Raksti

  • 2016. gada 22. jūnijā, plkst. 10:59

    Luīze Pastore: Detektīvi modē vienmēr

    Izrādes sausais atlikums ir patstāvīgas kritiskās domāšanas norise bērnos vecāku acu priekšā. Bērns te ir nevis vienkārši pasīvs izrādes vērotājs bet gan, tieši otrādi, – interaktīvs izrādes dalībnieks izklaidējošā līmenī.

  • 2016. gada 21. jūnijā, plkst. 6:15

    Armands Znotiņš: Turpinājums Rīgas festivāla programmai

    Tiem, kuri vēlējās dzirdēt Raimonda Paula neatdarināmo klavieru piesitienu, profesionāli sagatavota bigbenda spēli, šis koncerts noteikti sniedza daudzus muzikāli piepildītus brīžus.

  •  
  • 2016. gada 16. jūnijā, plkst. 9:41

    Elīna Lībiete: 6 baltas kārbas un viens kronis visam

    Jaunajam muzejam būs jākļūst par vietzīmi, identitātes veidotāju un atpazīstamu objektu, kas daļēji ir arī iemesls, kāpēc slēgtajā arhitektūras metu konkursā netika uzaicināts neviens latviešu birojs.

  • 2016. gada 16. jūnijā, plkst. 9:33

    Valda Čakare: Divi šūpolēs un gāzes balons

    Dramaturgs veikli nodibina eksperimentālus apstākļus – pēdējais vīrietis un pēdējā sieviete slēgtā telpā –, kurus var izmantot (un kuri literatūrā un mākslā daudzkārt tikuši izmantoti), lai noskaidrotu, kas notiks ar abiem izdzīvotājiem.

  •  
  • 2016. gada 14. jūnijā, plkst. 5:21

    Silvija Radzobe: Dažas piezīmes par Lauras Grozas-Ķiberes monstru teātri (3)

    Pie Latvijas aizejošās teātra sezonas apbrīnotākajiem un apbrīnojamākajiem aktierdarbiem pieder Daiņa Grūbes Radība Dailes teātra "Frankenšteinā" un Egona Dombrovska Džons Meriks Liepājas teātra "Ziloņcilvēkā".

  • 2016. gada 13. jūnijā, plkst. 6:55

    Ieva Viese: Pūkainas astes, utopija un skatiens

    Lielpilsētas oriģinālais nosaukums "Zootopia" ietver vārdu spēli ar utopiju, un leģendas liecina, ka tā ir vieta, kur dzīvnieki pirmo reizi atsacījušies no iedalījuma upurī un plēsējā. Tie uztver cits citu kā līdzvērtīgu.

  •  
  • 2016. gada 9. jūnijā, plkst. 5:51

    Armands Znotiņš: Pirmais no Rīgas festivāla koncertiem

    Varēja izbaudīt neviltotu prieku par to, ka visi šie četrdesmit un piecdesmit gadus vecie cilvēki, kurus, ņemot vērā aplausus starp skaņdarbu daļām, vecāki bija uz koncertu atveduši pirmo reizi mūžā, noklausījās tik nopietnu un komplicētu opusu kā Elgara 2. simfoniju.

  • 2016. gada 7. jūnijā, plkst. 5:50

    Atis Rozentāls: Ideālā Latvija pelēkās sienās

    Upura neizbēgamības tēma un jautājums, ko nākas upurēt, lai uzceltu savu valsti, ko autore vienādo ar bibliotēkas tēlu, nenoliedzami ir aktuāls. Taču pati autore šo sakāpinājumu atrisina upurim par sliktu.

  •  
  • 2016. gada 3. jūnijā, plkst. 0:41

    Anda Baklāne: Lietas, par kurām obligāti vajadzētu parunāt (4)

    Ekokritika, kā būsiet dzirdējuši, ir literatūras kritikas virziens, kas (a) pēta, kā literāros darbos izpaužas cilvēku attiecības ar vidi, dabu, dzīvniekiem un augiem; (b) kritizē šos darbus.

  • 2016. gada 2. jūnijā, plkst. 3:23

    Ilva Skulte: Māte realitāte (1)

    Sajaukums starp tradicionālo un racionālo, mītisko un loģisko antropoloģiskajā materiālā droši vien nav retums. Tomēr šī grāmata liek no citas perspektīvas paraudzīties uz mūsu sabiedrībā šobrīd tik skandalozi aktuālo ģimenes tēmu.

