Raksti

  • 2016. gada 25. maijā, plkst. 6:56

    Kārlis Vērpe: Tveicē zem ziedošām liepām (1)

    Daniela darbu tehniku var raksturot kā divu paralēlu stāstu – vizuālā un verbālā – sinhronizāciju. Viņš vienlaikus attīsta divas versijas par tēmu, kuras tikai reizumis sastopas un rezonē, bet varbūt rezonē tikai skatītāja apziņā.

  • 2016. gada 24. maijā, plkst. 6:31

    Līga Ulberte: Nekā satraucoša. Toties glīti

    Ja vispār ir iespējams samontēt impresionismu ar nežēlības teātri, tad šķiet, ka tieši to daudzās savās izrādēs konsekventi mēģina panākt Mārtiņš Eihe.

  •  
  • 2016. gada 23. maijā, plkst. 6:09

    Māris Zanders: "Parasts sviests". Apdraud veselību (2)

    Kad kāds Latvijas politiķis šomēnes Eirovīziju komentēja ar ierakstu sociālajos tīklos "Kamēr neatradīsim bārdainu nēģerieti, nekas Eirovīzijā mums nesmaida", tas likās tik bezgaumīgi, ka nebija pat apspriešanas vērts. Tiešām?

  • 2016. gada 23. maijā, plkst. 6:04

    Lolita Tomsone: Sērkociņš Ripss

    Viss, ko mēs filmā uzzinām par matemātiķi Iļju Ripsu, ir šīs visuresošās balss pavadīts, režisors ir mūsu Vergilijs Dantes elles lokos. Skatītājs maldās pa sveša cilvēka dzīvi kā pa tumšiem koridoriem, kamēr režisors uzspīdina lukturi tiem vārdiem vai vietām, kas viņam šķituši nozīmīgi.

  •  
  • 2016. gada 20. maijā, plkst. 6:11

    Aivars Madris: Takeši pils pavēnī

    Pēc astoņu gadu pauzes iznācis trešais Ronalda Brieža dzejas krājums, kura vāku šoreiz rotā hieroglifu formā stilizēts nosaukums. Hieroglifu fonts nav nejaušība.

  • 2016. gada 19. maijā, plkst. 6:25

    Armands Znotiņš: Latviešu komponistu mūzika līdzās Māleram

    Strauji tuvojoties sezonas noslēgumam, cits pēc cita izskan pēdējie šī pavasara koncerti Lielajā ģildē.

  •  
  • 2016. gada 18. maijā, plkst. 6:06

    Laura Brokāne: Aizmiršanas mistērija

    Runa nav tik daudz par ideoloģiju uzspiesto aizmiršanu, cik atmiņas noslēpumaino mehānismu kā tādu, kas laiku saspiež un izpleš tikai kādā sev zināmā sistēmā. To var salīdzināt ar mūzikas improvizāciju.

  • 2016. gada 18. maijā, plkst. 5:21

    Pauls Bankovskis: Jaunais tērps (1)

    Es tur daudz vairāk uzzinu par gleznās redzamo laikmeta varoņu aizkustinoši naivo izpratni par dzīvi, tās mākslu, gaumi, visu to, ar ko bagāžā viņi sevi redz iestūrējam mūžībā.

  •  
  • 2016. gada 17. maijā, plkst. 6:49

    Valda Čakare: Elles mīļā seja

    Ja Sartrs uzstāja, ka elle ir citi cilvēki, Ingas Tropas iestudētās izrādes realitāte ļauj precizēt: elle ir vistuvākie cilvēki – tie, kurus mīlam.

  • 2016. gada 16. maijā, plkst. 6:34

    Ieva Viese: Sibīrija ir metafora manai vientulībai

    Hulio Medems ir pazīstams ar netipiski būvētiem stāstiem, kas apvērš ideju par stāstījumu kā lineāru cēloņsakarību virkni un tikai pēc noskatīšanās skatītāja prātā iezīmējas kā daļēji izprotams veselums.

  •  
  • 2016. gada 13. maijā, plkst. 8:57

    Santa Remere: Tu nedarīji neko nepareizu

    Uz kāpnēm aizmidzis piedzēries puisis ar kaķi uz krūtīm un fonā uzrakstu uz sienas "Šis ir karš". Viņš guļ laimīgā miegā – kā cilvēks, kurš vēl nekad nav kļūdījies vai nodarījis kādam pāri.

