Internets
23.01.2018

Feisbuks mainās – kā tas ietekmēs mūs?

Komentē
0

Feisbuks regulāri veic izmaiņas savā satura politikā – to, kas nonāk pie vairāk nekā 2 miljardiem šī portāla lietotāju, izvēlas algoritmu kopums, rūpējoties par to, lai mēs ziņu plūsmā redzētu sev interesantākos jaunumus. Vairāk par to, kā strādā feisbuka algoritmi un kurš lemj, ko redzēsim ikdienā, var izlasīt manā iepriekšējā rakstā – "Kādēļ feisbuks pazīst tevi labāk nekā tavi draugi?"

Nupat sociālais tīkls izziņojis satura politikas izmaiņas krietni skaļāk, nekā ierasts, – tuvāko mēnešu laikā ziņu plūsma tiks mainīta tā, lai lietotāji saņemtu vairāk ziņas no draugiem, bet mazāk – no medijiem un uzņēmumiem. Galvenais pārmaiņu mērķis – likt cilvēkiem pēc feisbuka lietošanas justies labi, nevis slikti, tādējādi uzlabojot lietotāju pieredzi ilgtermiņā.

Feisbuka prezidents Marks Zakerbergs izplatījis paziņojumu, norādot, ka savai komandai devis jaunu mērķi, uz ko fokusēties: feisbuka mērķis būs nevis vienkārši palīdzēt atrast interesantu saturu, bet gan uzturēt jēgpilnas attiecības. Vienkāršojot – ķerties atpakaļ pie feisbuka saknēm, kad būtiskākais bija draugu publicētās bildes, nevis bezgalīga recepšu video plūsma. Interesanti, ka Zakerberga paziņojumam seko piebilde: feisbuks apzinās, ka ar šo pārmaiņu samazināsies sociālajā tīklā pavadītais laiks.

Decembrī feisbuks publicēja atziņas pēc pašu veiktas izpētes sadarbībā ar zinātniekiem un sociologiem no vairākām universitātēm. Secinājums: ja cilvēki pavada laiku feisbukā, pasīvi patērējot saturu – lasot ziņas, skatoties video vai caurskatot paziņu galerijas –, sociālā tīkla lietošana liek justies sliktāk. Savukārt aktīva iesaiste – publicējot saturu pašiem vai apspriežot draugu publicētās ziņas – liek justies labāk.

Tā kā pēdējos gados feisbuks ārkārtīgi koncentrējies uz videosatura iedzīvināšanu, īpaši pārsteidz norāde, ka turpmāk tiks samazināts videosatura nozīmīgums – skaidrojot to ar faktu, ka videosaturā lietotāji iesaistās mazāk. Jāatzīstas, arī es esmu attapies, pavadot feisbukā nepieklājīgi daudz laika, vienkārši skatoties ieteiktos video – pārsteidzošo, intriģējošo un aizraujošo videoplūsmu bieži vien ir grūti pārtraukt vērot. Tieši šādu laika pavadīšanu feisbuks vēlas mazināt.

Ir skaidrs, ka ne visi priecājas par šādiem jaunumiem. Feisbuka konstantā spēlēšanās ar algoritmiem ir īpaši sāpīga medijiem – ja uzņēmumi bieži vien gaidīto rezultātu var panākt, vienkārši maksājot mazliet vairāk, nekā ierasts, tad medijiem sociālo tīklu radītā apmeklētāju plūsma ir ļoti svarīga, bet ne vienmēr atmaksājas ieguldīt reklāmā.

Pirms pāris mēnešiem viena no būtiskākajām aktualitātēm sociālo mediju nozarē bija feisbuka eksperimenti sešās pasaules valstīs (Šrilankā, Bolīvijā, Slovākijā, Serbijā, Gvatemalā un Kambodžā), kurās feisbuks veica vēl radikālāku eksperimentu – mediju un zīmolu publicētais saturs tika nodalīts atsevišķā "Explore" sadaļā, ierasto ziņu plūsmu atstājot tikai un vienīgi draugu ziņām (un, protams, reklāmai). Tas, kas feisbukam bija neliels eksperiments pāris valstīs, dažām nozarēm šajās valstīs radīja būtiskus sarežģījumus.

Serbu žurnālists Filips Struhariks ilustrēja to, kā mazajiem, neatkarīgajiem medijiem pēc šī atjauninājuma vairākkārt samazinājās iesaiste un ziņu sasniegtais cilvēku skaits. Vēlāk publicētā rakstā gan tika secināts, ka ietekme uz apmeklētāju plūsmu nebija tik būtiska, kā šķita sākumā, tomēr šāda rīcība atgādina: ilgtermiņā paļauties uz feisbuku (vai jebkuru citu sociālo tīklu) ne vienmēr ir laba ideja. Joprojām nav pilnībā skaidrs, kādēļ tika izvēlētas tieši šīs sešas valstis, turklāt brīdī, kad, piemēram, Slovākijā norisinājās pašvaldību vēlēšanas, kurās mediju klātesamība bija gana svarīga. Izdevumā "Forbes" aprakstīta eksperimenta ietekme arī, piemēram, uz Kambodžas mazajiem biznesiem vai nevalstiskajām organizācijām.

No vienas puses, ir skaidrs, ka feisbuks ir privāts uzņēmums, kas savu interešu labad (likuma ietvaros) var rīkoties, kā vien vēlas, no otras puses, šādas krasas un iepriekš neizziņotas pārmaiņas bija spilgta ilustrācija tam, ka nevaram naivi paļauties uz to, ka feisbuks vienmēr ļaus gūt ierasto atdevi.