  •  
  • 2016. gada 1. jūnijā, plkst. 6:54

    Silvija Radzobe: Dzimšana no spēles gara

    Vaivars izrādes žanru apzīmējis kā pasaku par laulības dzīvi. Es tam varu piekrist, lai arī tieši nezinu, ko režisors ar to gribējis teikt.

  • 2016. gada 1. jūnijā, plkst. 5:43

    Pauls Bankovskis: Varoni nodod frizūra

    Saskaņā ar leģendu grāmata "20 000 ljē pa jūras dzelmi" bija pabeigta, nodrukāta un tikai tad līdz Vernam esot nonākušas ziņas, ka ir jau izgudrots krietni vien ērtāk lietojams un postošāks jūras kauju ierocis.

  •  
  • 2016. gada 27. maijā, plkst. 6:22

    Svens Kuzmins: Kā pareizi lasīt Lavkraftu (3)

    Es nemāku pareizi lasīt Lavkraftu. Taču man ir aizdomas, ka saprotu, kā tas būtu jādara, ja nu pēkšņi pēc tā rastos nepieciešamība. Izklaides pēc uzskaitīšu dažus punktus, kuri, manuprāt, būtu jāievēro, iepazīstot šo savdabīgo literatūras parādību.

  • 2016. gada 26. maijā, plkst. 6:45

    Ieva Melgalve: Citas domāšanas kods

    "Programmēšana skolēniem" noteikti ir piemērota tiem bērniem, kas izrāda vēlēšanos programmēt, bet vēl nav atraduši tiešsaistes resursus, no kuriem mācīties. Savukārt "Sveika, Rūbij!" varētu droši iekļauties nepieciešamajā grāmatplauktā ikvienam bērnam no trīs gadu vecuma.

  •  
  • 2016. gada 26. maijā, plkst. 5:10

    Valda Čakare: Kāmis kokā

    Panākt no publikas psiholoģisku vai fizioloģisku reakciju, kas izpaužas bailēs, centusies gan folklora, gan reliģija, gan dažādi mākslas veidi. Šausmas valdzina tiklab tos, kuri alkst pēc satraucošām izjūtām, kā tos, kuri grib aizmirst savas ikdienas problēmas.

  • 2016. gada 25. maijā, plkst. 6:56

    Kārlis Vērpe: Tveicē zem ziedošām liepām (6)

    Daniela darbu tehniku var raksturot kā divu paralēlu stāstu – vizuālā un verbālā – sinhronizāciju. Viņš vienlaikus attīsta divas versijas par tēmu, kuras tikai reizumis sastopas un rezonē, bet varbūt rezonē tikai skatītāja apziņā.

  •  
  • 2016. gada 24. maijā, plkst. 6:31

    Līga Ulberte: Nekā satraucoša. Toties glīti

    Ja vispār ir iespējams samontēt impresionismu ar nežēlības teātri, tad šķiet, ka tieši to daudzās savās izrādēs konsekventi mēģina panākt Mārtiņš Eihe.

  • 2016. gada 23. maijā, plkst. 6:09

    Māris Zanders: "Parasts sviests". Apdraud veselību (2)

    Kad kāds Latvijas politiķis šomēnes Eirovīziju komentēja ar ierakstu sociālajos tīklos "Kamēr neatradīsim bārdainu nēģerieti, nekas Eirovīzijā mums nesmaida", tas likās tik bezgaumīgi, ka nebija pat apspriešanas vērts. Tiešām?

  •  
  • 2016. gada 23. maijā, plkst. 6:04

    Lolita Tomsone: Sērkociņš Ripss

    Viss, ko mēs filmā uzzinām par matemātiķi Iļju Ripsu, ir šīs visuresošās balss pavadīts, režisors ir mūsu Vergilijs Dantes elles lokos. Skatītājs maldās pa sveša cilvēka dzīvi kā pa tumšiem koridoriem, kamēr režisors uzspīdina lukturi tiem vārdiem vai vietām, kas viņam šķituši nozīmīgi.

  • 2016. gada 20. maijā, plkst. 6:11

    Aivars Madris: Takeši pils pavēnī (2)

    Pēc astoņu gadu pauzes iznācis trešais Ronalda Brieža dzejas krājums, kura vāku šoreiz rotā hieroglifu formā stilizēts nosaukums. Hieroglifu fonts nav nejaušība.

  •  
  • 2016. gada 19. maijā, plkst. 6:25

    Armands Znotiņš: Latviešu komponistu mūzika līdzās Māleram

    Strauji tuvojoties sezonas noslēgumam, cits pēc cita izskan pēdējie šī pavasara koncerti Lielajā ģildē.

