņā ir kopienas sievietes. Hierarhijā zem viņas ir priesteri, apustuļi un pravieši. Biedri paklanās prinča priekšā, labo roku uzliekot uz sirds un vienlaikus sakot: "Mans Kungs". Tādā veidā tiek sveicināti arī visi ciemiņi, kas apmeklē nometni. Vienlaikus ar aizliegumu smēķēt cigaretes tiek praktizēta rituāla svētās kaņepes pīpēšana.[30]

Divpadsmit Israēla ciltis

Divpadsmit Israēla cilšu dibinātājs ir Vernons Karingtons, kurš dzimis Metjū Leinā, Kingstonā. Tā kā viņš ir dzimis novembra mēnesī, viņa cilts nosaukums ir Gad, līdz ar to Karingtonu dēvē par pravieti Gadu. Viņa vēsts uzreiz izraisīja šaubas lielākajā daļā šķiras – jamaikiešos, kas apzinājās savu piederību attiecīgajai sociālajai kārtai. Karingtons ir strādājis gadījuma darbus, lielākoties Jamaikas ostas rajonā. Vēlāk viņš kļuva par jamaikiešu fast food tirgotāju. Pateicoties līdera spējām, Karingtons kļuva par Pasaules Etiopijas federācijas[31] 15. nodaļas galvu.[32]

Vernons Karingtons bija daudzveidīgs indivīds, kurā sajaucas vairāki elementi. Viņš bija Pasaules Etiopijas federācijas biedrs, atmodas sludinātājs, un rastafarietis – viss vienlaikus. Karingtons uzsāka sistemātisku Bībeles studēšanu, vairākas reizes to izlasot  kopā ar grāmatām, kas attiecas uz jūdaismu, Ēģiptes un Etiopijas reliģiju, un rezultātā attīstīja jaunu kristietības, jūdaisma, kabalas, numeroloģijas, ģenealoģijas, astroloģijas un rastafari sintēzi. Šo sintēzi viņš sauc par "divpadsmit Israēla ciltīm".

Viens no Pravieša Gada mācības stūrakmeņiem bija ļoti vienkāršs: katram kopienas loceklim ik dienas ir jāizlasa viena Bībeles nodaļa, un visa Bībele ir jāpabeidz lasīt pēc trīsarpus gadiem.[33] Pats pravietis par to teicis: "Es viņiem stāstu, ja viņi lasīs vienu Bībeles nodaļu dienā, tad viņi redzēs, ka tas, ko es daru, ir vai nu pareizi, vai nepareizi. Redziet, lielākā daļa ir izlasījuši Bībeli, un viņi saka, ka tas, ko es saku, tur ir, tāpēc viņi būs daļa no tā."[34]

Lielāko diskusiju rastafariešu vidū izraisa pravieša Gada mācība par Jēzu Kristu kā mesiju un pestītāju, kas konfliktē ar vienu no izplatītākajiem uzskatiem, ka Selasijs I ir pats Kristus vai Dievs. Pravietis Gads šajā sakarā norādījis: "mēs redzam Kristu, kurš miris un atkal piecēlies, kurš miris par mūsu grēkiem, mēs redzam šo personu. Tātad tā ir, vai zināt, atšķirīga mācība, tāpēc, ka ne daudzi redz šo mācību, ka Kristus ir šī persona."[35] Saskaņā ar Divpadsmit Israēla cilšu doktrīnu Selasijs nav Kristus, jo ir miris, – pretēji agrāko rastafariešu uzskatam, ka Selasijs I ir patiesais Mesija: "Viņa Majestāte nav pēdējais Ķēniņš, jo viņa šeit pašreiz nav, un mums būs citi ķēniņi, kas nāks. [..] bet es stipri ticu, ka Kristus sēdēs tronī, bet Viņa Imperiālā Majestāte nav pēdējais Ķēniņš."[36] Tajā pašā laikā divpadsmit Israēlas cilšu biedru nostāja pret Etiopijas monarhiju ir akceptējoša un atklāsmei piederīga.

Lielu ažiotāžu tajā laikā izraisa pravieša paziņojums, ka arī baltie drīkst pievienoties rastafari kustībai. Lai gan nekad nav pastāvējis aizliegums baltajiem sekot rastafari mācībai, tomēr, pēc daudzu tā laika afrocentriski noskaņotu rastafariešu domām, tumšādainie ir pārāki par baltajiem. Pravietis Gads bija pirmais no vecajiem, kas savā skolā uzņēma baltos un neskatījās uz tiem ar aizdomām: "Mēs nedarbojamies tikai vienai cilvēku grupai, no vienām asinīm ir cēlušās visas tautas, tātad visi ir aicināti, taču es zinu, ka ne visi sapratīs to, ko mēs pašreiz darām. [..] Būtu nepareizi teikt, ka glābt var tikai vienu rasi, tādā veidā mēs neizdzīvotu. Dievs radīja mūs visus, un tas ir tas, pie kā es turos."[37]