  • 2016. gada 13. maijā, plkst. 8:42

    Krista Anna Belševica: Fantāzija par tēmu "karš"

    Šāds izteiksmes veids var patikt un var nepatikt, bet romānā tam ir ne tikai estētiska, bet arī funkcionāla nozīme. Jo teksts ir nevis lineārs, bet gan hermeneitiski tverams, bez stingras struktūras, bet ļoti asociatīvs.

  •  
  • 2016. gada 12. maijā, plkst. 6:59

    Krista Burāne: Istabā kaka un pavasaris

    Šī izrāde ir viena no tām, kuru kā labu argumentu var piedāvāt valsts teātriem, kas, attaisnojoties ar milzīgajām izmaksām, iestudē izrādes bērniem un jauniešiem tikai reizi divos gados un pārsvarā lielajos spēles laukumos.

  • 2016. gada 12. maijā, plkst. 6:55

    Līga Lindenbauma: Cīņa par uzmanību un nemiers par eksistenci (1)

    Pirmās Rīgas Fotogrāfijas biennāles centrālās izstādes "Restart" atklāšana uzmanību saista ne tikai ar fotogrāfijas un mākslas saķeres kartējumu, bet arī ar fotogrāfu institucionālo ietekmju zonu cīņām tās aizkulisēs.

  •  
  • 2016. gada 11. maijā, plkst. 6:19

    Pauls Bankovskis: Marš, uz Marsu!

    Spēlētāju uzdevums ir iejusties 2049. gadā, iztēloties, ka viņi ir nonākuši uz Marsa, un tagad var ķerties pie planētas kolonizācijas. Mērķis ir ūdens iegūšanas stacijas ierīkošana Marsa Ziemeļpolā.

  • 2016. gada 10. maijā, plkst. 5:50

    Anete Konste: Dejai nebija vietas

    Projekts "Pastaiga ar mākslinieku", kas noslēpumaini piedāvā astoņu veidu privātas tikšanās ar anonīmu mākslinieku, "Dejas dienā" notiek pirmoreiz. Izrādes centrālā tēma ir mākslinieka personīgās pieredzes nodošana publiskai apskatei.

  •  
  • 2016. gada 6. maijā, plkst. 6:42

    Agija Ābiķe-Kondrāte: Vai Rīga jau gatava?

    Šī grāmata ir vērtīga lasāmviela visai ģimenei un visām paaudzēm – to apliecina ne vien tematika un notikumu plašais mērogs, bet arī darba forma un iekodētā paaudžu kopība.

  • 2016. gada 5. maijā, plkst. 6:59

    Māris Zanders: Praktiskā politika

    Ir dzirdēta tēze, ka vēlēšanās nevis uzvar, bet gan zaudē. Partija X atstumj partiju Y no varas nevis tāpēc, ka X vēlētāju skatījumā ir būtiski labāka, bet gan tāpēc, ka elektorātam ir pieriebusies Y.

  •  
  • 2016. gada 4. maijā, plkst. 7:13

    Liepa Rūce: Konstruēt saprašanos (1)

    Konflikti novērojami gan starp lielākām sabiedrības grupām, gan starp indivīdiem, gan atsevišķā cilvēkā. Izvirzot vai aktualizējot kādu jautājumu (piemēram, mākslā vai zinātnē), cilvēks rada konfliktu.

  • 2016. gada 3. maijā, plkst. 6:26

    Pauls Bankovskis: Visas debesis ir skaidras

    Aristofans ap 420. gadu pirms Kristus rakstīja, ka mākoņi ir dīkdieņa aizbildņi, taču to nemitīgā mainība, kustība un diženums ir mēdzis uzvedināt arī uz krietni vien nopietnākām pārdomām.

  •  
  • 2016. gada 3. maijā, plkst. 6:11

    Ieva Rodiņa: Trīs vīri. Un suns (1)

    Izrādes finālā, kad, dūmu mutuļu pavadīta, mazā platforma simboliski paceļas gaisā un aizlido kosmosā, rodas mierinoša cerība, ka šādu mazu intelektuāļu saliņu Visumā ir ārkārtīgi daudz.

  • 2016. gada 27. aprīlī, plkst. 6:25

    Armands Znotiņš: Divi noslēguma koncerti komponistu jubilejās (1)

    Baltijas Simfoniskais festivāls ar Pētera Vaska simfoniskā opusa "Lauda" atskaņojumu atzīmēja komponista 70. jubileju. Turpretī festivāls "Windstream" uzmanību pievērsa Romualda Kalsona 80. gadskārtai, programmā iekļaujot svītu "Kāzu dziesmas".

