Edvards Kuks
pirms 6 gadiem
Regulāra ceļošana =/= klejošana.

kuģis
pirms 6 gadiem
Piemēram, Buks jau kārtējo reizi izmanto savu ģeniālo retorisko piemēru par Preobraženskas pulku tukšajā Vidzemē, lai mūsdienu latviešiem argumentētu, ka viņi tādi jaukteņi un kišmišs ar rozīnēm vien ir. Taču Buks nezkāpēc neaizdomājas, kāpēc turpat Vidzemē tajā pašā gadsimtā tie paši cilvēki no Piebalgas dzied hernhūtiešu dziesmu "nāc, tu, latvju pestītājs!", turpina runāt latviski un turpina ģērbties konkrētajam novadam piesaistītajās etniskajās drānās, kā arī nav dzirdēts par Preobraženskas častušku vai basņu klātbūtnu Vidzemes 18. un 19. gs. etnogrāfiskajā materiālā. Tā kā, nu, bišku uzmanīgāk ar šiem plašajiem vēsturiskajiem slēdzieniem, Buka kungs. Tas, ka kādam šodien varbūt vecmamma krieviete (vai vecvecākos poliete utml) nebūt neatceļ vai nepārsvītro kāda konkrēto apziņu, ka viņš ir latvietis, kāpēc, lai viņam piepeši sirds sāktu sisties straujāk par Jāni Pāvilu II vai Piemaskavas sadzīves vēsturiskajām īpatnībām?

Tāpat Buka piezīmes par latviešu klejatnīgumu - protams, latvieši kā tauta nebūtu izveidojušies, ja nebūtu maztautu jaukšanās, kas sevišķi notika Daugavas reģionā un Rīgas apkaimē. Taču Buks nezkāpēc atkal ignorē etnogrāfiskā materiāla piesaisti konkrētām lokalitātēm - lībiešu materiāls un valoda ir skanējusi visnotaļ konkrētā vietā Latvijā, ventiņu dialektā runā visai konkrētā Kurzemes areālā, Malēnija nav kaut kāda nevienam nezināma nenovietota utopija, Krustpils tērpu nēsā Krustpils novadā, nevis Bārtā, par Latgali vispār nerunāsim utml.

kuģis
pirms 6 gadiem
Tas mirklis, kad balstoties estētiskos spriedumos, tiek secināts, ka nomadisms ir foršs, un ka tas jāpadara - jāleģitimizē - par politisku programmu, priekšrakstu, dienaskārtību.

Tuvākais piemērs: "Zviedrija vienmēr ir bijusi imigrācijas zeme", un, rau, šāda vēsuriskā reprezentācija tiek izmantota, lai leģitimizētu aktuālus politekonomiskos procesus, pareizāk sakot, aktuālu politekonomisko praksi, programmu, skats uz pagātni, kas wishful thinking manierē tiek padarīts par pašpiepildošos pareģojumu.

Tieši tāpēc tās nav vienkārši nevainīgas replikas, laiskā gaistonē pasēdot pie kafijas vai vinčika. Buks, līdzīgi mūsdienu zviedriem aģitpropam, izvirza tendenciozu vēsturisku interpretāciju: "latvieši vienmēr ir bijuši klejotāju tauta", bet Šlāpins iesākumā vispār norauj jumtu: "Par to ar sašutumu tika runāts jau 80. gados, kad iebraucēji tika saukti par migrantiem un okupācijas varas iesūtītiem cilvēkiem, kuru mērķis ir izšķīdināt nāciju" (Ždanoka, vai vēl labāk, Rubik, Urbanovič, tu?)

Līdz ar to padoms 'šīs lugas protagonistiem: beidziet, lūdzu, savu apjukumu un estētisko kāri pēc dažādības kā politisku programmu projicēt uz parastajiem, normālajiem ļaudīm, kuri vairumā tomēr dod priekšroku stabilai mītnesvietai, mājai, nevis Berlīnes narkomānu skvotam vai Spānijas patiltei. Jo, ko, piemēram, dara Vīnbergs - marginālās pieredzes un margināļus izmanto kā argumentu pret parasto, vai vēl labāk, marginālās pieredzes izmanto kā priekšrakstu normalitātes noārdīšanai un pārrakstīšanai, līdzīgi Ļeņinam, marginālo padarot par politisko dienaskārtību, kam būtu jāattiecas uz visiem. Tāpat Ļeņins kaut ko tik marginālu kā terorisms un proletariāta diktatūra padarīja par ikdienas politisko praksi, kas skāra un pārmainīja masas. Mīļie, esiet skeptiski pret margināļiem!
 ATGRIEZTIES UZ RAKSTU

PĒC TĒMAS SAISTĪTI RAKSTI

Satori

PIESAKIES SATORI JAUNUMIEM!



Satori

Pievienojies Satori - interesantākajam interneta žurnālam pasaulē.

Satori
Satori
Ielogojies

Sveiks, Satori lasītāj!

Neuzbāzīgu reklāmu izvietošana palīdz Satori iegūt papildu līdzekļus satura radīšanai un dažādo mūsu finanšu avotus, sniedzot lielāku neatkarību, tādēļ priecāsimies, ja šeit atspējosi savu reklāmas bloķēšanas programmu.

Paldies!