  • 2016. gada 18. maijā, plkst. 6:06

    Laura Brokāne: Aizmiršanas mistērija

    Runa nav tik daudz par ideoloģiju uzspiesto aizmiršanu, cik atmiņas noslēpumaino mehānismu kā tādu, kas laiku saspiež un izpleš tikai kādā sev zināmā sistēmā. To var salīdzināt ar mūzikas improvizāciju.

  •  
  • 2016. gada 18. maijā, plkst. 5:21

    Pauls Bankovskis: Jaunais tērps (2)

    Es tur daudz vairāk uzzinu par gleznās redzamo laikmeta varoņu aizkustinoši naivo izpratni par dzīvi, tās mākslu, gaumi, visu to, ar ko bagāžā viņi sevi redz iestūrējam mūžībā.

  • 2016. gada 17. maijā, plkst. 6:49

    Valda Čakare: Elles mīļā seja

    Ja Sartrs uzstāja, ka elle ir citi cilvēki, Ingas Tropas iestudētās izrādes realitāte ļauj precizēt: elle ir vistuvākie cilvēki – tie, kurus mīlam.

  •  
  • 2016. gada 16. maijā, plkst. 6:34

    Ieva Viese: Sibīrija ir metafora manai vientulībai

    Hulio Medems ir pazīstams ar netipiski būvētiem stāstiem, kas apvērš ideju par stāstījumu kā lineāru cēloņsakarību virkni un tikai pēc noskatīšanās skatītāja prātā iezīmējas kā daļēji izprotams veselums.

  • 2016. gada 13. maijā, plkst. 8:57

    Santa Remere: Tu nedarīji neko nepareizu

    Uz kāpnēm aizmidzis piedzēries puisis ar kaķi uz krūtīm un fonā uzrakstu uz sienas "Šis ir karš". Viņš guļ laimīgā miegā – kā cilvēks, kurš vēl nekad nav kļūdījies vai nodarījis kādam pāri.

  •  
  • 2016. gada 13. maijā, plkst. 8:42

    Krista Anna Belševica: Fantāzija par tēmu "karš"

    Šāds izteiksmes veids var patikt un var nepatikt, bet romānā tam ir ne tikai estētiska, bet arī funkcionāla nozīme. Jo teksts ir nevis lineārs, bet gan hermeneitiski tverams, bez stingras struktūras, bet ļoti asociatīvs.

  • 2016. gada 12. maijā, plkst. 6:59

    Krista Burāne: Istabā kaka un pavasaris

    Šī izrāde ir viena no tām, kuru kā labu argumentu var piedāvāt valsts teātriem, kas, attaisnojoties ar milzīgajām izmaksām, iestudē izrādes bērniem un jauniešiem tikai reizi divos gados un pārsvarā lielajos spēles laukumos.

  •  
  • 2016. gada 12. maijā, plkst. 6:55

    Līga Lindenbauma: Cīņa par uzmanību un nemiers par eksistenci (1)

    Pirmās Rīgas Fotogrāfijas biennāles centrālās izstādes "Restart" atklāšana uzmanību saista ne tikai ar fotogrāfijas un mākslas saķeres kartējumu, bet arī ar fotogrāfu institucionālo ietekmju zonu cīņām tās aizkulisēs.

  • 2016. gada 11. maijā, plkst. 6:19

    Pauls Bankovskis: Marš, uz Marsu!

    Spēlētāju uzdevums ir iejusties 2049. gadā, iztēloties, ka viņi ir nonākuši uz Marsa, un tagad var ķerties pie planētas kolonizācijas. Mērķis ir ūdens iegūšanas stacijas ierīkošana Marsa Ziemeļpolā.

  •  
  • 2016. gada 10. maijā, plkst. 5:50

    Anete Konste: Dejai nebija vietas

    Projekts "Pastaiga ar mākslinieku", kas noslēpumaini piedāvā astoņu veidu privātas tikšanās ar anonīmu mākslinieku, "Dejas dienā" notiek pirmoreiz. Izrādes centrālā tēma ir mākslinieka personīgās pieredzes nodošana publiskai apskatei.

  • 2016. gada 6. maijā, plkst. 6:42

    Agija Ābiķe-Kondrāte: Vai Rīga jau gatava?

    Šī grāmata ir vērtīga lasāmviela visai ģimenei un visām paaudzēm – to apliecina ne vien tematika un notikumu plašais mērogs, bet arī darba forma un iekodētā paaudžu kopība.