Pravietis visu cilvēci identificēja ar divpadsmit Israēla ciltīm. Gads apgalvoja, ka katrs cilvēks var noteikt savu piederību kādai ciltij pēc dzimšanas datuma. Tas atgādina paņēmienu astroloģijā un senajās kristietības ezoteriskajās un gnostiskajās mācībās. Papildus cilts piederībai ikviens noskaidro arī atbilstošo cilts krāsu, cilts funkciju, cilvēka ķermeņa daļu un Jēzus apustuli. Gads šo ezoterisko mācību saņēmis līdz ar atziņu, ka ir Vecās Derības Pravieša Gada inkarnācija.[38]

Nobiegums

Mūsdienās rastafarieši un viņu idejas sastopamas visā pasaulē. No rastafari kustības mājvietas Jamaikā rastafari kustība atrodams kā Japānā, tā Dienvidāfrikā un Polijā. Rastafari kustības ideju izplatība vairumā saistīta ar regeja mūziku, kas pasaulē popularitāti sāka iegūt ap 1960. gadu.[39]

Rastafariešu doktrīnas, rituāli un organizācijas sistēma kustības iekšienē atšķiras, tādēļ rastafari kustību ir grūti definēt pēc doktrīnas. Tāpat rastafari grupas nepieprasa, ka rastafari praktizētājs būtu uzticīgs kādai konkrētai ticības apliecībai. Tajā pašā laikā doktrīna veidojas un mainās kopīgā dialogā. Tāpat atšķiras arī grupu organizācijas sistēmas. Arī autoritāšu un līderu jautājumos dažādās partijas nav vienprātīgas.  Divas raksturīgākās rastafariešu iezīmes ir attieksme pret auga cannabis smēķēšanu un tās rituālo "padošanu uz riņķi", tāpat vērā ņemams elements ir  rastafariešu matu sakārtojums: dredi, kas tulkojumā no angļu valodas nozīmē "šausmas."[40] Jāpiemin, ka šīs divas pēdējās pieminētās iezīmes var nebūt klātesošas kādā no kustības grupām vai biedriem.

Ar šādām bieži kontrastējošām kustības rakstura iezīmēm bieži ir grūti noteikt, kurš ir kustībai piederīgs un kurš ne. Paši rastafarieši tādēļ apgalvo, ka par rastafarieti nav iespējams kļūt vai konvertēties. Saskaņā ar viņu uzskatiem, par rastafarieti piedzimst, vienīgais jautājums – vai cilvēks to apzinās un dzīvo saskaņā ar to. Tādēļ rastafarieši to sauc par dzīvesveidu.[41]

Ja runā par rastafariismu Latvijā, tad jāatzīmē, ka tas šeit nepastāv tādā formā, kā  to pazīst Karību salās, Amerikā, Āfrikā vai, piemēram, Lielbritānijā. Drīzāk Rastafari vārds degradēts līdz popkultūras līmenim, un to atpazīst kā regeja subkultūru, kurā pastāv ļoti vāja izpratne par rastafariešu mācību. Tomēr tas neliedza pazīstamajam rastafariešu mūziķim un vienam no Boba Mārlija producentiem Lī Perijam (Lee "Scratch" Perry) uzrunāt Latvijas publiku 2008. gada koncertā Rīgā. Perijs aicināja klausītājus neapgriezt dredus, lai turpinātu protestu pret netaisnību.

[1] Leonard E. Barrett, The Rastafarians (Boston: Beacon Press, 1997), 213.

[2]    Bob Blaisdell, ed., Selected Writings and Speeches of Marcus Garvey (New York: Dover Publications, 2004), v.

[3]    Leonard Barret, The Rastafarians (Boston: Beacon Press, 1997), 67.

[4]   Rakstā sniegtas atsauces uz rastafariešu izmantoto Bībeles tulkojumu: Holy Bible: King James Version (UK: Collins, 2007), Psalmi 68:31

[5]    Horace Campbell, Rasta and Resistance: From Marcus Garvey to Walter Rodney (London: Hansib Publications, 2007), 64.

[6]    Leonard Barret, op. cit., 81.

[7]    Ibid., 82.

[8]    Brian Morris, Religion and Anthropology: A Critical Introduction (New York: Cambridge University Press, 2006), 214.

[9]    Horace Campbell, op. cit., 94.

[10] Ibid.

[11]  Gandža – viens no kaņepes nosaukumiem, ko bieži izmanto rastafarieši.

[12] Monofizītisms tulkojumā no grieķu valodas nozīmē „viena daba.” Šis jēdziens attiecināms uz Kristus dievišķo un cilvēcisko dabu. Monofizītisms nenoliedz Kristus divas dabas, taču  uzskata, ka pēc Kristus inkarnācijas (parādīšanās fiziskā ķermenī) viņa cilvēciskā daba kļuva dievišķa. Monofizītu formulējums ir: „no divām dabām viena”. W. H. C. Frend. „Monophysitism,” in Lindsay Jones, ed., Encyclopedia of Religion Vol. 9, (New York: Thomas Gale, 2005), 6153.