  •  
  • 2016. gada 26. aprīlī, plkst. 6:14

    Silvija Radzobe: Par nākotni, kas ir pagātne

    Pieļauju, ka jaunās paaudzes skatītāji, kuriem padomju režīms nav pazīstams, daudzas ainas varētu uztvert kā jautru spēlēšanos ar fantastiski absurdiem teātra izdomātiem faktiem.

  • 2016. gada 25. aprīlī, plkst. 9:35

    Ieva Viese: Starp klīstošiem rēgiem un lieliem nejēgām

    Lai cik lieli nejēgas arī pieaugušie būtu, jāļauj viņiem pašiem riskēt nejēdzībās, kur tie nokļuvuši.

  •  
  • 2016. gada 22. aprīlī, plkst. 10:44

    Santa Remere: Par laika mērīšanu

    Kā nesenā intervijā teica britu izcelsmes Latvijā dzīvojošais rakstnieks Miks Koljers, "viena no latviešu literatūras priekšrocībām ir tā, ka lasītājam ir iespēja izvēlēties grāmatu, kas ir atbilstoša gada laikam".

  • 2016. gada 22. aprīlī, plkst. 6:27

    Pauls Bankovskis: Un kuģi peld

    Par to, kāda tad ir "īstā Zandere", daudziem lasītājiem droši vien būs katram savs viedoklis – kādam lielu un mazu dzejniece, citam apgāda "Liels un mazs" un latviešu bērnu literatūras renesanses aizsācēja.

  •  
  • 2016. gada 20. aprīlī, plkst. 7:09

    Aivars Madris: Laiks pieaugt

    Kad filma jau bija krietnā trešdaļā, joprojām īsti nebija skaidrs, kāds tad būs tās centrālais vēstījums – vai varbūt nemaz nebūs? Tomēr tad pēkšņi viss sastājās savās vietās.

  • 2016. gada 19. aprīlī, plkst. 6:07

    Valda Čakare: Vai nu gluži bez patikšanas…

    Kaktuss, uz kura adatām balstīta izrādes idejiskā virsbūve, ir patiesi veiksmīgs atradums. Spēle ar tēla nozīmēm izrādes veidotājiem ļauj noformulēt 21. gadsimta cilvēka vislielāko bēdu – pārlieku aizņemtību ar sevi.

  •  
  • 2016. gada 15. aprīlī, plkst. 4:52

    Ieva Viese: Stāstu vara pār realitāti (21)

    Ingas Žoludes varoņi ir zaudējuši realitātes sajūtu, iemācoties veidot stāstus, – tā vietā, lai dzīvi mainītu, personāži pārraksta notiekošo citiem vārdiem. Visskaidrāk šis paradokss atklājas rakstnieku tēlos.

  • 2016. gada 13. aprīlī, plkst. 6:11

    Pauls Bankovskis: Lietas, grabažas un mantas

    2013. gadā visā Lielbritānijā "apritē" esot bijuši vismaz 6 miljardi apģērba gabalu jeb aptuveni 100 vienam cilvēkam, bet no šī simta kāda ceturtā daļa tikuši uzvilkti tikai vienreiz vai vispār nekad.

  •  
  • 2016. gada 8. aprīlī, plkst. 6:00

    Ieva Melgalve: Rakstīt bērniem. Rakstīt sev

    Iespējams, tieši bērnu literatūra paradoksālā kārtā visvairāk pasaka par tās autoru. Paradoksālā kārtā – jo, rakstot bērniem, cilvēks nereti jūtas pasargāts no tiem stingrajiem kritērijiem, kas attiecas uz pieaugušo literatūru, un tas padara viņa tekstu brīvāku.

  • 2016. gada 7. aprīlī, plkst. 6:26

    Māris Zanders: Auksta duša, kuras nevarēja nebūt (1)

    "Diemžēl pagaidām esmu ļoti apbēdināts." Tik tieši premjers Kučinskis šonedēļ novērtēja ministriju spēju skaidri formulēt darāmos darbus. Un ko citu viņš gaidīja?

  •  
  • 2016. gada 7. aprīlī, plkst. 6:15

    Armands Znotiņš: Baha stunda un Moralesa "Rekviēms"

    Lieldienu koncertu klāstā īpaši izceļas divi notikumi – vijolnieka Vladimira Spivakova atkalatgriešanās Rīgā un vokālās grupas "Ars Antiqua Riga" jaunā programma "Rekviēms Klusajā nedēļā".