  •  
  • 2016. gada 5. maijā, plkst. 6:59

    Māris Zanders: Praktiskā politika

    Ir dzirdēta tēze, ka vēlēšanās nevis uzvar, bet gan zaudē. Partija X atstumj partiju Y no varas nevis tāpēc, ka X vēlētāju skatījumā ir būtiski labāka, bet gan tāpēc, ka elektorātam ir pieriebusies Y.

  • 2016. gada 4. maijā, plkst. 7:13

    Liepa Rūce: Konstruēt saprašanos (1)

    Konflikti novērojami gan starp lielākām sabiedrības grupām, gan starp indivīdiem, gan atsevišķā cilvēkā. Izvirzot vai aktualizējot kādu jautājumu (piemēram, mākslā vai zinātnē), cilvēks rada konfliktu.

  •  
  • 2016. gada 3. maijā, plkst. 6:26

    Pauls Bankovskis: Visas debesis ir skaidras

    Aristofans ap 420. gadu pirms Kristus rakstīja, ka mākoņi ir dīkdieņa aizbildņi, taču to nemitīgā mainība, kustība un diženums ir mēdzis uzvedināt arī uz krietni vien nopietnākām pārdomām.

  • 2016. gada 3. maijā, plkst. 6:11

    Ieva Rodiņa: Trīs vīri. Un suns (1)

    Izrādes finālā, kad, dūmu mutuļu pavadīta, mazā platforma simboliski paceļas gaisā un aizlido kosmosā, rodas mierinoša cerība, ka šādu mazu intelektuāļu saliņu Visumā ir ārkārtīgi daudz.

  •  
  • 2016. gada 27. aprīlī, plkst. 6:25

    Armands Znotiņš: Divi noslēguma koncerti komponistu jubilejās (1)

    Baltijas Simfoniskais festivāls ar Pētera Vaska simfoniskā opusa "Lauda" atskaņojumu atzīmēja komponista 70. jubileju. Turpretī festivāls "Windstream" uzmanību pievērsa Romualda Kalsona 80. gadskārtai, programmā iekļaujot svītu "Kāzu dziesmas".

  • 2016. gada 26. aprīlī, plkst. 6:14

    Silvija Radzobe: Par nākotni, kas ir pagātne

    Pieļauju, ka jaunās paaudzes skatītāji, kuriem padomju režīms nav pazīstams, daudzas ainas varētu uztvert kā jautru spēlēšanos ar fantastiski absurdiem teātra izdomātiem faktiem.

  •  
  • 2016. gada 25. aprīlī, plkst. 9:35

    Ieva Viese: Starp klīstošiem rēgiem un lieliem nejēgām

    Lai cik lieli nejēgas arī pieaugušie būtu, jāļauj viņiem pašiem riskēt nejēdzībās, kur tie nokļuvuši.

  • 2016. gada 22. aprīlī, plkst. 10:44

    Santa Remere: Par laika mērīšanu

    Kā nesenā intervijā teica britu izcelsmes Latvijā dzīvojošais rakstnieks Miks Koljers, "viena no latviešu literatūras priekšrocībām ir tā, ka lasītājam ir iespēja izvēlēties grāmatu, kas ir atbilstoša gada laikam".

  •  
  • 2016. gada 22. aprīlī, plkst. 6:27

    Pauls Bankovskis: Un kuģi peld

    Par to, kāda tad ir "īstā Zandere", daudziem lasītājiem droši vien būs katram savs viedoklis – kādam lielu un mazu dzejniece, citam apgāda "Liels un mazs" un latviešu bērnu literatūras renesanses aizsācēja.

  • 2016. gada 20. aprīlī, plkst. 7:09

    Aivars Madris: Laiks pieaugt

    Kad filma jau bija krietnā trešdaļā, joprojām īsti nebija skaidrs, kāds tad būs tās centrālais vēstījums – vai varbūt nemaz nebūs? Tomēr tad pēkšņi viss sastājās savās vietās.

  •  
  • 2016. gada 19. aprīlī, plkst. 6:07

    Valda Čakare: Vai nu gluži bez patikšanas…

    Kaktuss, uz kura adatām balstīta izrādes idejiskā virsbūve, ir patiesi veiksmīgs atradums. Spēle ar tēla nozīmēm izrādes veidotājiem ļauj noformulēt 21. gadsimta cilvēka vislielāko bēdu – pārlieku aizņemtību ar sevi.