[13]  Koptu baznīca ir sena baznīca Ēģiptē. Saskaņā ar tradīciju, šīs baznīcas dibinātājs un pirmais patriarhs bija apustulis Marks, kurš sāka sludināt kristietību Ēģiptes pilsētā Aleksandrijā.  Aziz Suryal Atiya and Mark N. Swanson , “Coptic Church,” in  Lindsay Jones, ed., Encyclopedia of Religion Vol 3  (New York: Thomas Gale, 2005), 1979.

[14]  Horace Campbell, op. cit., 95.

[15]  Leonard Barret, op. cit., 90.

[16]  Ibid., 91.

[17]  Ibid., 82.

[18]  Jāņa Atklāsmes grāmata 5:5

[19]  Falaša – Etiopijas jūdu reliģija.

[20] Lauva no jūdas cilts bibliskā nozīmē ir varonīgs dzīvnieks, kam piemīt varoņa drosme, spēks, gods un cēlums. Ebreju svētajos rakstos lauva simbolizē ko tādu no kā cilvēks baidās. Dieva varu spriest tiesu pār cilvēci asociē ar bailēm no lauvas.  Skat.: Kathryn Hutton, „Lions” in Encyclopedia of Religion Vol. 8, ed. Lindsay Jones (New York: Thomas Gale, 2005), 5463

[21]  Milton C. Sernett, Afro-American Religious History: A Documentary Witness (Durham: Duke University

      press,1995), 401.

[22]  Leonard Barret, op. cit., 106.

[23] Horace Campbell, op. cit., 74

[24]  Vārds “najabingi” rastafari kustībā tika aizgūts no Ugandas najabingi kustības, kas bija vērsta pret koloniālismu. Rastafarieši ne tikai saistīja sevi ar Etiopiju, bet arī dēvējās par najamaniem, saistot savas idejas ar Kigezi, Ugandas antikoloniālo kustību Najabingi. Rastafarieši, kuri sauca sevi par najamaniem, gluži tāpat kā Ugandas zemnieki, saprata, ka koloniālistu melnādainie aģenti, tāpat kā melnādainie vergturi un “mājas nēģeri” var būt tikpat brutāli cik baltie. (Sk.: Leonard Barret, op. cit., 121).

[25] Melhisedeks minēts 1. Mozus grāmatā kā Salemas karalis un Dieva augstais priesteris, kurš svētīja Ābrahāmu un pienesa viņam vīnu un maizi. Vēstulē Ebrejiem par Melhisedeku kā par Kristus pirmtēlu runāts kristietības kontekstā. (Sk.: Andrew Phillip Smith, A Dictionary of Gnosticism (Wheaton: Quest Books, 2009), 158.)

[26]  Leonard Barret, op. cit., 94.

[27]  Reliģiskās prakses izpildes vieta.

[28]  Leonard Barret, op. cit., 182.

[29]  Sarkana, melna un zaļa ir Vispasaules melnādaino asociācijas un afrikāņu kopienu (imperiālās) līgas karoga krāsas.

[30]  Leonard Barret, op. cit., 184.

[31]  Pasaules Etiopijas federācija tika dibināta Ņujorkā 1937. gadā Haile Selasjes I vadībā (Skat.: Leonard Barret, op. cit., 227).

[32]  Leonard Barret, op. cit., 227.

[33]  Ibid., 229.

[34]  Intervija ar pravieti Gadu Jamaikas radiostacijā Irie FM, 1997. g.. Interviju skat.: http://dubroom.org/rastafari/audio.htm, skatīts 10. 03. 2009.

[35]  Intervija ar Pravieti Gadu Jamaikas radiostacijā, op. cit.

[36]  Ibid.

[37]  Ibid.

[38]  Riley Thayer, The Twelve Tribes of Israel:  An Organizational Movement (n .pl.:The Dread Library, n.y.)

[39]  Richard C.  Salter and Ikael Tafari , “Rastafarianism,” in  Lindsay Jones, ed., Encyclopedia of Religion Vol 11, (New York: Thomas Gale, 2005), 7622.

[40]  Ibid., 7623.

[41]  Richard C.  Salter and Ikael Tafari , “Rastafarianism,” in  Lindsay Jones, ed.,  Encyclopedia of Religion Vol 11, (New York: Thomas Gale, 2005), 7623.

 

Guntars Rēboks

Guntars Rēboks ir teoloģijas maģistrs, Žaņa Lapuķes piemiņas stipendijas ieguvējs, šobrīd – Latvijas Universitātes Teoloģijas fakultātes doktorants.

autora profils...

Patika šī publikācija? Atbalsti interneta žurnālu “Satori” un ziedo tā darbībai!

SAISTĪTI RAKSTI

Satori

PIESAKIES SATORI JAUNUMIEM!



Satori

Pievienojies Satori - interesantākajam interneta žurnālam pasaulē.

Satori
Satori
Ielogojies
Komentē
0

Sveiks, Satori lasītāj!

Neuzbāzīgu reklāmu izvietošana palīdz Satori iegūt papildu līdzekļus satura radīšanai un dažādo mūsu finanšu avotus, sniedzot lielāku neatkarību, tādēļ priecāsimies, ja šeit atspējosi savu reklāmas bloķēšanas programmu.

Paldies!