  • 2016. gada 6. aprīlī, plkst. 6:42

    Elīna Lībiete: Neredzamās pilsētas (1)

    Vīziju aprakstos zibēja stilīgie vārdi – interaktivitāte, zaļās zonas, fleksibilitāte, ilgtspējība utt. –, taču šos apzīmējumus mūsdienās ir viegli piekabināt teju visam.

  •  
  • 2016. gada 6. aprīlī, plkst. 5:37

    Anete Piņķe: Pieaugušo spēlītes

    Ienākot zālē, vajag apstāties un pacietīgi izlasīt visus tekstus, kas iedegas uz lielā ekrāna blakus ieejai. Te – fragmentos no e-pastu sarakstes un bez autorības palikušos teikumos – atklājas gan darba struktūra, gan jautājumi.

  • 2016. gada 5. aprīlī, plkst. 6:20

    Anete Konste: Man vienalga, kā to sauc (3)

    Te var atrast devu erotikas un koķetīguma, reizēm ieskanas kāda vāri smeldzīga nots, tomēr kopumā šie mēģinājumi izskatās tikpat neveikli kā jaunu meiteņu seksa slejas vīriešu žurnālos.

  •  
  • 2016. gada 5. aprīlī, plkst. 6:12

    Silvija Radzobe: Pateicoties režisoram vai par spīti viņam? (4)

    Ja Žagaram būtu izdevies izdomāt lietas līdz galam, kā arī tās tvert ne tikai psiholoģiskā, bet arī filozofiskā līmenī, varēja tapt dedzinoši aktuāla izrāde. Un tādā gadījumā viņam varētu piedot paviršības.

  • 2016. gada 4. aprīlī, plkst. 10:12

    Māris Zanders: Postmodernisti pret postmodernistiem (2)

    Latvijas kristīgo konfesiju līderu refleksijas par t.s. aktuālajiem jautājumiem ir tikpat pretrunīgas kā viņu oponentu (reālu vai iedomātu) vai kritikas objektu piedāvātās versijas.

  •  
  • 2016. gada 4. aprīlī, plkst. 6:22

    Kārlis Vērpe: Maskulīnā ļaunuma banalitāte (4)

    Svarīgākie nav vīrieši, bet gan cilvēki. Svarīgākā nav vardarbības izrāde, asinis un līķi, bet viss, kas atrodas aizkulisēs. Svarīgākā nav ļoti apšaubāmā izklaide, ko gūstam no šāda tipa šoviem, bet nepieciešamība saprast vardarbības cēloņus.

  • 2016. gada 30. martā, plkst. 6:24

    Ieva Melgalve: Tu nevari dabūt to grāmatu, ko gribi (5)

    Vladis Spāre, šī romāna autors, ir jau iepriekš pazīstams kā sarkastiskās, groteskās un kategorijā "kas šitais tāds bija?" ierindojamās grāmatas "Odu laiks" līdzautors.

  •  
  • 2016. gada 29. martā, plkst. 6:29

    Aivars Madris: Skaistās ciešanas (2)

    Fascinēja sajūta, ka filmas autori tik labi saprot "mani", to, ko pārdzīvoju es, – un tik precīzi un smalki to attēlojuši uz ekrāna. Bet varbūt tā bija tikai ilūzija?

  • 2016. gada 24. martā, plkst. 6:31

    Silvija Radzobe: Režisores laime, kas nekļuva par manējo

    Režisore intervijā jautā, vai tas ir kāds noziegums, ka viņa mēģinājumu laikā bijusi laimīgs cilvēks. Un pamatoti pati sev atbild, ka, protams, ne. Es Daigai Kažociņai šai ziņā varu pilnīgi piekrist.

  •  
  • 2016. gada 24. martā, plkst. 6:26

    Māris Zanders: "Latviešu sižets" Parīzes vai Maskavas grāmatnīcā

    Šis teksts tapis, atbildot uz aicinājumu sniegt subjektīvu viedokli par to, vai Latvijas daiļliteratūra var ieinteresēt lasītājus ārpus Latvijas – un, ja var, ar ko.