Atsevišķi mediju pārstāvji jauno feisbuka politiku uztver kā atkārtotu mēģinājumu ilgtermiņā distancēties no ziņām pavisam. Mediju un tehnoloģiju blogs "MondayNote" norāda, ka feisbuks nogalinājis klasiskos ziņu medijus jau vairākkārt. Patērējot saturu feisbuku, pievēršam daudz mazāk vērības ziņas avotam (atceroties "es to izlasīju feisbukā", nevis "Satori"/LSM/CNN), tāpat kā ziņas autoram. Tāpat feisbuks ļoti būtiski pārdalījis reklāmas budžetu sadalījumu – aizvien vairāk reklāmdevēju naudas nonāk tieši pie feisbuka, nevis pie medijiem, apgrūtinot mediju ilgtspēju.

Feisbuks pēdējā gada laikā saņēmis arī daudz kritikas par viltus ziņu neierobežošanu, kas skarbākajos gadījumos var novest pat līdz būtiskai ietekmei vēlēšanās. Lai gan feisbuka vadītāji nemin šo kā iemeslu savas satura politikas izmaiņām, domāju, arī tas ir bijis vērā ņemams iemesls šādas izvēles veikšanai – jo mazāk ziņu, jo mazāk problēmu.

Decembrī feisbuks publiski izziņoja arī to, ka pamazām sāks sodīt tās portāla lapas, kas izmanto "engagement bait" tehniku. Vienkārši runājot, lietotu apavu veikala ieraksts "Spied Like, ja mīli savu mammu!" vai biezpiena sieriņa konkurss "Kad tev vislabāk garšo sieriņi – ziemā vai vasarā? Like vai Love?" turpmāk tiks atpazīts un mazāk rādīts lietotāju ziņu plūsmā. Turklāt īpaši uzsvērts, ka lapas, kuras "engagement bait" tehniku izmantos regulāri, tiks sodītas arī ilgtermiņā, samazinot lapu sasniedzamību.

Rūpējoties par medija vai uzņēmuma sociālo mediju komunikāciju, tas, par ko ir vērts domāt, ja vēlamies saņemt labus rezultātus no feisbuka: saturs, kas ir dalīšanās vērts un rada diskusiju. Vienkāršojot ­– patiesi labs, interesants, vērtīgs saturs. Izvairoties no negodīgām metodēm un "click-bait". Ir skaidrs, ka daudziem gaidāmās pārmaiņas radīs galvassāpes, tomēr ilgtermiņā rezultātam vajadzētu būt kvalitatīvākam feisbuka saturam un jēgpilnākām attiecībām ne tikai starp cilvēkiem, bet arī starp zīmoliem/medijiem un to auditoriju.

Lai gan visas feisbuka izmaiņas teorijā izklausās lieliskas un ir vērstas uz to, lai nodrošinātu lielisku lietotāja pieredzi, vērts mazliet pievērsties arī monētas otrai pusei – sociālā tīkla ieņēmumiem no reklāmas. Lēmums mazāk rādīt zīmolu saturu nenozīmē, ka reklāmdevēju saturu neredzēsim: reklāmdevēji par to vienkārši turpinās maksāt, piedevām maksās vairāk. Turklāt feisbuks joprojām turpina paplašināt reklāmas formātu iespējas, kaitinot savus lietotājus. No pagājušā gada kā reklāmas formāts iespējams "in-stream video", kas reklāmu novieto garāku video vidū, līdzīgi kā esam ieraduši redzēt televīzijā vai videosatura platformās. No 2017. gada pieejama arī dažādu veidu reklāma lietotnē "Facebook Messenger", kas iepriekš tika atstāts praktiski bez zīmolu iejaušanās. Šobrīd uzņēmumiem (ja vien ar to iepriekš kaut reizi dzīvē esi komunicējis) ir iespējams par maksu nosūtīt tev ziņu. Nesen, skatoties filmu, saņēmu ziņu no lidsabiedrības (kam iepriekš biju rakstījis vienīgi par problēmām) par kārtējo grandiozo izpārdošanu, lai dienu vēlāk saņemtu robota ziņu citā valodā. Vai šie jaunumi ir vērsti uz lielisku lietotāja pieredzi un jēgpilni pavadītu laiku? Diez vai.

Feisbuks izrāda vēlmi atkal būt sociālais tīkls, kas savieno cilvēkus ar cilvēkiem, palīdz uzturēt attiecības un raisīt sarunas, nevis vienkārši būt bezpersonisku ziņu plūsma – šādai funkcijai kalpo daudzi citi servisi. Lai gan feisbuka pārmaiņām ir potenciāls negatīvi ietekmēt dažādas nozares, lietotājs, visticamāk, no šī būs tikai ieguvējs. Cerēsim, ka šis solis patiešām palīdzēs sociālos tīklus mazāk uztvert kā laika zagli, bet vairāk kā aizraujošu un noderīgu ikdienas sastāvdaļu.

Vilhelms Meisters

Vilhelms Meisters ir sociālo mediju direktors aģentūrā "Wrong" un projekta "personibas.co" autors.

autora profils...

Patika šī publikācija? Atbalsti interneta žurnālu “Satori” un ziedo tā darbībai!

SAISTĪTI RAKSTI

Ko iesakām šodien?
Ko iesakām šodien?
Satori

PIESAKIES SATORI JAUNUMIEM!



Satori

Pievienojies Satori - interesantākajam interneta žurnālam pasaulē.

Satori
Satori
Ielogojies
Komentē
0