  • 2016. gada 15. aprīlī, plkst. 4:52

    Ieva Viese: Stāstu vara pār realitāti (21)

    Ingas Žoludes varoņi ir zaudējuši realitātes sajūtu, iemācoties veidot stāstus, – tā vietā, lai dzīvi mainītu, personāži pārraksta notiekošo citiem vārdiem. Visskaidrāk šis paradokss atklājas rakstnieku tēlos.

  •  
  • 2016. gada 13. aprīlī, plkst. 6:11

    Pauls Bankovskis: Lietas, grabažas un mantas

    2013. gadā visā Lielbritānijā "apritē" esot bijuši vismaz 6 miljardi apģērba gabalu jeb aptuveni 100 vienam cilvēkam, bet no šī simta kāda ceturtā daļa tikuši uzvilkti tikai vienreiz vai vispār nekad.

  • 2016. gada 8. aprīlī, plkst. 6:00

    Ieva Melgalve: Rakstīt bērniem. Rakstīt sev

    Iespējams, tieši bērnu literatūra paradoksālā kārtā visvairāk pasaka par tās autoru. Paradoksālā kārtā – jo, rakstot bērniem, cilvēks nereti jūtas pasargāts no tiem stingrajiem kritērijiem, kas attiecas uz pieaugušo literatūru, un tas padara viņa tekstu brīvāku.

  •  
  • 2016. gada 7. aprīlī, plkst. 6:26

    Māris Zanders: Auksta duša, kuras nevarēja nebūt (1)

    "Diemžēl pagaidām esmu ļoti apbēdināts." Tik tieši premjers Kučinskis šonedēļ novērtēja ministriju spēju skaidri formulēt darāmos darbus. Un ko citu viņš gaidīja?

  • 2016. gada 7. aprīlī, plkst. 6:15

    Armands Znotiņš: Baha stunda un Moralesa "Rekviēms"

    Lieldienu koncertu klāstā īpaši izceļas divi notikumi – vijolnieka Vladimira Spivakova atkalatgriešanās Rīgā un vokālās grupas "Ars Antiqua Riga" jaunā programma "Rekviēms Klusajā nedēļā".

  •  
  • 2016. gada 6. aprīlī, plkst. 6:42

    Elīna Lībiete: Neredzamās pilsētas (1)

    Vīziju aprakstos zibēja stilīgie vārdi – interaktivitāte, zaļās zonas, fleksibilitāte, ilgtspējība utt. –, taču šos apzīmējumus mūsdienās ir viegli piekabināt teju visam.

  • 2016. gada 6. aprīlī, plkst. 5:37

    Anete Piņķe: Pieaugušo spēlītes

    Ienākot zālē, vajag apstāties un pacietīgi izlasīt visus tekstus, kas iedegas uz lielā ekrāna blakus ieejai. Te – fragmentos no e-pastu sarakstes un bez autorības palikušos teikumos – atklājas gan darba struktūra, gan jautājumi.

  •  

Redakcijas sleja

  • Redakcijas sleja

    2016. gada 15. jūnijā

    Ilmārs Šlāpins: Ko vēl aizliegt (3)

    Sīku aizliegumu likumdošana īpaši populāra ir autoritārās valstīs un valstīs, kurās parlamentam lielas ietekmes uz reāliem politiskajiem procesiem nav.

Parakstīties uz Satori jaunumiem
moduls.lv

Dienas citāts

  • Tas, kurš nezina, ko iesākt ar sievieti, kas guļ viņa gultā, diez vai zinās, ko rakstīt uz viņa priekšā esošās papīra lapas.

    Dž. M. Kutzē

Iesakām

  • Sarunu festivāls Lampa

    Šovasar, 1. un 2. jūlijā, Cēsu Pils parkā notiks otrais sarunu festivāls "Lampa", kurā diskutēs par sabiedriski aktuāliem jautājumiem un būs pieejama plaša kultūras programma.

  • Komēta

    No 7.­ līdz 10. jūlijam Daugavgrīvas cietoksnī norisināsies mūzikas, mākslas un kultūras festivāls "Komēta".

  • #Blumbergs. Bezgalība

    Šovasar, no 9. jūnija līdz 11. septembrim, fonda "Mākslai vajag telpu" Vasaras mājā norisināsies Ilmāram Blumbergam veltīts sešu izstāžu cikls #Blumbergs. Bezgalība.

  • The Atlantic

    Puikām zils un meitenēm rozā – cik aktuāli tas ir mūsdienās?

  • Onleihe e-bibliotēka

    "Onleihe" sistēma piedāvā plašu izvēli ar e-grāmatām, e-avīzēm un audiogrāmatām vācu valodā.



Kultūras Ministrija
vkkf