  • 2016. gada 22. martā, plkst. 5:00

    Ingmārs Freimanis: Skeletu deja jeb kad tētiem ir bail

    Pinokio stāsta pasniegšanu no skeletu perspektīvas var uztvert kā metaforu, ar kuras palīdzību netiek pievienoti jauni elementi, bet, tieši otrādi, – tiek noņemts viss, kas stāstam uzaudzis 133 gadu laikā.

  •  
  • 2016. gada 21. martā, plkst. 6:29

    Silvija Radzobe: Grāmata par Andri Freibergu (1)

    Pēc šīs grāmatas izlasīšanas, domāju, ikviens kritiķis kļūs jūtīgāks un redzīgāks attiecībā uz scenogrāfa darbu, iedziļināsies tajā daudz rūpīgāk. Vismaz par sevi to varu droši teikt.

  • 2016. gada 18. martā, plkst. 7:59

    Artis Svece: Vai mūsu kultūra ir labvēlīga dzīvniekiem? (3)

    Filozofs Artis Svece ir pētījis dzīvnieku ētikas jautājumus un priekšstatus, kādi dažādās kultūrās ir veidojuši cilvēku attiecības un attieksmi pret dzīvniekiem.

  •  
  • 2016. gada 17. martā, plkst. 6:14

    Māris Zanders: 16. marts – interpretācijas mēģinājums (11)

    16. marta gājiena kā rituāla noturīgums kļūst saprotams, ja patur prātā, ka vēstures pieminēšanā var slēpties arī protests pret šodienu.

  • 2016. gada 16. martā, plkst. 6:28

    Ērika Zirne: Bez drošības balsta

    Mūsdienu mūzika piedāvā aizvien jaunu estētiku, dažādas kompozicionālās īpatnības, un, strauji mainoties, mūzikas valoda kļuvusi sarežģītāka.

  •  
  • 2016. gada 15. martā, plkst. 6:12

    Arvis Viguls: Mīlestības nav (1)

    Gruntmanes dzejoļi patiesi pat necenšas pārsteigt ar kādu precīzu vai gudru metaforu vai svaigu salīdzinājumu. "Metro pienāca kā slieka" – te mums darīšana ar apmēram šādu figuratīvās valodas līmeni.

  • 2016. gada 14. martā, plkst. 6:30

    Reinis Lazda: Palīglīdzeklis vielas apguvei (1)

    Ļeontjeva, Lurijas un citu padomju psiholoģijas klasiķu nospiedums psiholoģijā ir manāms apmēram tikpat daudz, cik žiguļi, moskviči un volgas Rīgas ielās.

  •  

Redakcijas sleja

  • Redakcijas sleja

    2016. gada 9. maijā

    Ilmārs Šlāpins: Atpakaļrāpuļi (9)

    Tieslietu ministram jāatkāpjas no amata, atzīstot savu nekompetenci un nespēju nodrošināt Latvijas pilnvērtīgu attīstību starptautisku juridisku vienošanos ietvarā.

Parakstīties uz Satori jaunumiem
moduls.lv

Dienas citāts

  • Ikreiz, kad es dzirdu politiķus lietojam vārdu "stimulēt", es atceros, kā bioloģijas stundās ar elektriskajiem vadiem pieskāros beigtai vardei.

    Roberts Kijosaki

Iesakām

  • #Blumbergs. Bezgalība

    Šovasar, no 9. jūnija līdz 11. septembrim, fonda "Mākslai vajag telpu" Vasaras mājā norisināsies Ilmāram Blumbergam veltīts sešu izstāžu cikls #Blumbergs. Bezgalība.

  • Jesajas Berlina diena

    9. jūnijā Rīgā jau astoto reizi norisināsies ikgadējā Jesajas Berlina diena, godinot ievērojamā rīdzinieka, ideju vēsturnieka un brīvības filozofa literāro un filozofisko mantojumu. 

  • Rīgas Fotomēnesis 2016

    No 2. maija līdz 16. jūnijam notiek festivāls "Rīgas Fotomēnesis 2016", piedāvājot 10 izstādes un vairāk nekā 20 notikumus ar vienojošo tēmu "Teritorijas, robežas, savienojumi".

  • The Atlantic

    Puikām zils un meitenēm rozā – cik aktuāli tas ir mūsdienās?

  • Eiropas filmu nedēļa

    No 20. līdz 26. maijam kinoteātrī "Splendid Palace" norisināsies Eiropas filmu nedēļa, kas piedāvās migrācijas tēmai veltītu programmu "No kurienes? Uz kurieni?"



Kultūras Ministrija
vkkf